Environmentální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Byl jednou jeden mladý pár s chlapcem ve věku 12 let.
1. Láska, kterou Ježíš dává do srdcí věrným svým, láska je, jež neustává, láska k dobrým i zlým, láska, kterou žádná bouře nemůže uhasit, láska mocná jako.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Právní vzdělání pro celý život reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Proč je důležité studovat Principy
MOUDRA.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Lidská komunikace.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Sociální konstruktivismus
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Křižovatky na cestách poznání Mirek Klvaňa, AsÚ AVČR Observatoř Ondřejov.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Environmentální etika
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Environmentální etika
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Duše aj.úvahy, aneb téma nejméně na seminární práci
Aforismy s obrázky. Až náročná milenka vám ukáže, jak skromnou máte ženu. Jiří Novák.
Charlie Chaplin klik.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Vzhůru Jakub Dybowicz. -K aždý den se najde člověk který je k počítači, televizi nebo podobným přístrojům, připojen imaginárním řetězem. Každý takoví.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Environmentální etika
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
Albert Camus Barbora Vaňková.
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Environmentální etika
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Na to aby jsi mohl začít hrát RPG Numínia budeš potřebovat znalost spisovného jazyka českého / slovenského, znalost RPG pravidel a především pořádnou.
Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
Svědomí a vina Zámečník Martin, C4A. Svědomí „hlas svědomí“, „hlas uvnitř“ objevuje se, pokud nastane rozpor našich norem, ideálů nebo zásad podmíněno.
Motto: Nesobecká snaha potěšit druhé je začátkem našeho šťastného života.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Boží intervence ... Bůh na tvé straně
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filosofie Základy logiky.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Byl jednou jeden mladý pár s chlapcem ve věku 12 let.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Environmentální etika
Socializace Kejřová.
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Environmentální etika
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Transkript prezentace:

Environmentální etika hlubinná ekologie I. & etické principy

Hlubinná ekologie I. Základní východiska hlubinné ekologie Environmentální krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly) Environmentální krize existuje, protože takto vidění svět (rozumem a smysly) staví do středu člověka v individuálním slova smyslu Environmentální krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné proměnit a nahradit Já

Hlubinná ekologie II. První odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox I. Denis Diderot – herecký paradox Co potřebuje velký herec, aby obstál na jevišti divadla? Hodně nebo málo citu? – citu co nejméně /“naprostý nedostatek citovosti připravuje velké herce“/, protože schopnost „klamat diváky napodobením“ je předpokladem herectví Herec je Diderotovi „přirozený“ člověk, který musí hrát nepřirozeně – buď bláznit (vžívat se do role) nebo klamat (stát se rolí, kterou není)

Hlubinná ekologie III. První odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox II. Počátek minulého století – Luigi Pirandello /Šest postav hledá autora, Každý má svou pravdu, Jindřich IV./ Paradox již není o problematičnosti herce, který hraje něco co není, ale o problematičnosti člověka – člověk se stal hercem – hraje hry (hru profese, hru přátelství, hru lásky), ale nemá žádné navázání, které by jeho role – či masky – činilo skutečnými. Příklady: hra „Život, který jsem Ti dala“ – matka odmítá vzít na vědomí smrt syna a chová se jako by byl živý – a ten syn působí daleko živěji než jakákoliv jiná postava. Pirandello – herec, hra, maska je to co jsme, ale za maskou není žádný člověk – herec je tvor přirozený, ale člověk je problém – lidé už nejsou.

Hlubinná ekologie IV. První odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox III. Chceme-li být dnes někým, musíme si nasadit masku, či spíše nikdy si nesundavejte své masky, protože pod nimi už nic nemáme. /L. Pirandello/ E. G. Craig – strojová civilizace potřebuje lidi, kteří se odpoutají od své přirozenosti a svého emočního světa, protože lidská přirozenost míří směrem od strojovosti, předvídatelnosti a ovladatelnosti, ovšem dnes musíme, vzhledem k velikosti a charakteru civilizace lidi ovládat, ať už se nám to líbí či nikoliv. Ideálem je člověk, který emoce neprožívá, ale pouze využívá.

Hlubinná ekologie V. První odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox VI. Samo divadlo na otázku po strojovosti odpovědělo absurdním dramatem Podle Josefa Šafaříka je absurdní divadlo (např. S. Beckett a jeho Konec hry) ukázkou jak může existovat člověk, který se chce stát loutkou – člověk se nemůže mirnix-tirnix odlidštit a začít fungovat jako stroj – protože utrpení, které v existenci „stroje“ zažívá je lidské a přirozeně nesnesitelné. Snaha opustit svět lidské přirozenosti a emocí končí nikoliv bezproblémovou „strojovou“ existencí člověka, ale snadno nalezitelným lidským utrpením.

Hlubinná ekologie VI. První odbočka – Josef Šafařík a herecký paradox V. Josef Šafařík na konec tohoto divadelního exkurzu říká, že problém je v tom, že strojovost a rozumovost, která nám umožnila takový rozvoj a takové podmínky, jaké byly ještě před 200 lety nepředstavitelné, zároveň pustoší naší přirozenost a řešením není proměna do masek či strojů, protože tak existovat nemůžeme. Řešení – existuje-li – musí rozdělit naše myšlenkové schopnosti na: Rozumovost kontra rozumnost.

Hlubinná ekologie VII. Rozumovost kontra rozumnost. Rozumnost je schopnost poznat meze vlastního poznání i významu (a to směrem méně i směrem více). Rozumovost je víra, že jedna část naší bytosti poznává bez omezení celý svět a zatímco pouze racionální je skutečné, irracionální je pouze dosud neprobádané a neovládnuté rozumem – iluse a fikce. Rozumovost je člověk ovládnutý chladným kalkulem, rozumnost je schopnost v důležitých věcech nepočítat. Příklad s ženami, které sežral krokodýl.

Hlubinná ekologie VIII. Dáme-li Josefu Šafaříkovi alespoň v něčem za pravdu, pak souhlasíme s některými východisky hlubinné ekologie: Environmentální krize existuje, protože špatně poznáváme svět (pouze rozum a smysly). Environmentální krize existuje, protože takto vidění svět (rozumem a smysly) staví do středu člověka v individuálním slova smyslu (Šafařík by řekl – masku, roli, postavu, namísto skutečného přirozeného já.) Environmentální krize je pouze projevem hlubší krize (Naess) ochuzení našeho já, které je nutné proměnit a nahradit Já

Hlubinná ekologie IX. Hlubinná ekologie má v tomto smyslu pravdu /pouze můj názor/ - chladný kalkul, jakkoliv užitečný, nám v řešení environmentální krize z dlouhodobé perspektivy nepomůže. Zůstává nám otázka, zda je stejně přesvědčivé i řešení, které nám hlubinná ekologie nabízí. Podívejme se na něj.

Hlubinná ekologie X. Hlubinná ekologie Arne Naesse stručně k životu Arne Naesse /dětství, předválečné období, válka, do roku 1968, po roce 1968/ významné rysy A. Naesse /panzercharakter, odmítnutí západní kultury, přijetí pluralismu, filosofické zázemí Hlubinná ekologie Arne Naesse – dosavadní výklady /E. Kohák, H. Librová, hlubinní ekologové/ Hlubinná ekologie Arne Naesse – okolnosti první poloviny 70. let a co jim předcházelo

Etické principy I. Rychle k odpočinku: Příklady etických principů a jejich role v našem rozhodování. Přiřaďte prosím k následujícím kritériím název jejich etického principu. Seřaďte je prosím od nejdůležitějšího k nejméně důležitému. Ujasněte si proč jste je seřadili tak, jak jste je seřadili.