Financování zdravotnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozpočtové hospodaření obcí
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Dohodovací řízení 2011 Akutní péče 100% úhrady roku 2009 včetně center a MNP (návrh SZP a AČMN) nebo 95% úhrady roku 2009 se zohledněním center a MNP (návrh.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ MUDr. Markéta Hellerová, MUDr. Pavel Hroboň Jihlava,
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Financování regionálního školství
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
Zdravotnictví EVSE 17/10/2008.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
4 PiNS Prof. MUDr. Jan Žaloudík, CSc. PS PČR
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Standardy ve zdravotnictví „Nadstandard“ (x) spoluúčast Leoš Heger, PSP,
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Správa sociálního zabezpečení
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Příjmy a výdaje SR.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Správa sociálního zabezpečení
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Obsah veřejných rozpočtů III
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Financování zdravotnictví Konference RS ČR 2013 Financování zdravotnictví Praha, 12.12.2013

Vývoj po roce 1989 vznik Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) k 1.1.1992, převedení financování zdravotnictví ze státního rozpočtu na financování pojišťovnou; přechod z rozpočtového financování zdravotnic- kých subjektů na výkonový systém daný Sezna- mem zdravotních výkonů s bodovými hodnotami; nepromyšlenou, ukvapenou a v řadě případů až nucenou privatizací poskytovatelů zdravotní péče

Následky změn nárůst vykazování neprovedených výkonů, sloužící k do-vybavování ordinací chybějící technikou a k uspokojová-ní vyšší osobní spotřeby některých zdravotníků; nekontrolované a nekoordinované investice do pořízová-ní drahého přístrojového vybavení zejména v nemocni-cích, pokračující dosud; postupný vznik dalších 26 plus 2 dalších zdravotních po-jišťoven (ZP), spotřebovávajících zpočátku až 20% vy-braného pojistného na vlastní režii; snížený výběr zdravotního pojištění zejména od krachu-jících státních podniků; cyklické krize ve financování zdravotnictví, přetrvávající dosud.

Cyklické krize První krize již na přelomu let 1994/95 byla postupně řešena krachy 15 ZP a úhradami jejich závazků formou různých dotací a návratných půjček státem; Postupně zaváděna různá regulační opatření, od 1.5.1995 omezení ZP ve financování “nadstandardu”, k 1.5.1997 vznik Zajišťovacího fondu, následný zánik ještě 3 menších ZP sloučením s jinými, změny ukonče- ny odstoupením prvního ředitele VZP Jiřího Němce na podzim 1998, kvůli navýšení platbám nemocnicím; Začátkem roku 2001 systém opět saturován ve výši cca 4,5 mld. Kč státem; Další cyklus, zakončený začátkem roku 2004 opět úhradou dluhů ne- mocnicím státem, tentokrát již převzatých kraji; Řešení hrozby další krize bylo od 1.1.2008 přeneseno formou tzv. re- gulačních poplatků na pacienty, kteří tak pomohli vytvořit pojišťovnám určité rezervy, určené zjevně pro jejich privatizaci; Akce „Děkujeme, odcházíme“ odstartovala na přelomu let 2010/11 již permanentní krizi ve financování zdravotnictví

Financování zdravotnictví ve světě nouzový, především v rozvojových zemích, zdravotní péče je poskytována převážně pouze v krizových situacích, není plošná, není pro všechny a není soustavná; individualistický, dnes pouze v USA, vyskytují se všechny formy úhrad od nejnutnější zdravotní péče pro cca 20% těch nejchudších v rámci programů Medicare a Medicad až po individuálně přímo hrazenou špičkovou péči těmi nejbohatšími; německý, od roku 1881, Bismarckův systém klasického pojištění nejen zdra- votní péče, dnes Francie, Benelux, Německo, Švýcarsko, Rakousko a v zásadě všechny státy bývalého sovětského bloku; britský, od roku 1948, Beveridgeův systém Národní zdravotní služby (NZS) s významnou rolí státu, kdy pojistné vybírá stát, rozděluje je pojišťovnám, kte- ré z něho hradí zdravotnickým subjektům péči, poskytnutou jejich pojištěncům, dnes ve Skandinávii, na britských ostrovech, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Řecko; rozpočtový, u nás do roku 1992, dnes označovaný spíše jako systém řízené péče, kdy každý pacient má určenou základní línii ošetření od praktického lékaře až ke špičkové péči (rajonizace, spádovost) a za povinnost ošetřit své pacienty zná lékař (ZZ) dopředu svůj příjem

Systémové chyby v ČR Vznikem jedné dominantní pojišťovny jsme se nej- prve zařadili někam mezi britský a rozpočtový systém, chybou však bylo umožnění až následného vzniku dalších ZP, který sice vypadal na návrat k německému systému, avšak další vývoj ukázal, že kombinace jedné dominantní pojišťovny a dalších malých ZP při 100% přerozdělování pojistného je ta nejhorší kombinace, která může nastat; Živelně vzniklá síť poskytovatelů péče, korunovaná převedením nemocnic do působnosti krajů, čímž násled- ně vzniklo celkem 15 různých zdravotnictví (14 krajů a stát) s promíchanými formami vlastnictví

Financování – příjmy ZP 2012 Veřejné zdravotní pojištění celkem 222 mld. Kč: Odvody státu za státní pojištěnce 723 Kč, nyní 787 Kč, cca 59 mld. Kč; OSVČ, OBZP min. 1080 Kč, nyní 1148 Kč, cca 12-18 mld. Kč; Zaměstnanci cca 3375 Kč, 140-145 mld. Kč; 100% přerozdělení, vyhláška č. 442/2012 Sb. (36 kategorií, muži 20-25 let index 0,6437 ženy 15-20 let index 1,0000 muži 85 let a více index 5,3170) Ostatní – regulační poplatky, doplatky na léky apod.

Financování – výdaje ZP 2012 Ze základního fondu zdravotního pojištění 224 mld. Kč, celkem 284 mld. Kč při 10400 tis. pojištěncích, úhrado-vá vyhláška: Ambulantní péče 26,2%, z toho amb. spec. 14,3% Praktičtí lékaři – kapitace = rozpočet; Ambulantní specialisté – výkonově; Ustavní péče 50,8%, z toho nemocnice 46,7% Nemocnice cca z 90% paušál = rozpočet, DRG = rozpočet; Léky na recept 16,1% Režie pojišťoven 3,1–3,9%, fondové hospodaření

Základní otázky Poskytování zdravotní péče je odborně vysoce kvalifi-kovaná SLUŽBA nikoliv BUSINESS; KDO bude zdravotní péči poskytovat, síť musí být utvářena (regulována) podle parametrů stanovených MZ ČR, páteřní síť cca 100 nemocnic a nadregionálních ústavů nesmí nikdy zkrachovat, dostupnost plošně, náročnost péče hierarchicky; CO bude poskytováno (rozsah péče) je ještě nejméně problémovou oblastí; ZPUSOB FINANCOVÁNÍ, zřizovatelé investice, správ-ci pojistného péči, pacienti péči nad stanovený rámec; LEGISLATIVNÍ VYJÁDŘENÍ, cca 4 relativně stabilní zákony

Financování – jak dál? Pro zlepšení financování zdravotní péče je potřeba politické rozhodnutí, zda nadále postupovat k čistě tržnímu prostře-dí nebo chápat poskytování zdravotní péče jako službu. Kosmetické změny systému (?) regulační poplatky, doplatky na léky, slučování pojišťoven apod.; Vznik České Správy Zdravotního Zabezpečení (?) jako obdoby ČSSZ v sociální oblasti; Optimalizace a stabilizace sítě poskytovatelů péče (!), viz páteřní síť, prospělo by nejen seniorům; Pravidelná valorizace plateb za státní pojištěnce; Úrazové připojištění (?)

Konference RS ČR 2013 Děkuji za pozornost mobil +420 606 880 230 © Ing. Luděk Čermák