Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Funkce manažera – vedení lidí (VY_32_INOVACE_ ) Autor Mgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management Ročník Sedmý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku sekvenční funkce vedení lidí. Časová dotace materiálu je minut.

2 Funkce manažera – Vedení lidí
- na jedné straně je vedení chápáno jako dílčí manažerská funkce: „vedení představuje jednu z důležitých funkcí manažera, která spočívá v přesvědčování a aktivizací výkonných pracovníků vedoucím pracovníkem tak, aby byly splněny stanovené/plánované záměry, cíle, úkoly", takže v podstatě můžeme tento výraz považovat za synonymum pojmu ovlivňování,, usměrňování pracovníků“. - na druhé straně se lze setkat s přístupy, které vedení lidí odlišují od klasických řídících praktik, zdůrazňují jednak aspekt dlouhodobé vize, jednak aktivizaci všech pracovníků k jejímu dosažení. John Kottler: „Vedení definuje, jak by měla vypadat budoucnost, spojuje lidi ve jménu budoucí vize a inspiruje je k jejímu dosažení navzdory všem překážkám. Kottler dále staví do jistého protikladu klasické řídící aktivity a přístupy vedení. Tradiční řízení je založené na plánování, organizování, výběru pracovníků a kontrole a dále na sledování dosažených výsledků, kdy smyslem řídících aktivit je vytvořit určitý řád v průběhu činností organizace s cílem dosáhnout požadovaných, zpravidla krátkodobých výsledků. Naproti tomu přístupy vedení jsou založeny na stanovení záměru, vize budoucnosti, zapojení lidí, k čemuž má sloužit komunikace se všemi zúčastněnými, jejich motivování a inspirování s cílem získat lidi pro změny a dlouhodobé potřeby organizace. k dalším složkám náplně funkce vedení patří i tyto dva základní momenty: aktivizovat, iniciovat, motivovat angažovanost výkonných pracovníků v podobě různých forem zlepšování, přičemž předmět těchto aktivit může být různý (zvýšení hospodárnosti, zlepšení kvality, pracovních podmínek, životního prostředí atd.); rozvoj pracovníků, udržování a zvyšování kvalifikace, dobrých mezilidských, vztahů na pracovištích apod. v přístupech k vedení se v současnosti objevuje řada nových metod i módních termínů, jejichž společným rysem je posílení prvků demokratizace, úsilí o větší samostatnost a angažovanost výkonných pracovníků, o posun rozhodovacích pravomocí blíže k výkonným složkám apod. V souladu s těmito posuny se mění i postavení vedoucího pracovníka. V této souvislosti se můžeme setkat s celou řadou nových výrazů: od vedoucího pracovníka se vyžaduje, aby byl nejen dobrým manažerem, ale stal se vůdcem (lídrem), ve vedení se prosazuje nejen vedení prostřednictvím příkazů a kontroly, ale posiluje se vedení prostřednictvím sdílené vize, na významu nabývají i další pojmy a přístupy, jako je koučování, zmocňování, týmová práce, přesun rozhodování na nižší, často až výkonné stupně apod. - pokládá se za náplň práce všech manažerů na všech úrovních (stimulace, motivace)

3 Funkce manažera – Vedení lidí
Vedení lidí - Princip a prvky vůdcovství Manažerská teorie i praxe diferencují mezi pojmem řízení a tvůrčí vedení. Nositelem řízení je manažer, zatímco reprezentantem tvůrčího vedeni je vůdce - lídr. Dost často dochází k záměně těchto pojmů i proto, že čeština nemá jednoznačný ekvivalent umožňující výrazové i obsahové práce manažera od práce vůdce (lídra) je značně obtížné. Většinou užíváme pojmu vůdcovství nebo tvůrčí vedení spolupracovníků. Méně často se užívá termínu charismatické vedení nebo lídrovské vedení. Vedení lidí – Vedení sdílenou vizí Doporučuje se výraznější vtažení všech pracovníků do dění v organizaci. Jejich seznámení s představami, kam v nejbližším období organizace hodlá směřovat, jaké cíle si klade, jaké hodnoty jsou pro ni směrodatné, jaké zásady pro jejich chování jsou považovány za určující a nezpochybnitelné. Již tento moment „odhalení karet„ je pro řadu pracovníků důležitý neboť vytváří důvěru v existenci firmy a její prospektu. Vize je vnímána jako obraz budoucnosti, zaměření změn, směr usilování řízených pracovníků. Vize při řízení pracovních kolektivů plní řadu úloh: - je to forma stanovení cílů, vize je světlo, které ukazuje směr, cestu; - představuje motivační nástroj chování pracovníků, alternativu k příkazům; je nástrojem koordinace jednání více lidi (podřízených). Vedení lidí – Koučování Koučování (coaching) je styl vedení lidi převzatý z oblasti sportu Používají se v této souvislosti i některé další sportovní výrazy - nejbližší partneři kouče jsou označováni za „hráče" a jejich úsilí, splnění stanovených cílů bývá označováno slovem „výhra". Kouč (coach) připravuje a vede svůj tým k dosažení špičkové výkonnosti s využitím všech individuálních předpokladů členů týmu, zná jejich názory, zájmy a problémy a podněcuje je k co nejlepším výkonům. V praxi se můžeme setkat s dvojím pojetím koučování: • Koučování jako forma poradenství, kdy kouč je k dispozici manažerům (zpravidla první linie), kteří se na něho mohou obrátit s řešením svých problému, konfliktů apod. Poskytuje radu, pomoc či stanovisko při řešení určitých úkolů či problémů s cílem zvýšit výkonnost celého týmu. Liniový vedoucí tak může převzít větší míru samostatnosti; pokud se dostane do svízelné situace, měl by být připraven řešit sporné otázky, popř. se obrátit na kouče. • Koučovaní jako styl řízení. Vedoucí pracovník omezuje přímé, příkazy, projevy formální moci a posilování kázně a nahrazuje je posilováním takových přístupů, které se opírají o prezentování cílů útvaru, o projevování důvěry v pracovní tým, v příslib pomoci, spolupráce či rádcovství při řešení problémů atd.

4 Funkce manažera – Vedení lidí
Vedení lidí – Zmocňování Zmocňováni (empowerment) představuje směr vedení lidí, který spočívá v poskytnutí pracovníkům jisté míry volnosti, samostatnosti v jednání a při výkonu jim svěřené práce. Při výkonu práce existují činnosti, které by měly být provedeny přesně a podle jasných pokynům a které budou doprovázeny příslušnou kontrolou; vedle toho je možné poskytnout prostor pro volnou angažovanost pracovníků. Zmocňování spočívá v uvolnění prostoru při vlastním rozhodování a převzetí příslušné odpovědnosti pracovníka za vlastní pracovní výkon a dosažené výsledky. Se zmocňováním úzce souvisí pojem delegování, a to ve smyslu pověření výkonem nebo přenesení vymezeného rozsahu pravomocí a odpovědnost na jinou (zpravidla podřízenou osobu). Vedení lidí – Týmová práce Tým, týmová práce (teamwork) je dalším z často frekventovaných výrazů, které se prosazují v moderních způsobech vedení lidí. Stejně jako u předcházejících pojmů se podstata a jevové formy tohoto konceptu vyvíjejí a často se i rozdílně interpretují. Typické jsou následující dva základní pohledy na týmy a týmovou práci: • chápání týmu jako uskupení lidí, kteří jsou sdruženi za účelem plnění určitých, často i zcela pravidelných pracovních úkolů (zde tým splývá s organizačním vymezením pracovní skupiny), kdy charakteristickým rysem týmové práce je zdůrazňování vzájemné závislosti mezi výsledky a prací dané pracovní skupiny jako celku; • chápání týmu jako ad hoc pracovní skupiny, sestavené k tvůrčímu řešení, popř. i realizaci specifického úkolu, obvykle nad rámec běžných pracovních úkolů Vedení lidí – Koordinace Potřeba koordinace vzrůstá ze specializace a rostoucí složitostí úkolů, které mají být splněny. Smyslem koordinace je dosáhnout takové povahy fungovaní organizace, kterou lze charakterizovat výrazy. jako je proporcionalita, rovnováha, plynulost, provázanost, synchronizace, optimální průběh atd. Čím větší nároky jsou kladeny na funkci organizací z hlediska kvalitativního (pestrost, kvalita dodávaných výrobků a poskytovaných služeb), časového i ekonomického, tím větší nároky jsou kladeny i na koordinaci. Ani v nejjednodušších situacích nemůže pracovní skupina fungovat účinně, jestliže její členové nejednají koordinovaným způsobem plynulost, provázanost, synchronizace, optimální průběh atd. Významným, makroekonomickým faktorem, který zabezpečuje proporcionalitu a omezuje nutnost koordinace, je tržní mechanismus. „Neviditelná ruka trhu„ má ovšem v podmínkách řízení organizace a zvláště ve vztahu k vnitřním jednotkám omezené působení a musí být výrazně doplněna koordinační funkcí manažerů.

5 Funkce manažera – Vedení lidí
Manažerská motivace - umění vytvořit u spolupracovníků zájem, ochotu a chuť plnit úkoly, kterou jsou v souladu s cíli firmy Motivační techniky delegování – přenesení úkolu a odpovědnosti za jeho splnění na podřízeného, nadřízenému to usnadní jeho práci, pro podřízeného – motivační charakter cílové řízení – vyšší stupeň delegování, cíle se domlouvají společně, kontrola v předem stanovených etapách, jinak se podřízený kontroluje sám humanizace práce – záměrně střídání pracovišť, odstranění monotónnosti práce a získání zkušeností obohacení práce – přidávání úkolů na vyšší úrovni Motivační nástroje přímé – opírají se o příkazy a předpokládají kázeň při plnění úkolů, jedná se o směrnice, pokyny, instrukce: organizačně řídící dokumentace nepřímé – vymezují určitý prostor pro samostatné chování podřízených ekonomické – mzdy, odměny, prémie, podíly na zisku, zaměstnanecké akcie, ale i ekonomické sankce neekonomické – pochvaly, veřejná uznání, dobré pracovní prostředí, zaměstnanecké výhody (dovolená na víc, příspěvky na stravování, služební automobil)  Styl řídící práce - forma vztahu manažera k pracovníkovi autoritativní – založen na příkazech a jejich bezpodmínečnému dodržování, s podřízenými se radí minimálně partnerský (demokratický) – spolupráce s podřízenými liberální – činnosti podřízených ovlivňuje minimálně

6 Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google