ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Vláda ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vznik mezinárodní smlouvy
TEST 7. POLITOLOGIE
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKONODÁRNÁ MOC LEGISLATIVA
Mezinárodní právo a jeho vliv
Název vzdělávacího materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vnější připomínkové řízení
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
DUM - Digitální Učební Materiál
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Klasifikace normativních právních aktů
Vnější připomínkové řízení
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Vznik mezinárodní smlouvy
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
DUM - Digitální Učební Materiál
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
SEMINÁŘ PRO PEDAGOGY JAK FUNGUJE SENÁT?.
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Komunální politika: teorie a praxe. Zastupitelstvo
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
Vnější připomínkové řízení
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_12_INOVACE_02B_29_Legislativní proces TEMA: Člověk a společnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 10.05.2013

ANOTACE DUM je určen pro 2. ročník čtyřletého cyklu a 4.ročník šestiletého cyklu gymnaziálního vzdělávání v rámci předmětu ZSV jako interaktivní výukový materiál ke kapitole Legislativní proces. DUM obsahuje prezentaci, která objasní žákům základní informace o procesu přijímání zákonů, odkazy na internet k prostudování tabulky legislativního procesu a výňatek z Ústavy ČR. Součástí materiálu jsou otázky s odpověďmi ano – ne, kdy žák označuje správné odpovědi digitálním perem (snímek č. 6) a na následujícím snímku se mu zobrazí barevně odlišené správné odpovědi. V závěru prezentace jsou umístěny otázky k souhrnnému opakování, kde se prolínají pomocí animace správné odpovědi. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Proces přijímání zákonů LEGISLATIVNÍ PROCES Proces přijímání zákonů

Zákonodárná procedura – základní vymezení Upraveno v Ústavě - hlava II. Projednávání zákonů se rozdílnou měrou účastní Parlament, resp. obě jeho komory, vláda a prezident republiky Právo navrhovat zákony, tzv. zákonodárnou iniciativu mají: 1. poslanec nebo skupina poslanců 2. vláda (nejčastěji využívá) 3. senát 4. zastupitelstvo krajů

Legislativní proces Přijímání běžných zákonů – zákon nejdříve projedná Poslanecká sněmovna. Návrh se předkládá písemně a elektronicky. Návrh musí obsahovat přesné znění toho, na čem se má Sněmovna usnést, tedy tzv. paragrafované znění návrhu zákona. Součástí návrhu je kromě jeho znění i důvodová zpráva. Zákon je přijat, pokud ho schválí nadpoloviční většina přítomných poslanců, tzv. prostá většina

Schéma procesu schvalování zákonů v Poslanecké sněmovně http://www.psp.cz/files/okv/plakat_legisl_proces_IV.2007.pdf

Otázky k schématu Zakroužkujte správné odpovědi Probíhá v prvním čtení podrobná rozprava? Ano - Ne Mohou být předloženy do druhého čtení pozměňovací návrhy? Ano – Ne Vyjadřuje se předseda sněmovny k vládnímu návrhu zákona? Ano – Ne Hlasování o pozměňovacích návrzích ve třetím čtení probíhá až po hlasování o zákonu jako celku. Ano - Ne

Správné odpovědi Probíhá v prvním čtení podrobná rozprava? Ano - Ne Mohou být předloženy do druhého čtení pozměňovací návrhy? Ano – Ne Vyjadřuje se předseda sněmovny k vládnímu návrhu zákona? Ano – Ne Hlasování o pozměňovacích návrzích ve třetím čtení probíhá až po hlasování o zákonu jako celku. Ano - Ne

SENÁT Zákon je postoupen Senátu. Ten může zákon a) schválit b) odmítnout c) vrátit Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy 2) Jestliže Senát návrh zákona vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna ve znění schváleném Senátem. Jejím usnesením je návrh zákona přijat. (3) Jestliže Poslanecká sněmovna neschválí návrh zákona ve znění schváleném Senátem, hlasuje znovu o návrhu zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu. Ústava ČR, hlava II., článek 47 d) vyjádřit vůli se jím nezabývat = přijat Senát má na to lhůtu 30 dní.

KVÓRUM Kvórum (z latinského quorum, „z nichž“) je kvantitativní podmínka pro platnost voleb nebo hlasování. Při hlasování může stanovit jednak jaký minimální podíl (výjimečně i počet) oprávněných hlasujících se hlasování musí zúčastnit, jednak jaký minimální podíl odevzdaných hlasů musí podpořit nějaký návrh, aby se stal platným usnesením.

Ústava ČR, hlava II. článek 39 (1) Komory jsou způsobilé se usnášet za přítomnosti alespoň jedné třetiny svých členů. (2) K přijetí usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců nebo senátorů, nestanoví-li Ústava jinak. (3) K přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu a k přijetí usnesení o souhlasu s vysláním ozbrojených sil České republiky mimo území České republiky nebo s pobytem ozbrojených sil jiných států na území České republiky, jakož i k přijetí usnesení o účasti České republiky v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž je Česká republika členem, je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců a nadpoloviční většiny všech senátorů. (4) K přijetí ústavního zákona a souhlasu k ratifikaci mezinárodní smlouvy uvedené v čl. 10a odst. 1 je třeba souhlasu třípětinové většiny všech poslanců a třípětinové většiny přítomných senátorů.

Vypočítej kvórum Doplň číslovkou správnou odpověď Kolik musí být přítomno poslanců, aby byla Poslanecká sněmovna usnášeníschopná?………… Kolik je potřeba hlasů poslanců k přijetí zákona, pokud jich je přítomno 120? ........ Kolik je kvórum pro přijetí usnesení o vyhlášení válečného stavu? ………… Kolik je kvórum pro přijetí ústavního zákona?…….. Jaké je teoreticky nejnižší možné kvórum pro přijetí běžného zákona?………… Správné odpovědi: 67, 61, 101, 120, 34

PREZIDENT Zákon, který byl přijat Poslaneckou sněmovnou i Senátem, postupuje k prezidentovi. Prezident má 15 dní na to, aby se vyjádřil k zákonu. Prezident republiky má pravomoc návrh zákona vrátit, s výjimkou zákonů ústavních. Pokud je zákon vrácen, hlasuje o něm Poslanecká sněmovna nadpoloviční většinou všech poslanců, tzv. absolutní většinou. V případě schválení je zákon podepsán předsedou Poslanecké sněmovny, prezidentem republiky a předsedou vlády (kontrasignace) a následně vyhlášen ve Sbírce zákonů České republiky.

Hlasování Prostá většina – zákon musí přijmout nadpoloviční většina přítomných poslanců nebo senátorů Absolutní většina – nadpoloviční většina všech poslanců nebo senátorů Ústavní většina – 3/5 většina, která je potřeba při schvalování Ústavy, ústavních zákonů Kvalifikovaná většina – určité přesně dané % hlasů (např. při hlasování v EU)

Otázky k souhrnnému opakování 1. Kdo má v ČR zákonodárnou iniciativu O: Poslanec nebo skupina poslanců, vláda, senát, zastupitelstvo vyšších územně správních celků 2. V kolika čteních probíhá schvalování zákonů v Poslanecké sněmovně? O: Ve třech 3. Jaký je osud zákona, který vetoval prezident? O: Může být přehlasován absolutní většinou v Poslanecké sněmovně

O: Do 30 dnů, pokud se v dané lhůtě 4. Kdo podepisuje schválené zákony? O: Předseda Poslanecké sněmovny, předseda vlády, prezident 5. V jaké lhůtě se musí k zákonu, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou, vyjádřit Senát? O: Do 30 dnů, pokud se v dané lhůtě nevyjádří, znamená to souhlas

Zdroje http://www.psp.cz/files/okv/plakat_legisl_proces_IV.2007.pdf http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=173 http://www.psp.cz/docs/laws/constitution.html