ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
9. ročník GONIOMETRICKÁ FUNKCE KOTANGENS OSTRÉHO ÚHLU PRAVOÚHLÉHO TROJÚHELNÍKU.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matematika pro 2.stupeň ZŠ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název: Pozvánka DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_17
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sinus, kosinus, tangens, kotangens
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XIII_1_12_Goniometrické funkce – určení úhlů v pravoúhlém trojúhelníku Šablona číslo: XIII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr. Vlasta Mrkáčková

Anotace: Určení úhlu v pravoúhlém trojúhelníku pomocí goniometrických funkcí, určení hodnoty gon. funkce daného úhlu pomocí tabulek a naopak Očekávaný výstup: Žák zapíše gon. funkce daného úhlu jako poměry stran daného pravoúhlého trojúhelníku, pomocí tabulek určí hodnotu gon. funkcí daného úhlu a naopak, Určí velikosti úhlů v zadaném trojúhelníku. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 14 - 15 let Klíčová slova: Goniometrické funkce ostrého úhlu daného pravoúhlého trojúhelníku, poměry stran odpovídající dané goniometrické funkci zvoleného úhlu, tabulky goniometrických funkcí Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, školní sešit, tabulky pro ZŠ Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si na začátku zopakují stanovení poměrů stran daného pravoúhlého trojúhelníku jako goniometrické funkce zvoleného ostrého úhlu, pak totéž aplikují v konkrétním trojúhelníku pro konkrétní úhel. V rozcvičce jde o utvrzení základního učiva. Práce s tabulkami v druhé fázi je vcelku jednoduchá, žáci mívají problém se zápisem (je třeba rozlišit hodnotu funkce úhlu a velikost úhlu), dále často chybují v přehlédnutí se při hledání ve vhodné tabulce a také vznikají nejasnosti při určování nejbližší hodnoty v tabulkách. Je vhodné doplnit tuto fázi prací s tabulkami, kdy si žáci dávají úlohy k vyhledávání v tabulkách navzájem.

V závěrečné části řeší třída společně základní úlohu určení ostrého úhlu v pravoúhlém trojúhelníku, ve kterém známe dvě strany – nejprve dvě odvěsny a posléze odvěsnu a přeponu. Poprvé si žáci vyzkoušejí postup, kdy nejprve musí najít vhodnou goniometrickou funkci, zapsat poměr stran a posléze vypočítat hodnotu poměru a pomocí tabulek určit velikost úhlu. Samostatně pak mohou vypočítat druhý úhel. Většinou objeví obě možnosti postupu – pomocí goniometrických funkcí nebo prostě dopočtem do 90°.

Goniometrické funkce -určení úhlu v pravoúhlém trojúhelníku

1) Zapiš slovy poměry, které vyjadřují dané goniometrické funkce Rozcvička 1) Zapiš slovy poměry, které vyjadřují dané goniometrické funkce tg  = .……………………………. ……………………………… cotg  = …………………………….. .…………………………… sin  = ……………………………. ……………………………… cos  = …………………………………… …………………………………… 2) Popiš strany trojúhelníka. Zapiš poměry stran, které odpovídají daným goniometrickým funkcím 𝑡𝑔 𝜋= sin 𝜋 = cotg 𝜋= cos 𝜋= R Q  P

sin  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 cos  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 Rozcvička 1) Zapiš slovy poměry, které vyjadřují dané goniometrické funkce tg  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 cotg  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 sin  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 cos  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 2) Popiš strany trojúhelníka. Zapiš poměry stran, které odpovídají daným goniometrickým funkcím p R Q 𝑡𝑔 𝜋= 𝑝 𝑞 sin 𝜋 = 𝑝 𝑟 cotg 𝜋= 𝑞 𝑝 cos 𝜋= 𝑞 𝑟 q r  P

sin  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 cos  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 Rozcvička 1) Zapiš slovy poměry, které vyjadřují dané goniometrické funkce tg  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 cotg  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 sin  = 𝑝𝑟𝑜𝑡𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 cos  = 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛𝑎 2) Popiš strany trojúhelníka. Zapiš poměry stran, které odpovídají daným goniometrickým funkcím p R Q 𝑡𝑔 𝜋= 𝑝 𝑞 sin 𝜋 = 𝑝 𝑟 cotg 𝜋= 𝑞 𝑝 cos 𝜋= 𝑞 𝑟 q r  P

Doplň pomocí tabulek 3) sin 67° 10´ = cos 45° 50´ = tg 74° 20´ = cotg 12° 30´ = 4) tg 𝛽=0,5273 𝑐𝑜𝑡𝑔 𝛾=1,026 𝜷 = 𝜸 = sin 𝛿=0,3524 cos 𝜀=0,7325 𝜹 = 𝜺 =

Zkontroluj 3) sin 67° 10´ = 0,9216 cos 45° 50´ = 0,6967 tg 74° 20´ = 3,566 cotg 12° 30´ = 4,511 4) tg 𝛽=0,5273 𝑐𝑜𝑡𝑔 𝛾=1,026 𝛽 = 27°50´ 𝛾 = 44°20´ sin 𝛿=0,3524 cos 𝜀=0,7325 𝛿 = 20°40´ 𝜀 = 42°50´

Zkontroluj 3) sin 67° 10´ = 0,9216 cos 45° 50´ = 0,6967 tg 74° 20´ = 3,566 cotg 12° 30´ = 4,511 4) tg 𝛽=0,5273 𝑐𝑜𝑡𝑔 𝛾=1,026 𝛽 = 27°50´ 𝛾 = 44°20´ sin 𝛿=0,3524 cos 𝜀=0,7325 𝛿 = 20°40´ 𝜀 = 42°50´

1) Urči velikost úhlu  B 𝛽 7,5 cm  C 8 cm A

Dokážeš určit velikost úhlu 𝛽 ? 1) Urči velikost úhlu  B 𝛽 7,5 cm tg  = 7,5 𝑐𝑚 8 𝑐𝑚 = 0,9375  = 43°10´  C 8 cm A Dokážeš určit velikost úhlu 𝛽 ? cotg 𝛽 = 7,5 𝑐𝑚 8 𝑐𝑚 = 0,9375 𝜷 = 46°50´ 𝛽 = 90° -  𝛽 = 90° - 43°10´ 𝜷 = 46°50´

Dokážeš určit velikost úhlu 𝛽 ? 1) Urči velikost úhlu  B 𝛽 7,5 cm tg  = 7,5 𝑐𝑚 8 𝑐𝑚 = 0,9375  = 43°10´  C 8 cm A Dokážeš určit velikost úhlu 𝛽 ? cotg 𝛽 = 7,5 𝑐𝑚 8 𝑐𝑚 = 0,9375 𝜷 = 46°50´ 𝛽 = 90° -  𝛽 = 90° - 43°10´ 𝜷 = 46°50´

Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔? 2) Urči velikost úhlu 𝜋 4,3 m O R 𝜔 5m 𝜋 P Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔?

Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔 ? 2) Urči velikost úhlu 𝜋 4,3 m O R 𝜔 sin 𝜋 = 4,3 𝑚 5 𝑚 = 0,8600 𝝅 = 59°20´ 5m 𝜋 P Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔 ? cos 𝜔 = 4,3 𝑚 5 𝑐𝑚 = 0,8600 𝝎 = 30°40´ 𝜔 = 90° - 𝜋 𝜔= 90° - 59°20´ 𝝎 = 30°40´

Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔 ? 2) Urči velikost úhlu 𝜋 4,3 m O R 𝜔 sin 𝜋 = 4,3 𝑚 5 𝑚 = 0,8600 𝝅 = 59°20´ 5m 𝜋 P Dokážeš určit velikost úhlu 𝜔 ? cos 𝜔 = 4,3 𝑚 5 𝑐𝑚 = 0,8600 𝝎 = 30°40´ 𝜔 = 90° - 𝜋 𝜔= 90° - 59°20´ 𝝎 = 30°40´