Fyziologie nervového systému

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. Neuron.
Advertisements

Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
Nervová soustava soustava řídící
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Činnost nervové soustavy základní přehled.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Tvorba a vylučování moči Obr. č.1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Senzory pro EZS.
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Činnost nervové soustavy
Nervová soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Řadič Orbis pictus 21. století
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
NÁŘADÍ.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Elektromagnetická slučitelnost
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
CIRKUS orientace.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Akční potenciál Tereza Havlenová 2.lf UK, 2. ročník, kruh 9.
II. Tkáň svalová a nervová
Důlní požáry a chemismus výbušniny
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Orientujeme se v prostoru
TRANSPORT PŘES MEMBRÁNY, MEMBRÁNOVÝ POTENCIÁL, OSMÓZA
Poznatky ze života zvířat
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
28_Přenos nervového vzruchu
Elektrické vlastnosti buňky
Elektrické vlastnosti buňky
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Přednášky z lékařské biofyziky Masarykova univerzita v Brně
Výroba velikonočního košíčku
NERVOVÁ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Fyziologie nervového systému Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy. Fyziologie nervového systému 1. část Obr. č.1

Základy fyziologie nervového systému (NS) Základní funkce: komunikace se zevním prostředím a zpětná vazba jednota organismu paměť – na jejím základě zkušenost schopnost učit se Buňky NS: Receptory, senzory (příjem podnětů) Interneurony (zpracování přijatých informací, zajištění kontaktu a odevzdání informací v síti NS) Nervové buňky (vydávají příkaz) Podpůrné nebo jinak funkčně specializované buňky (glie, satelitní buňky)

Nervová buňka - neuron Dendrity = recepční část – přijímá informace a převádí je do dalších částí nervové buňky Tělo – nervové buňky (tvoří se v něm například mediátor, důležitý pro přenos informace v synapsi) Axon (neurit) - část převodní, končí v synaptickém zakončení obalen Schwannovou buňkou a myelinovou pochvou Obr. č.2

Dělení nervového systému Centrální nervový systém - CNS (mozek a mícha) Periferní nervový systém - PNF (nervy, které vedou senzorické informace do CNS = dráhy dostředivé, řízení hladkého a kosterního svalstva, srdečního svalu a žláz z CNS = dráhy odstředivé) Obr. č.3 Obr. č.4

Glie jako další buňky nervového systému nemají povahu neuronů V centrálním nervovém systému je jich až 10x více než neuronů jedná se neuroglie = astroglie, oligodendroglie a ependymové buňky (jsou považovány za hlavní kostru nervové sítě) a mikroglie (mají výraznou pohyblivost, schopnost fagocytózy – jsou to „úklidové“ buňky) V periferním nervovém systému (periferní nervy) jedná se o Schwannovy buňky (tvorba myelinu) a satelitní buňky oligodendroglie mikroglie astroglie Obr. č.5

Synapse = funkční kontakty mezi membránami dvou buněk, z nichž alespoň jedna je nervového původu zprostředkují trofické vlivy zajišťují přenos nervových vzruchů k přenosu vzruchu dochází obvykle z axonu na dendrit (= synapse axo-dendritická), nebo z axonu na tělo nervové buňky (= synapse axo-somatická) Obr. č.6

Chemická synapse synaptický přenos je zprostředkován chemickou cestou prostřednictvím mediátoru Synapsi tvoří: presynaptický útvar = vakovité rozšíření axonu s mitochondriemi a váčky s mediátorem synaptická štěrbina postsynaptický útvar = mediátor se váže na receptory Dělení synapsí: excitační inhibiční Mediátory: acetylcholin, noradrenalin, dopamin, serotonin, kyselina gama-aminomáselná (GABA), glycin, glutamát… Obr. č.7

Elektrická synapse průchod elektricky aktivních částic (obvykle oběma směry) je velmi rychlý „listy“ přiléhajících membrán musí být velmi blízko u sebe vyskytují se zejména u ryb u lidí – např. mezi axony nervových buněk čichového ústrojí Obr. č.8

Vznik vzruchu a jeho šíření Podprahové podněty: nevyvolávají zjevnou odpověď nervové tkáně Vzruch = děj způsobený aktivními změnami v membráně (vznik akčního potenciálu) Na počátku (= aktivace) – otevření sodíkových kanálů = propustnosti membrány pro Na+ = Na+ do buňky podle koncentračního gradientu obrácená polarizace Otevření draslíkových kanálů = K+ vodivosti z buňky elektrochemický gradient se dostává téměř do původního stavu Původní rovnováha Na+-K+ se nastavuje působením sodíko-draslíkové pumpy Obr. č.9

Vedení vzruchu axonem nemyelinizovaným axon je pokryt pouze tenkou vrstvou Schwannových buněk vzruch se šíří relativně pomalu Vedení vzruchu axonem myelinizovaným tyto axony jsou kryty myelinovou pochvou tato pochva je přerušována Ranvierovými zářezy vždy je drážděna najednou celá oblast mezi dvěma těmito zářezy = saltatorní vedení vzruchu vzruch se šíří rychleji Obr. č.10 Obr. č.11 Ranvierovy zářezy

Reflex = funkční jednotka nervové soustavy = odpověď organismu na dráždění čidel, zprostředkovaná nervovým systémem je determinován podnětem (zevním, vnitřním) je určen reflexním obloukem (receptor, aferentní = dostředivá dráha, centrum v míše – eferentní = odstředivá dráha) Obr. č.12

Klasifikace reflexů Podle receptoru - reflexy exteroreceptivní interoreceptivní proprioreceptivní Podle centra – reflexy extracentrální ( axonové a gangliové) centrální (míšní a mozkové) Podle efektoru – reflexy somatické autonomní Podle podmínek a pevnosti - reflexy nepodmíněné (vrozené) podmíněné (získané)

Podráždění (excitace), útlum (inhibice) = obecná vlastnost živé tkáně funkci membrány nervové buňky zajišťuje aktivita jednotlivých iontových kanálů v této membráně Odpověď membrány může být: depolarizace (zvýšená propustnost pro Na+, K+ a Cl-) – následně vzniká excitace hyperpolarizace (zvýšená propustnost pro K+ a Cl-) – následně vzniká inhibice (útlum) Podráždění a útlum jsou dva základní děje v činnosti nervové soustavy. inhibiční spoje excitační neuron Obr. č.13

Metabolismus nervové tkáně Pro nervovou tkáň je typické: Velká intenzita metabolismu (mozek váží jen 2% tělesné hmotnosti, ale energetický obrat činí 20% základní přeměny) Hlavním energetickým substrátem je glukóza Výrazná proteosyntéza (je spojena se zajištěním a obnovou struktur nervové buňky a přenos vzruchů) Mimořádná citlivost na zásobení kyslíkem Kontrola přísunu i odsunu metabolitů (hematoencefalická bariéra)

Energetický metabolismus CNS získávání energie v mozku je přímo závislé na přívodu glukózy spotřeba glukózy je vyšší než v jiných orgánech na mozek (2% tělesné hmotnosti) připadá 20% celkové spotřeby O2 spotřeba O2 vztažená na jednotku tkáně klesá od kůry k prodloužené míše Oddíly CNS Spotřeba O2 (ml/mg/hod) Mozková kůra Bazální ganglia n.caudatus Mozeček Talamus Střední mozek Prodloužená mícha Mícha 1,16 1,36 1,07 1,01 0,92 0,52 0,50 Obr. č.14

Seznam publikací, ze kterých byly použity obrázky Obr. Č.1: Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.2 - Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.3 – Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.4 - Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.5 - Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.6 - Mader S.S.: Human Biology. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-290584-0 Obr. Č.7 - Van De Graaff K.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 2000. ISBN 0-07-23667-0 Obr. Č.8 - Fox S.I.: Human Physiology. The Mc. Graw-Hill. 1996. ISBN 0-697-20985-7 Obr. Č.9 - Carola R., Harley J.P., Noback Ch.R.: Human Anatomy. The McGraw-Hill. 1992. ISBN 0-07-010527-8 Obr. Č.10 - Fox S.I.: Human Physiology. The Mc. Graw-Hill. 1996. ISBN 0-697-20985-7 Obr. Č.11 - Fox S.I.: Human Physiology. The Mc. Graw-Hill. 1996. ISBN 0-697-20985-7 Obr. Č.12 - Trojan S. et al.: Fyziologie. Učebnice pro lékařské fakulty. 1. část, 2. část Avicenum Praha, 1988. Obr. Č.13 - Fox S.I.: Human Physiology. The Mc. Graw-Hill. 1996. ISBN 0-697-20985-7 Obr. Č.14 – Mysliveček J. et al.: Nervová soustava. Avicenum Praha, 1989. ISBN 08-093-89