PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Advertisements

Goniometrické funkce Kosinus Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
OBDÉLNÍK 1. ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI OBDÉLNÍKU 2. OBVOD A OBSAH OBDÉLNÍKU – SLOVNÍ ÚLOHY   Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Využití v praxi Pythagorova věta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Počítáme obvod geometrických útvarů
Čtyřúhelníky Druhy čtyřúhelníků Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Rozklad mnohočlenů na součin Rozkladové vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Lichoběžníky a jejich vlastnosti Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Mnohočleny Sčítání, odčítání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
KOLEKCE ÚLOH PRO MATEMATICKÝ SEMINÁŘ kružnice opsaná trojúhelníku
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PYTHAGOROVA VĚTA SLOVNÍ ÚLOHY
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Obsahy rovinných útvarů
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Konstrukce trojúhelníku
Střední příčky trojúhelníku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Množina bodů roviny daných vlastností
Podobnost trojúhelníků
Pravoúhlý trojúhelník (procvičování)
Druhá odmocnina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Počítáme obvod geometrických útvarů
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pythagorova věta.
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Čtverec kružítkem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VY_32_INOVACE_13_MII_PYTHAGOROVA VĚTA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
PYTHAGOROVA VĚTA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU:
Převody délky MATEMATIKA
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Pythagorova věta – příklady
Pythagorova věta Matematika 8. třída.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
46 OBVOD A OBSAH LICHOBĚŽNÍKU.
Výukový materiál pro 9.ročník
TROJÚHELNÍK Druhy trojúhelníků
Pythagorova věta Tematická oblast Planimetrie Datum vytvoření Ročník
Opakování před 1. pís. prací Pythagorova věta, mocniny, číselné výrazy
Množina bodů roviny daných vlastností
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Pythagorova věta v rovině
TROJÚHELNÍK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Konstrukce pravoúhlého trojúhelníku pomocí Thaletovy kružnice,
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená
Transkript prezentace:

PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Pravoúhlý trojúhelník - pojmy pravý úhel C odvěsna odvěsna a b c A B přepona

Pythagorova věta dlažba ze čtvercových dlaždic 1 2 3 4 úhlopříčky dlaždic pravoúhlý trojúhelník čtverce nad odvěsnami 2 čtverec nad přeponou 1 3 očíslujeme trojúhelníky 4 Co jste zjistili? V pravoúhlém trojúhelníku je obsah čtverce nad přeponou roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. = Pythagorova věta

Pythagorova věta - důkaz b b a Druhý čtverec je rozdělen na: 4 shodné pravoúhlé trojúhelníky s odvěsnami a, b dva čtverce s obsahy a2 a b2 První čtverec je rozdělen na: 4 shodné pravoúhlé trojúhelníky ABC s odvěsnami délek a, b čtyřúhelník ADEB se stranou délky c 3 2 2 a úhel EBA je pravý, protože platí |EBA| = 180 totéž platí pro jeho zbývající úhly  čtyřúhelník ADEB je čtverec s obsahem c2 b a2 c a c 4 a A b c2  E 3  c c b2 b b b a 1 4 1   a C a b B b Shodně očíslované pravoúhlé trojúhelníky na obou obrázcích mají sobě rovné obsahy. Po jejich odstranění zbudou jen žluté čtverce, pro jejichž obsahy platí: c2 = a2 + b2 Oba čtverce jsou shodné – délky stran jsou a+b, čtverce mají stejný obsah.

Pythagorova věta V pravoúhlém trojúhelníku je obsah čtverce nad přeponou roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami. c2 = a2 + b2

Pythagoras ze Samu řecký matematik 580 – 500 př. n. l. studoval matematiku a astronomii v Egyptě a v Babylónii žil v jižní Itálii a na Sicílii, kde založil Pythagorejskou školu objevili např., že součet vnitřních úhlů v trojúhelníku je roven 180° Pythagorova věta byla známá již 2 200 let př. n. l. v Číně, ale Pythagorejcům je připisována zřejmě proto, že ji dokázali. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Kapitolinischer_Pythagoras.jpg

Obrácená Pythagorova věta Ke zjištění, zda je trojúhelník pravoúhlý (aniž bychom jej museli rýsovat), použijeme obrácenou Pythagorovu větu. Jestliže v trojúhelníku platí, že součet druhých mocnin délek dvou kratších stran je roven druhé mocnině délky nejdelší strany, potom je tento trojúhelník pravoúhlý. a2 + b2 = c2

Pythagorova věta – příklad 1 Rozhodněte, zda je trojúhelník se stranami daných délek pravoúhlý: 5 cm; 6 cm; 7 cm 10 m; 24 m; 26 m 7 dm; 0,9 m; 110 cm 0,25 dm; 15 mm; 2 cm

Pythagorova věta – příklad 1 Řešení: a) 5 cm, 6 cm, 7 cm 52 + 62 = 72 25 + 36 = 49 61 ≠ 49   není pravoúhlý c) 7 dm; 0,9 m; 110 cm 72 + 92 = 112 49 + 81 = 121 130 ≠ 121   není pravoúhlý b) 10 m, 24 m, 26 m 102 + 242 = 262 100 + 576 = 676 676 = 676   je pravoúhlý d) 0,25 dm; 15 mm; 2 cm 152 + 202 = 252 225 + 400 = 625 625 = 625   je pravoúhlý

Pythagorova věta – příklad 2 2. Sestrojte trojúhelníky s danými délkami stran a zjistěte, který z nich je pravoúhlý. Výsledek ověřte výpočtem pomocí obrácené Pythagorovy věty. a = 3,5 cm; b = 4 cm; c = 5,5 cm m = 6 cm; n = 8 cm; o = 1 dm e = 0,4 dm; f = 7,5 cm; g = 85 mm

Pythagorova věta – příklad 2 Řešení: a) a = 3,5 cm; b = 4 cm; c = 5,5 cm 3,52 + 42 = 5,52 12,25 + 16 = 30,25 28,25 ≠ 30,25   ABC není pravoúhlý c) e = 0,4 dm; f = 7,5 cm; g = 85 mm 42 + 7,52 = 8,52 16 + 56,25 = 72,25 72,25 = 72,25   je pravoúhlý b) m = 6 cm; n = 8 cm; o = 1 dm 62 + 82 = 102 36 + 64 = 100 100 = 100   MNO je pravoúhlý

Pythagorova věta - zajímavost Staří Egypťané a Indové vytyčovali pravý úhel pomocí motouzu. Na motouzu je uvázáno ve stejných vzdálenostech 13 uzlů. Motouz se vypne tak, aby se uzly 1, 4, 8 staly vrcholy trojúhelníku (uzel 13 je upevněný v témže místě jako uzel 1). Platí: 32 + 42 = 52  9 + 16 = 25  trojúhelník je pravoúhlý 4 5 3 6 2 7 8 9 10 11 12 13 = 1

Pythagorova věta – příklad 3 3. Vypočítejte délku přepony c v pravoúhlém trojúhelníku ABC s odvěsnami délek a = 12 cm a b = 9 cm. Náčrt: Výpočet: c2 = a2 + b2 c2 = 122 + 92 c2 = 144 + 81 c2 = 225 c = c =15 cm B c C A a = 12 cm b = 9 cm Délka přepony je 15 cm.

Pythagorova věta – příklad 4 4. Vypočítejte délku úhlopříčky AC obdélníku ABCD se stranami délek a = 6 m, b = 8 m. Náčrt: Výpočet: u2 = a2 + b2 u2 = 62 + 82 u2 = 36 + 64 u2 = 100 u = u =10 cm D C u B A b = 8 cm a = 6 cm Délka úhlopříčky je 10 cm.

Pythagorova věta – příklad 5 5. Vypočítejte délku odvěsny e v pravoúhlém trojúhelníku EFG s přeponou g = 17 dm a odvěsnou f = 15 dm. Výpočet: g2 = e2 + f2 172 = e2 + 152 289 = e2 + 225 e2 = 289 – 225 e2 = 64 e = e = 8 cm Náčrt: F g = 17 dm e G E f = 15 dm Délka druhé odvěsny je 8 cm.

Pythagorova věta – příklad 6 6. Vypočítejte výšku k základně rovnoramenného trojúhelníku KLM se základnou délky m = 16 cm a s rameny délek k = l = 22 cm. Náčrt: Výpočet: k2 = v2 + (m/2)2 222 = v2 + 82 484 = v2 + 64 v2 = 484 – 64 v2 = 420 v = v = 20,493 901 cm M k = l = 22 cm l v K L S m /2 m = 16 cm Délka výšky k základně je asi 20,5 cm.