PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REINTEGRAČNÍ PROGRAM PLUS (programy ve věznicích a na svobodě) Konference Za branou věznice,
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
PŘEKROČIT DLUHOVU PAST Aktivity RUBIKON Centra a Aliance proti dluhům Workshop Dobré praxe v oblasti prevence a řešení zadluženosti Praha, Úřad vlády ČR,
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Aktuální trendy trestní politiky aneb jak přispět ke snížení recidivy pachatelů Pavel Štern, Probační a mediační služba, Dagmar Doubravová, Rubikon Centrum.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Saský zemský svaz pro sociální soudnictví e. V. Evropská poradna pro trestně stíhané osoby a oběti trestných činů EBS Dresden Přeshraniční sociální práce.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Workshop – práce s násilnou osobou Zkušenosti a praxe PMS ČR
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Závěrečná konference Zlín,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Zákon o sociálním podnikání
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Služby následné péče.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Hledáme klíč k právům dětí
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Trestní právo Ing.Mgr. Tomáš Klusák.
Život bez střeva , Praha.
Phdr. hana pazlarová ph.d.
Kriminalita nezletilých dětí a mladistvých
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA Explikace pojmů probace a mediace. Srovnání konceptů retributivní a restorativní justice - příčiny hledání nových forem reakcí společnosti na kriminalitu. Vznik, historický vývoj PMS. Zákon č. 257/2000 Sb. o PMS. Organizace PMS, odborné činnosti, spolupracující instituce. 1

PROBACE A MEDIACE – z.č. 257/2000 Sb. PROBACE (§ 2 odst. 1): Organizování a vykonávání dohledu nad obviněným, obžalovaným, odsouzeným - kontrola a pomoc klientovi při náhradě vazby dohledem, při výkonu alternativních trestů, při podmíněném propuštění, atd. MEDIACE (§ 2 odst. 2): Mimosoudní zprostředkování za účelem řešení sporu mezi obviněným a poškozeným a činnost směřující k urovnání konfliktního stavu vykonávaná v souvislosti s trestním řízením - setkání pachatele a oběti za přítomnosti nestranného mediátora, urovnání konfliktního stavu mezi obětí a pachatelem, projednání náhrady škody či jiného odčinění následků tr. činu. 2

RETRIBUTIVNÍ JUSTICE - ODPLATNÁ Tradiční vězeňské systémy vycházely z retributivního přístupu k justici. Trest. čin = újma způsobená státu, vybočení z pravidel. Pozornost je soustředěna na zavržení a odsudek. Porušením zákona vzniká vina pachatele. Spravedlnost = určení viny a pachatele,uložení trestu. Hlavní zřetel na potrestání pachatele. Pravidlem je jednoznačný trest. Delikt jako konflikt mezi jednotlivce a státem. Oběť a společenství stojí stranou. Trvalá či dlouhodobá stigmatizace pachatele. 3

Retributivní justice RETRIBUTIVNÍ JUSTICE Tradiční systémy trestání zajišťují potrestání a určitou ochranu společnosti před jednáním daného jedince, ale začaly se ukazovat jako nedostatečné z mnoha hledisek: Nezohledňují potřeby, zájmy oběti. Nezohledňují potřeby, zájmy komunity. Malý vliv na nápravu pachatele, mnohdy zvyšují riziko recidivy. Nejsou reflektovány příčiny trestné činnosti. Nezajišťují integraci pachatele po vykonání trestu. Jsou finančně nákladné. 4

VÝVOJ RESTORATIVNÍHO PŘÍSTUPU Hnutí restorativní justice se objevuje v 70.letech 20. století v severní Americe v Mennonitských komunitách (Kanada - Ontario, USA, Indiana), kde byly iniciovány první programy zabývající se kontaktem pachatelů a obětí. Výraznou inspirací byly duchovní principy a tradice původních obyvatel severní Ameriky, Nového Zélandu, Austrálie. 5

RESTORATIVNÍ JUSTICE - OBNOVUJÍCÍ Tr. čin = újma, bolestivý zásah do života lidí, komunity. Pozornost je soustředěna na řešení problémů, budoucnost, odpovědnost a závazky. Porušením normy vznikají závazky a povinnosti. Spravedlnost jako úsilí o obnovu narušených vztahů za účasti všech stran. Hlavní zřetel na potřeby poškozeného a odpovědnost pachatele. Pravidlem je dialog a diskuze. Rest. justice jako prostředek nápravy mezi oběma stranami. Uznání a uplatnění práv obětí. Stigmatizace je odčinitelná aktivitou pachatele při nápravě škod. 6

OBDOBÍ DO ROKU 1989 Snahy o prosazování změn v trestní politice. 1968 – 1971 - vznik experimentálního střediska postpenitenciární péče v rámci projektu Výzkum faktorů recidivy. Nová profese sociálních kurátorů. Návazně kurátoři pro mládež. Orientace na pachatele trestné činnosti a recidivisty. Konec 80.let - posun od kontroly k pomoci, od pachatelů také k jejich rodinám a blízkým. 7

OBDOBÍ PO ROCE 1989 1991 – mimosoudní alternativa pro delikventní mládež – aktivní zapojení poškozeného i pachatele při odstraňování následků tr. činu, poprvé zapojení mediátora, využití tzv. odklonů v trestním řízení. 1993 – novela trestního řádu, zavedení podmíněného zastavení trestního stíhání, základ pro uplatňování principů restorativní justice. 8

OBDOBÍ PO ROCE 1989 1994 – zásadní vliv katedry sociální práce UK v Praze, studenti a pracovníci zakladateli Sdružení pro rozvoj sociální práce v trestní justici (následně Sdružení pro probaci a mediaci, o.s.). Usnesení vlády ČR č. 341/1994 s účinností od 1.1.1996 – vznik systemizovaných míst probačních úředníků na okresních a krajských soudech ČR. 1996 – zavedení dalších alternativ – narovnání, trest obecně prospěšných prací (OPP). 1997 – zavedení alternativ podmíněné upuštění od potrestání s dohledem probačního úředníka a podmíněné odsouzení k trestu odnětí svobody s dohledem. 9

VZNIK PMS ČR 1999 – ministr spravedlnosti Otakar Motejl se zasadil o návrh zákona o PMS. Vznik tzv. Kvalifikačního vzdělávacího programu pro úředníky a asistenty PMS, první ročník v letech 1999-2000 – ještě před účinností zákona byli připraveni první pracovníci PMS. 2000 přijetí zákona č. 257/2000 o PMS. 2001 zahájení činnosti PMS. Podíl na vzniku PMS – univerzitní prostředí, nevládní organizace, využití zkušeností z praxe, podpora Ministerstva spravedlnosti ČR a Nejvyššího soudu ČR. 10

PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA ČR PMS ČR zahájila činnost v roce 2001 na základě zákona č. 257/2000 o PMS. STRUKTURA PMS: střediska PMS působí v sídlech okresních soudů: 74 středisek v 8 soudních krajích + 4 pobočky, Středisko Brno: Brno-město + Brno-venkov, na úrovni krajů - 8 regionálních vedoucích, Ředitelství. PROBAČNÍ ÚŘEDNÍCI/ASISTENTI 11

ČINNOST PMS – POSLÁNÍ Probační a mediační služba usiluje o zprostředkování účinného a společensky prospěšného řešení konfliktů spojených s trestnou činností a současně organizuje a zajišťuje efektivní a důstojný výkon alternativních trestů a opatření s důrazem na zájmy poškozených, ochranu komunity a prevenci kriminality. 12

ČINNOST PMS – CÍLE Integrace pachatele – PMS usiluje o začlenění pachatele do života společnosti bez dalšího porušování zákonů. Integrace je proces, který směřuje k obnovení respektu pachatele k právnímu stavu společnosti, jeho uplatnění a seberealizaci. Participace poškozeného – PMS se snaží o zapojení poškozeného do „procesu“ vlastního odškodnění, o obnovení jeho pocitu bezpečí, integrity a důvěry ve spravedlnost. Ochrana společnosti – PMS přispívá k ochraně společnosti účinným řešením konfliktních a rizikových stavů spojených s trestním řízením a efektivním zajištěním realizace uložených alternativních trestů a opatření. 13

ČINNOST PMS Kontrola pachatelů. Podpora a pomoc obětem. Zapojení komunity do řešení následků trestné činnosti. 14

ČINNOST PMS - PŘÍPRAVNÉ ŘÍZENÍ SPOLUPRÁCE s PMS je pro pachatele i oběť DOBROVOLNÁ. ČINNOSTI: VYTVÁŘENÍ PODMÍNEK PRO ODKLON TRESTNÍHO ŘÍZENÍ. PŘEDJEDNÁNÍ ALTERNATIVNÍCH TRESTŮ, ALTERNATIVNÍCH POSTUPŮ. ZPROSTŘEDKOVÁNÍ JEDNÁNÍ MEZI PACHATELEM A POŠKOZENÝM. KONTROLA NAD PLNĚNÍM ULOŽENÝCH POVINNOSTÍ/OMEZENÍ (u mládeže výchovných opatření) v rámci zkušební doby odklonu trestního řízení. Příprava a výkon probace v rámci NÁHRADY VAZBY DOHLEDEM. VÝSLEDKEM činnosti PMS jsou PODKLADY PRO ROZHODOVÁNÍ orgánů činných v trestním řízení (OČTŘ). 15

ČINNOST PMS - VYKONÁVACÍ ŘÍZENÍ SPOLUPRÁCE s PMS je pro odsouzeného POVINNÁ. Podmíněné odsouzení k trestu odnětí svobody s uloženým probačním dohledem Obecně prospěšné práce Parole – podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody (VTOS) Trest domácího vězení Trest zákazu vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce 16

ČINNOST PMS – CÍLOVÁ SKUPINA pachatelé trestných činů poškození / oběti trestných činů rodina, komunita VĚKOVÁ SKUPINA: děti mladší 15 let (0-15) mladiství (15-18) dospělí (18+) 17

SPOLUPRACUJÍCÍ INSTITUCE Orgány činné v trestním řízení, Vězeňská služba ČR. Magistráty, úřady městských částí, městské a obecní úřady – především sociální odbory (sociální pracovníci pro osoby ohrožené chudobou, sociální kurátoři, sociálně-právní ochrana dětí, kurátoři pro mládež, atd.). Úřady práce (např. pracovníci hmotné nouze). Střediska výchovné péče, ústavní zařízení pro mládež, školy, poradny, atd. Neziskové organice – azylové domy, poradenská pracoviště, terénní pracovníci, atd. 18

Děkuji za pozornost. 19