Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn, Gymnázium Nymburk Vítejte na dnešní přednášce Jméno Přednášejícího Titulní strana prezentace.
Vlastní hodnocení školy Proč ho vlastně máme dělat? Co máme má být jeho obsahem? Jak ho máme provádět a jaký je jeho cíl? Kdo ho má dělat? Kdy se má dělat? Základní textová strana.
Proč ve škole ztrácet čas jakýmsi vlastním hodnocením? Protože nevím co s volným časem? Protože musím? Protože chci! Základní textová strana. 3
Jak vlastní hodnocení dělat, aby mělo smysl a přineslo škole prospěch? Standardizované nástroje evaluace chybějí Nabídka externích firem není plně kompatibilní s oblastmi stanovenými vyhláškou Tedy vlastními silami... Základní textová strana. 4
Kdo má tedy vlastní hodnocení dělat Odpovídá ředitel Na přesně dané úrovni všichni pracovníci školy Základní textová strana. 5
Kdy se vlastní hodnocení provádí? Odpověď dává vyhláška Nejde o jednorázovou činnost Základní textová strana. 6
Právní úprava Zákon 561/2004 Sb. – Školský zákon Vyhláška MŠMT ČR č.15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy Základní textová strana. 7
Čeho si má vlastní hodnocení podle vyhlášky všímat? Posouzení cílů školy – dlouhodobý záměr, ŠVP... – reálnost, stupeň důležitosti Posouzení plnění stanovených cílů Oblasti, v nichž škola dosahuje dobrých výsledků, oblasti, v nichž je potřeba se zlepšit, včetně návrhu opatření Účinnost opatření z minulého hodnotícího období Základní textová strana. 8
Jakých oblastí se vlastní hodnocení dotkne? Podmínky vzdělávání Průběh vzdělávání Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů... Výsledky vzdělávání žáků a studentů Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita DVPP Úroveň výsledků práce školy Základní textová strana. 9
Jsou stanovena nějaká pravidla a termíny? VH se zpracovává za období max. 3 let Strukturu VH projednává ředitel s pedagogickou radou VH projednává ředitel školy v pedagogické radě do 31/10 Základní textová strana. 10
Jakou úlohu hraje v procesu vlastního hodnocení koordinátor ŠVP? Dohoda s vedením školy Tuším, co ode mne čeká ředitel? Mám představu o tom, co mi ještě projde u kolegů? Slučuje se to s tím, co od sebe očekávám sám? Základní textová strana. 11
Co nám tedy konkrétně chybí? Mám jako koordinátor pro zapojení se do vlastního hodnocení vůbec podmínky? ... asi všeobecně nic moc Co nám tedy konkrétně chybí? Základní textová strana. 12
RVP nám nicméně trochu pomůže... Definuje povinnou strukturu bloku ŠVP, která je zaměřena na autoevaluaci Oblasti Cíle Nástroje a metody (ale už ne kriteria) Časové rozložení evaluačních činností Základní textová strana. 13
Oblasti Škola si je stanovuje sama Měly by odrážet obecné cíle dané vyhláškou Základní textová strana. 14
Správné nastavení cílů je klíčovým momentem proveditelnosti vlastního Cíle Správné nastavení cílů je klíčovým momentem proveditelnosti vlastního hodnocení Demingův PDCA cyklus Základní textová strana. 15
Jak formulovat cíle? konkrétní motivující splnitelné měřitelné časově vymezené Základní textová strana. 16
Cíle – kde je hledat? Strategické dokumenty na úrovni EU Strategické dokumenty na úrovni ČR Strategické dokumenty na úrovni Kraje, obce,... Koncepční materiály školy Roční plány činnosti školy Roční plány činnosti PK Osobní plány profesního rozvoje učitele Základní textová strana. 17
Cíle vlastního hodnocení Snaha o trvalé zvyšování kvality činnosti školy průběžné sledování stavu plnění úkolů vyplývajících z dlouhodobé koncepce rozvoje školy, z ročních, měsíčních a týdenních plánů činnosti školy prostřednictvím hodnocení vlastní práce podnítit u všech pracovníků školy pocit odpovědnosti za společný výsledek získání objektivních informací o průběhu a výsledcích vzdělávacího procesu včasné zjištění kritických míst a zajištění nápravy zavádění inovací a dosažení zkvalitnění a pokroku Základní textová strana. 18
Hodnotící nástroje Nástroje na úrovni jednotlivého učitele Nástroje na úrovni předmětové komise Nástroje na úrovni školy Nástroje na úrovni zřizovatele Nástroje na úrovni státu Nástroje na úrovni EU Základní textová strana. 19
Hodnotící nástroje Používané nástroje musí korelovat s cíli Použitý nástroj musí poskytnout použitelná data Použitelnost nástroje ovlivňuje nastavení cíle Základní textová strana. 20
Hodnotící nástroje Přehled možných nástrojů Je možné přiřadit konkrétní nástroj pro hodnocení výsledků, jichž škola dosahuje v jednotlivých oblastech? Základní textová strana. 21
Kritéria Liší se podle zvoleného nástroje hodnocení Liší se v závislosti na tom, k čemu nástroj používáme a co jím chceme zjistit Jsou součástí PDCA cyklu Základní textová strana. 22
Ukázky z praxe Gymnázia Nymburk Výňatek ročního plánu Hodnotící zpráva vlastního hodnocení Výroční zpráva MONITOR Hospitace Hodnocení učitelů Ankety a dotazníky Základní textová strana. 23