Prevence ztráty bydlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
KONCEPCE BYTOVÉ POLITIKY DO ROKU 2020 MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ červen 2011.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Klíčová otázka č. 3 Prevence ztráty bydlení: základní teze Jan Milota 26. – 27. listopadu 2014.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
MAS a podpora sociálního podnikání Sociální podnikání a sociální bydlení Konference MAS
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Transformuje Kraj nebo kraj ?
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
9. jednání PS bydlení Brno Téma: Příprava projektových záměrů 24. června 2015.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Deregulace nájemného v bytech RPG Deregulace nájemného v bytech RPG.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
EKONOMICKÁ, FINANČNÍ, PRÁVNÍ A INSOLVENČNÍ ANDRAGOGIKA URČENÁ LEKTORŮM, PORADCŮM A DALŠÍM ÚČASTNÍKŮM VZDĚLÁVÁNÍ – CZ. 1.07/3.2.11/ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM:
Vytváření sítí dluhového poradenství 03/2014 Magda Besedová.
D LUHOVÁ PORADNA – D IECÉZNÍ CHARITA P LZEŇ Mgr. et. Bc. Ondřej Špendlíček Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně vyloučených.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Republikový výbor pro prevenci kriminality 26. května Zpráva o stavu romské menšiny Metodika naplňování Strategie romské integrace 3.Dotace.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Alena Zieglerová (ASZ), František Jirásek (Město Most)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Pilotní testování koncepce sociálního bydlení v Brně
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Místní plán inkluze + OP VVV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Jaký problém projekt řeší
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
POTRAVINOVÉ A MATERIÁLNÍ POMOCI
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Zkušenosti koordinátora podpory seniorů, ORP Roudnice nad Labem
Transkript prezentace:

Prevence ztráty bydlení – příklad Brno Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II 28. únor 2017, Plzeň Karel A. Novák

Prevence bezdomovectví Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Prevence bezdomovectví Primární: aktivity snižující riziko bezdomovectví v široké populaci. Na této úrovni se jedná především o celkové nastavení bytových politik a dávkových systémů směřujících na podporu dostupnosti bydlení. Sekundární: intervence cílené na populaci výrazně ohroženou bezdomovectvím pro své specifické charakteristiky, jako jsou lidé opouštějící institucionální péči nebo lidé v krizové situaci, jež velice pravděpodobně povede k vystěhování. Terciární: zaměřuje se na lidi aktuálně ohrožené bezdomovectvím. Do tohoto souboru opatření lze zařadit nástroje jako „harm reduction“ nebo nástroje rychlého návratu do bydlení.

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Principy Ztrátě bydlení lze předcházet, pokud je intervence včasná a koordinovaná. V ČR existují účinné nástroje prevence ztráty bydlení, jež jsou efektivní, pokud jsou vhodně kombinované. Preventivní opatření jsou efektivní, pokud má nájemník důvod bydlení udržet (jedná se o adekvátní a dlouhodobé bydlení). Těchto je naprostá většina. Preventivní opatření musí být součástí bytových politik a risk-managementu pronajímání bytů – podnikání. Primární je vůle pronajímatele (města) udržet lidi v bydlení

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Nástroje Předpokladem prevence ztráty bydlení je dlouhodobá udržitelnost a důstojnost bydlení, jehož ztrátou je daný člověk ohrožen – působit preventivně je možné tam, kde existuje shoda, že současné bydlení je důstojné. Case management: koordinace jednotlivých aktérů, kteří mají kompetence podpořit člověka ohroženého ztrátou bydlení. Koordinovaná spolupráce jednotlivých aktérů a budování jejich podpůrné sítě v krizových situacích je v již ČR poměrně obvyklá zejména v případech SPOD.

Nástroje - příklady Splátkový kalendář Odpuštění příslušenství Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Nástroje - příklady Splátkový kalendář Odpuštění příslušenství Zvláštní příjemce sociální dávky Dobrovolný přímý převod dávek na bydlení pronajímateli Sledování finanční stability domácností – finanční plánování Sledování spotřeb energií a včasná úprava záloh Zlepšení kvality bydlení včetně úspornosti Podpora v nefinančních kompetencích užívání bytu – sousedské vztahy, technická údržba bytů, využívání „správných“ kontaktů

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Aktéři Nájemce: Je klíčovým aktérem, jehož spolupráce je zjevně nezbytná. Majitel/Pronajímatel/Správce nemovitosti: Aktér, který rozhoduje o zachování nebo prodloužení nájemní smlouvy je klíčovým prvkem spolupráce. Sociální odbor ORP: Představuje ve struktuře ORP jediný formální článek určený k řešení problematiky sociálního vyloučení. OSPOD: v současnosti v podceňované roli – žádný vliv na bydlení

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Aktéři Poskytovatelé sociálních služeb: Často se o dluzích na nájemném a obdobných problémech dovídají jako první. Zdravotnické služby (psychiatrické léčebny, LDN apod.): Mohou se o informaci ohrožení ztrátou bydlení dovídat jako první. Policie/ vězeňská služba: Situace, kdy nájemník nastupuje výkon trestu, bývají rizikové, jelikož pronajímatelé o tomto nebývají informovaní. Soudy: Mohou navrhovat mediaci stran.

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Současné nedostatky Case management není dostatečně využíván v situacích ohrožení ztrátou bydlení, přestože se velice často jedná o případy, do nichž je angažována rozsáhlá síť aktérů, kteří však o sobě často nevědí a velice často volí postupy, jež mohou být protichůdné. Jednání jednotlivých aktérů není rámováno společným cílem: udržení bydlení a předejití bezdomovectví u ohrožené domácnosti. Neexistuje legislativní rámec, který by aktéry ke společnému cíli vedl.

MČ Brno střed – prevence ztráty bydlení - projekt Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II MČ Brno střed – prevence ztráty bydlení - projekt Žadatel/realizátor – MČ, partneři - DROM, IQRS – poskytování sociální práce Zaměření především na finanční stránku bydlení Hlavní cíl: podpora sociální integrace obyvatel, ohrožených sociálním vyloučením Dílčí cíle: - prevence ekonomické nestability rodin - podpora návratu na trh práce - nastavení a ověření modelu spolupráce obecní samosprávy a poskytovatelů sociálních služeb Předpokládané dopady: - Snížení počtu výpovědí z důvodů zadlužení - Snížení výše dluhů při podání výpovědi - Zvýšení příjmů města z nájmu - Zvýšení příjmu rodin

Realizace projektu na MČ Brno-střed – obecný rámec Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Realizace projektu na MČ Brno-střed – obecný rámec MČ spravuje v lokalitě ohrožené soc. Vyloučením cca 50 bytových domů (celkem téměř 5000 bytů) MČ zřídila správcovskou firmu jako vlastní příspěvkovou organizaci (snížení nákladů oproti původní správě soukromými společnostmi na základě mandátních smluv) Správce spolupracuje se všemi odbory MČ, nejen bytovým a právním, ale také sociálním, OSPOD, ŽP a dalšími Administraci projektu řeší správce

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Principy fungování Včasnost – nájemník je kontaktován již při první nebo druhé nezaplacené splátce Komplexnost – nabídnutá pomoc zahrnuje poradenství ve všech oblastech (finance, soc. dávky, zaměstnání, rodinné problémy atd.) Kooperace – klient musí být aktivní a problémy řešit sám –ovšem s podporou, poradou či doprovodem

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Výchozí situace (rok 2011) Nadprůměrné zadlužení nájemníků ve vyloučené lokalitě Velký počet podávaných výpovědí z nájmu, vedených soudních sporů, exekucí atd. Průměrná výše dluhu při vystěhování dlužníka 165.000,-Kč na jistině (bez příslušenství) Očekávané další zvýšení zadluženosti v souvislosti s plošnou deregulací nájemného Výrazná devastace bytového fondu Špatné celkové životní podmínky obyvatel lokality

Situace po 2,5 letech fungování projektu (2012-2014) Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Situace po 2,5 letech fungování projektu (2012-2014) Snížení celkového dluhu (zejména u bydlících nájemníků) (Podpořené osoby 849 tj. cca 250 domácností) Úhrada dluhu i u klientů na životním minimu, tedy dobrovolná úhrada např. na základě splátkového kalendáře Průměrná výše dluhu při vystěhování dlužníka klesla ze 165 na 45.000,-Kč Zlepšení celkových životních podmínek v lokalitě Dluhový poradce plně integrován do struktur MČ a jeho doporučení jsou součástí rozhodovacích procedur samosprávy) (v současnosti náklady na jeho práci hrazeny z prostředků MČ

Přínos pro obec (město) Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Přínos pro obec (město) Výrazné snížení administrativy úřadu (zpracování výpovědí, materiálů do komisí a rady) Snížení nákladů (poštovné za dopisy do vlastních rukou, čas úředníků, následné soudní spory, zastupování před soudy, výkony rozhodnutí) Zefektivnění rozhodování samosprávy (maximální prověření relevantnosti navržených usnesení – dobrá znalost reálií) Zlepšený ekonomický výsledek hospodaření s bytovým fondem Udržení dostupného bydlení pro znevýhodněné osoby či jejich skupiny Zlepšení komunikace s nájemci/ občany města (aktivní vyhledávání služeb)

Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Snížení počtu výpovědí pro neplacení a soudních sporů vůbec (90→ 20/rok)

Výsledky projektu / udržitelnost Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Výsledky projektu / udržitelnost Zlepšení stavu bytového fondu – zvýšení investic, systém domovníků, zvýšení participace nájemců na údržbě a úklidu Zadávání přímé práce (návrhy nových klientů, dotazy a žádosti o analýzy) směrem k dluhovému poradci Postupný přesun kompetencí z MČ přímo na správcovskou organizaci (uzavírání splátkových kalendářů, krátkodobých nájemních smluv, uznání námitek promlčení pohledávky, návrhy k rozhodnutí o prominutí pohledávky atd.) Sjednocení cílů MČ a NNO (stabilizace finanční situace rodin v obecních bytech současně zlepšuje ekonomický profit vlastníka bytů) Zlepšená spolupráce MČ a NNO

Dluhový poradce Klíčová pozice – přímá realizace projektu Náplň práce Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Dluhový poradce Klíčová pozice – přímá realizace projektu Náplň práce Evidence dluhů – včasné zachycení, monitoring vývoje dluhů Finanční analýza situace nájemce Nastavování, domlouvání a monitoring splátkových kalendářů Komunikace s bytovým (a dalšími) odborem MČ (zvláště agenda nájemních smluv – prodlužování, změny, návrhy na ukončení + agenda zranitelných skupin – senioři, zdravotně handicap …) Odpouštění příslušenství dluhů Case management Zprostředkování podpory (především NNO) – vytváření podpůrné sítě Podmínky fungování: Přístup do databáze nájemců a evidence jejich předpisů a plateb Smluvně ošetřený vztah s NNO, poskytujícími terénní sociální práci (sdílení vybraných informací, rozdělení kompetencí, aktivní spolupráce)

Doprovodné aktivity Program zaměstnávání dlužníků Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Doprovodné aktivity Program zaměstnávání dlužníků Cos se daří: Zájem o domovnictví, Úklidová služba (zejména ženy) Co se nepovedlo: Zprostředkování práce u dodavatelů stavebních prací (malý zájem ze strany klientů) Participace při udržování domů – spíš úspěšné

Jak dál – připravovaný projekt MMB Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Jak dál – připravovaný projekt MMB Vychází ze zkušeností realizovaného projektu Brna střed (části zaměřené na PZB – součást systému podpory bydlení v Brně Zapojeno bude 8-12 MĆ – na každé dluhový poradce Koordinace MMB – sdílení praxe, vývoj nejlepších postupů Navíc bude (na úrovni MMB) - Specializovaný sociální pracovník na celý úvazek (okamžitá kapacita 30 domácností – nefinanční bariéry, posouzení životní situace, výběr nástrojů, vyjednávání s aktéry rozdílných zájmů - přímá práce a case manangement, vytváření podpůrné sítě) - Sociální pracovník na částečný úvazek (zastupování, mimořádné situace doprovody)

Výzvy návaznosti Zajištění sítě podpůrných služeb Využití peer poradců Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Výzvy návaznosti Zajištění sítě podpůrných služeb Využití peer poradců Standardizace fungování sítí Posilování komunitní práce a návaznosti na grantové programy města v oblasti zlepšování veřejného prostoru Provázanost na další programy bydlení – efektivní využívání podpůrných služeb Úpravy pravidel přidělování bytů

Díky za pozornost! Karel A. Novák, IQ Roma servis z. s. Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Podpora sociální integrace vyloučených lokalit v Královéhradeckém kraji II Díky za pozornost! Karel A. Novák, IQ Roma servis z. s. Karel.novak@iqrs.cz; 775 867 366 Další zdroje: Metodika prevence ztráty bydlení (MPSV) http://www.mpsv.cz/files/clanky/23608/Metodika_prevence_ztraty_bydleni_def.pdf Riziko ztráty bydlení a jeho prevence (monografie VÚPSV) http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_415.pdf Programy prevence ztráty bydlení (příručka pro obce ASZ) http://www.socialni-zaclenovani.cz/03%20-%20Bydleni/03_05.pdf