Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Role manažera (VY_32_INOVACE_05.02.14) Autor Mgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management Ročník Sedmý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku definice a role manažera. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.
Role manažera Manažerské role v teorii i praxi managementu je přikládán značný význam problematice manažerských rolí role formální, vyplývající z pracovních vztahů a z formálního postavení manažera v řídící struktuře organizace (např. ředitel, předseda, vedoucí oddělení, míst aj.) role neformální, vyplývající z osobních vztahů mezi pracovníky (např. přítel) každý manažer zaujímá tři formální role; roli vedoucího (nadřízeného), roli podřízeného a roli spolupracovníka nejznámější a nejčastěji citovanou charakteristiku rolí manažera provedl H. Mintzberg (profesor řízení na McGill University v Montrealu r. 1973), který rozlišuje manažerské role informační, interpersonální a rozhodovací interpersonální reprezentant – povinnost vyplývající z titulu funkce (oběd se zákazníkem) vedoucí – odpovědný za svěřený organizační celek v podniku koordinátor – při jednání s lidmi mimo svěřenou jednotku informační monitor – přijímá informace rozsévač – rozděluje informace mluvčí – zajišťuje informovanost rozhodovací podnikatel – iniciuje změny v podniku zachránce – jedná podle vzniklé situace, kterou se snaží dostat pod kontrolou alokátor – rozhoduje o použití omezených zdrojů (financí, času, materiálu) vyjednávač – jedná s lidmi protichůdných zájmů a snaží se nalézt kompromis
Role manažera Manažerské role Role manažera podle stylu řízení 1. autokratický = pravomoc bez konzultace s ostatními, odpovídá sám za všechna rozhodnutí - hodí se tam, kde jsou nutná rychlá rozhodnutí = krizový manažer nadřízený = sám za všechna rozhodnutí pracovník = omezená pracovní motivace, nedostatečná možnost rozvoje 2. demokratický = kooperativní styl vedení - možnost se volně vyjadřovat k úkolům, ale řídící pracovník má konečné slovo - vhodný tam, kde jsou zaměstnanci profesionálové nadřízený = akceptuje své pracovníky jako partnery pracovník = akceptuje předložené cíle 3. liberální = spíše konzultant - vytváří nápady pracovníkům - v tlakovém kolektivu se vyžaduje vysoká sebekázeň nadřízený = nechá dělat pracovníky, to co pokládají za správné pracovník = má plnou volnost Role manažera podle stupně řízení manažeři na nejvyšším stupni řízení organizace tj. vrcholoví manažeři (vrcholový management,) manažeři na středních stupních řízení (střední management) manažeři na základních stupních řízení (základní management, management v první linii). V zahraničí se často používá pro označení vrcholových manažerů zkratka CEO (Chief Executive Officer - generální ředitel, prezident organizace aj. ) a obdobně např. COO (Chief Operational Officer - provozní ředitel), CFO (Chief Financial Officer - finanční ředitel) apod.
Role manažera Manažerská pyramida Koncepční práce Top management Střední (middle) První linie (lower management) Nejvyšší představitele firmy: generální ředitel, ředitel, představenstvo, jednatel. Zodpovidaji za podnik jako celek. Manažeři závodů, vedoucí útvarů, středisek, podřízeni top managementu. Zodpovídají za přidělené úseky. Předáci, mistři, vedoucí tymů, dílovedoucí, podřízení středního managementu. Zodpovídají za týmy Výkonní pracovníci Koncepční práce Operativní práce
Role manažera Manažerská pyramida
Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org