Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Alena Jabůrková Moje zkušenost s adaptačním období učitelek v mateřských školách Mateřská škola Uherský Brod, Havřice Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 1. JAK jsme toho dosáhly? 2. JAKÝM ZPŮSOBEM to dokládáme? 3. JAKOU FORMOU, aby to bylo úspěšné? Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 1. JAK? využila jsem možností 2. JAKÝM ZPŮSOBEM? systémem dokladů 3. JAKOU FORMOU? nástroj pro hodnocení kvality práce učitele předškolního vzdělávání Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 1. JAK jsme toho dosáhly? STANOVENÍ CÍLŮ ODBORNÉ PRAXE A ZPŮSOB JEJICH DOSAŽENÍ Profesionální kompetence je komplexní schopnost (způsobilost) k úspěšnému výkonu profese. Zahrnuje v sobě nejen znalosti, dovednosti, předpoklady a postoje, ale i hodnoty a osobnostní charakteristiky ve vztahu k vykonávané činnosti. Těžiště profesionálních kompetencí se přesouvá od „co“ učit k „jak“ učit. Důraz je kladen na hodnotovou dimenzi a etickou odpovědnost. Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 2. JAKÝM ZPŮSOBEM jsme toho dosáhly? odkrytím vlastního potenciálu sebereflexí a následnému posunu navedení na možný směr dalšího rozvoje (profesního či osobnostního) zachycení procesu svého učení Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 3. JAKOU FORMOU, ABY TO BYLO ÚSPĚŠNÉ? Učitel by měl mít vždy možnost své profesní portfolio osobně komentovat Soubor dokladů o mé práci (o mě): MÉ portfolio – MÉ doklady – MÁ forma Doklady mohou mít různou formu: listinnou elektronickou multimediální (a další) Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 3. JAKOU FORMOU, ABY TO BYLO ÚSPĚŠNÉ? Procesy učení Učitel používá takové výukové strategie, které umožňují každému dítěti porozumět obsahu vzdělávání, rozvíjet žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení a poznávání. Učitel: Využívá širokého spektra metod a forem práce s důrazem na aktivní učení dětí Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 3. JAKOU FORMOU, ABY TO BYLO ÚSPĚŠNÉ? Konkrétní dokumenty a jejich zdůvodnění: Diagnostika předškoláků v průběhu září až října je u všech předškoláků provedena diagnostika deficitu dílčích funkcí dle B. Sindelarové (Předcházíme poruchám učení) – viz doklad č. 1 na základě výsledků tohoto testu jsou určeny oblasti, ve kterých je dítě oslabeno, pro mě toto slouží jako východisko při výběru pracovních listů i činností (možnost individualizace), s výsledky testu seznamujeme při konzultacích také rodiče a z výše uvedené publikace jsou jim poskytnuty úkoly a doporučeno, na které z oblastí se doma více zaměřit Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 3. JAKOU FORMOU, ABY TO BYLO ÚSPĚŠNÉ při výběru pracovních listů či úkolů se snažím o zachování provázanosti s aktuálním tématem, ale především, aby korespondovaly se zájmy dětí (na základě pozorování, vstupních dotazníků vyplněných rodiči, rozhovor s dítětem i rodiči) a rozvíjely oblasti u každého z dětí dle jeho individuálních potřeb (např. u předškoláků záměrně volím listy či úkoly, které by mohly rozvíjet oslabené oblasti – v souladu s výsledky diagnostiky Předcházíme poruchám učení) Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol 3. JAKOU FORMOU, ABY TO BYLO ÚSPĚŠNÉ Při výběru dokladů si kladu pomocné otázky typu: Proč jsem se rozhodla zařadit tento materiál do svého PP? Co se z něj mohu naučit nebo dovědět o sobě jako o učitelce? V čem reprezentuje mou práci učitelky? Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Na každé nové cestě se většinou potřebujeme ujistit, že jdeme správně. Někdy je nutné slyšet i slova povzbuzení, nahlédnout do jiného stylu práce - to vše mi práce v projektech umožnila, zajistila a i ověřila. Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Děkuji za pozornost Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz