Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
Advertisements

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Nalezení nejkratší vzdálenosti mezi uzly dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ekonomicko-matematické metody č. 11 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
ZAL – 5. cvičení Martin Tomášek Pole - opakování Základní datový typ. V poli držíme více elementů (jednoho typu) S elementy v poli můžeme manipulovat.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zajištění obsluhy všech uzlu dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Induktivní statistika
CW-057 LOGISTIKA 41. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 0 - úvod Leden 2017
Slovní úlohy řešené rovnicemi
Číselné množiny - přehled
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Aritmetická posloupnost
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Lineární rovnice a nerovnice I.
MODELY TEORIE GRAFŮ.
Vlnění a optika (Fyzika)
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Grafické řešení lineárních rovnic
Algoritmizace - opakování
Algoritmizace - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Operační výzkum Lineární programování – cvičení
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Základní jednorozměrné geometrické útvary
ROZVRHOVÁNÍ SLUŽEB VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Běžné reprezentace grafu
Poměr v základním tvaru.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Pohyb dopravního proudu, výpočty základních charakteristik Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
VY_32_INOVACE_90.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stopy roviny (Mongeovo promítání)
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Kvadratické nerovnice
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MNOŽINY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Trojúhelníky Názvosloví Obvod Rozdělení Obsah Výšky v trojúhelníku
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Poměr v základním tvaru.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Dynamické programování Úloha batohu neomezená
Slovní úlohy na dělitelnost
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Dvourozměrné geometrické útvary
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Lineární funkce a její vlastnosti
Základy infinitezimálního počtu
Grafy kvadratických funkcí
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Dělitelnost přirozených čísel
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Dopravní úloha.
Transkript prezentace:

Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.

Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Úkol: Projet všemi úseky dopravní sítě alespoň jednou a vrátit se do výchozího uzlu. „Úloho čínského pošťáka“ (autorem je čínský matematik Kwan)

Historie: Sedm mostů města Královce je slavný, již vyřešený matematický problém, založený na skutečném místě a skutečné situaci. Pruské město Královec (též Königsberg, nyní Kaliningrad na území Ruska) leží na řece Pregole, která vytváří dva ostrovy. Ostrovy byly s ostatním městem spojeny sedmi mosty. Otázka zní, zda je možné všechny mosty přejít tak, aby ten, kdo se o to pokouší, vstoupil na každý most pouze jednou. Leonhard Euler jako první dokázal, že to možné není, odpovídající graf totiž nelze projít pomocí tzv. eulerovského tahu. Leonhard Paul Euler (15. 4. 1707 Basilej, Švýcarsko – 18. 9.1783 Petrohrad, Rusko) - švýcarský matematik a fyzik. Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sedm_most%C5%AF_m%C4%9Bsta_Kr%C3%A1lovce

Eulerův sled – libovolná posloupnost vrcholů a hran grafu, který začíná a končí témže vrcholu a obsahuje všechny hrany. Eulerův tah – sled, ve kterém se neopakují žádné hrany. – takový tah, který obsahuje všechny hrany grafu a každou právě jednou. Eulerův graf – lze nakreslit jedním tahem. – musí být v něm taková počet hran, aby byly vrcholy sudého stupně, tzn. že počet hran, které ve vrcholu končí musí být sudý.

Nalezení Eulerova tahu Fleuryho algoritmus - všechny vrcholy grafu jsou sudého stupně: 1. krok: Konstrukci E-tahu začínáme v libovolném vrcholu grafu, vybereme libovolnou hranu incidujicí s vrcholem, projdeme jí a označíme. 2. krok: Při příchodu do vi Î V grafu nikdy nepoužijeme hranu, která je v dané situaci mostem, jehož odstraněním by se graf složený z dosud neoznačených hran rozpadl na netriviální komponenty nebo na netriviální komponentu a vrchol, ve kterém tah začíná. (incidence - vzájemná poloha dvou geometrických útvarů majících společnou část)

Nalezení Eulerova tahu - v grafu, který obsahuje vrcholy lichého stupně. Edmondsův algoritmus: 1. krok: V grafu určíme vrcholy lichého stupně, kterých je vždy sudý počet. 2. krok: Sestrojíme z vrcholů lichého stupně fiktivní kompletní graf, jehož hrany budou ohodnoceny vzdáleností příslušných vrcholů v původním grafu. 3. krok: Určíme párování minimální délky a fiktivní hrany minimálního párování přidáme do původního grafu mezi příslušné vrcholy. 4. krok: V upraveném grafu sestrojíme uzavřený E-tah minimální délky Fleuryho algoritmem.

Další metoda nalezení Eulerova tahu v grafu, kde všechny vrcholy jsou sudého stupně Vyjdi z nějakého vrcholu A a označuj hrany, kterými si prošel. Pokud dosáhneš znovu vrcholu A a nejsou označeny ještě všechny hrany, najdi vrchol B z kterého vychází neoznačená hrana, pokračuj po ní a označuj hrany až do návratu do vrcholu B. Oba tyto tahy spoj a opakuj postup až do vyčerpání všech hran.

Příklad: Vyjít z vrcholu A a projít všechny hrany grafu po nejkratší trase a vrátit se do výchozího vrcholu A . (Ohodnocení hran je v délkových jednotkách)

V grafu určíme vrcholy lichého stupně, kterých je vždy sudý počet.

Sestrojíme z vrcholů lichého stupně fiktivní kompletní graf, jehož hrany budou ohodnoceny vzdáleností příslušných vrcholů v původním grafu.

Určíme párování minimální délky a fiktivní hrany minimálního párování přidáme do původního grafu mezi příslušné vrcholy.

Přidané hrany z párování minimální délky mezi příslušné vrcholy do původního grafu

V upraveném grafu sestrojíme uzavřený E-tah minimální délky Fleuryho algoritmem. Modře znázorněno pořadí a směr průchodu hran grafu.

Zdroje: Mocková, D.. Základy teorie dopravy – Úlohy. Praha, Nakladatelství ČVUT, 2007, ISBN 978-80-01-03791-1. Tuzar, A., Maxa, P., Svoboda, V.. Teorie dopravy. Praha, ČVUT, 1997. ISBN 80-01-01637-4.