Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CENOVÁ SOUTĚŽ V PRAXI PRÁVNÍ SOUVISLOSTI S POSKYTOVÁNÍM SLEV Kateřina Davidová.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Mezinárodní obchodní zastoupení Právní forma pro zprostředkování odbytu jak v mezinárod., tak vnitrost. obchním styku Nepřímý obchod = do procesu kontraktace.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Due diligence Lucie Hladká Postup při právní prověrce  Organizace času a (ostatní) práce  Revize dostupných relevantních přípravných dokumentů.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
V. Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Pojem přeměna obchodní společnosti
IAS 17 Leasingy.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Výrobní faktory v organizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Zákon o sociálním podnikání
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Vysoká škola technická a ekonomická
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Katedra práva
Účetní pravidla, změny v účetních odhadech a chyby
RIZIKO.
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
EVROPSKÁ UNIE.
Transkript prezentace:

Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací Robert Neruda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Přehled problematiky Principy, důvody a historie Spojení soutěžitelů a jeho typy Spojení soutěžitelů podléhající povolení vztah českého a evropského soutěžního práva Průběh řízení notifikace fáze řízení šetření typy rozhodnutí Podmínky pro zákaz spojení Závazky odstraňující nebezpečí pro soutěž 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Principy Spojení soutěžitelů jako jednání narušující soutěž (§ 1/1 OHS) Ex ante nástroj ovlivnění tržní struktury (rozdíl od KD a ZDP) Princip kontroly pouze významných spojení viz prvek notifikačních kritérií Obligatorní notifikační systém soutěžitelé musejí podat návrh na povolení spojení Posouzení vlivu spojení na hospodářskou soutěž nikoli např. soulad transakce s obchodním právem Zákaz implementace spojení před jeho povolením soutěžitelé musejí vyčkat s uskutečněním spojení do právní moci rozhodnutí o povoní spojení) 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Důvody a historie Snaha předcházet vzniku tržních situací, které vedou ke zneužití tržní moci, a které jsou zpětně obtížně řešitelné Státem vykonávaná kontrola externího růstu soutěžitelů kontrola interní chybí Evropské soutěžní právo kontrola tržních koncentrací není výslovně zmíněna ve Smlouvě ES původně absence specifické právní úpravy snaha aplikovat čl. 81 a 82 Smlouvy ES první úprava – rok 1989 nyní Nařízení Rady (ES) 139/2004 o kontrole spojování mezi podniky komplexní úprava hmotněprávní i procesněprávní České soutěžní právo kontrola spojování soutěžitelů obsažena již v prvním moderním ZOHS (1991) nyní Hlava IV současného ZOHS 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy spojení soutěžitelů I. Právo ES – spojování podniků x ZOHS – spojování soutěžitelů = stejný rozsah Materiální pojetí pojmu spojení soutěžitelů Princip – vždy zaniká jeden či více soutěžitelů, který na trhu působil doposud samostatně Zjednodušení – fúze a akvizice 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy spojení soutěžitelů II. Přehled typů fúze splynutí sloučení akvizice kontroly založení společného podniku koncentrativního typu vznik personální unie apod. 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Fúze Sloučením Splynutím A + B B A + B C 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Akvizice kontroly I. Princip kontrolu nad soutěžitelem (podnikem) získává jiný soutěžitel, který ji doposud neměl Kontrola možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na jiného soutěžitele díky vlastnickému právu či právu užívání k podniku nebo jeho části jiné skutečnosti, poskytující rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů jiného soutěžitele 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Akvizice kontroly II Kontrolující Jaký typ kontroly může být získán: výlučná (kontrolu vykonává jeden soutěžitel) společná (kontrolu vykonávají společně dva či více soutěžitelů) Změna charakteru kontroly (S-V, V-S) je rovněž spojením soutěžitelů neboť charakter S a V kontroly se zásadně liší, pokud jde o možnost vykonávat rozhodující vliv Výlučná Kontrolovaný Kontrolující A Kontrolující B Společná Kontrolovaný 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Akvizice kontroly III Co může být předmětem získání kontroly podnik smlouva o koupi či pronájmu podniku § 5 ObchZ (hmotné, nehmotné a osobní složky podnikání, vše co slouží k provozování podniku nebo by mělo sloužit) společnost jako celek nabytí akcií či podílů (včetně nabídky převzetí) např. 67 % akcií společnosti pouze některá aktiva (část podniku) kritérium – zda jim lze přičíst konkrétní obrat např. lékárny 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Další typy spojení Vznik společně kontrolovaného podniku musí plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky koncentrativní JV nesmí být pouhým prostředkem koordinace jednání mateřských společností, pak posuzováno jako kartel kooperativní JV Vznik personální unie shodné složení orgánů společnosti Vztah dlouhodobé obchodní závislosti apod. 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení podléhající povolení soutěžního úřadu Neexistence paralelní aplikace evropského a českého soutěžního práva Komunitární dimenze (nikoli komunitární prvek ) je dána podléhá povolení Komise … podle komunitárního hmotného i procesního práva nepodléhá povolení žádného jiného soutěžního úřadu ČS (NCA) není dána nepodléhá povolení Komise může podléhat povolení NCA (splňuje-li tamní notifikační kritéria) … pak podle vnitrostátního hmotného i procesního práva Tzv. one stop shop systém spojení povolované Komisí již není povolováno žádným z NCA 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení s komunitární dimenzí Nařízení Rady 139/2004 Čl. 1/2 společný celosvětový obrat 5 mld. EUR a nejméně dva dotčené podniky obrat na trhu Společenství 250 mil. EUR a více než 1/3 obratu jednoho podniku dosažena v „jiném“ čl. státě Čl. 1/3 společný celosvětový obrat 2,5 mld. EUR a v každém z nejméně tří čl. států je spol. obrat vyšší než 100 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků je vyšší než 25 mil. EUR a obrat nejméně dvou podniků na trhu Společenství je vyšší než 100 mil. EUR a tzv. třetinové pravidlo (one third rule) – nástroj selekce spojení, jež přes splnění notifikačních kritérií mají vnitrostátní charakter, resp. nemají zásadní vliv na obchod mezi členskými státy 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení podléhající povolení ÚOHS § 13 a) ZOHS společný obrat na trhu ČR je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli tamtéž obratu vyššího než 250 mil. Kč § 13 b) ZOHS obrat dosažený na trhu ČR alespoň jedním z účastníků fúze nebo nabývaným podnikem nebo jeho podstatnou částí nebo soutěžitelem, nad nímž je získávána kontrola, nebo alespoň jedním ze soutěžitelů vytvářejících společně kontrolovaný podnik je vyšší než 1,5 mld. Kč a zároveň celosvětový obrat dalšího spojujícího se soutěžitele je vyšší než 1,5 mld. Kč. 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

NK v jiném nečlenském státě Přehled variant Možné varianty N.k. § 13 ZOHS NK čl. 1 Nařízení 139/2004 NK v jiném ČS EU NK v jiném nečlenském státě Kdo povoluje spojení A Ano Ne ÚOHS B EK C D ÚOHS a NCA E EK a sout. úřad nečlenského státu 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Vývoj počtu notifikací v EU a ČR 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Předávání případů Notifikační kritéria nejsou flexibilní nebezpečí mnohonásobných notifikací faktor nákladů na řízení riziko divergentních rozhodnutí řešení - systém předávání případů EK  jeden nebo více NCA jeden nebo více NCA  EK lze i v přednotifikační fázi EK může vyzvat vytvořena síť EK + NCA 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Průběh řízení - notifikace Řízení jsou zahajována na návrh – Notifikace Povinně podáváno u všech spojení podléhajících povolení Notifikace podávána před nebo po uzavření smlouvy nebo skutečnosti zakládající spojení Forma notifikace návrh dotazník (vzor vyhláška Úřadu a nařízení Komise) dokumenty Odpovědnost za pravdivost a úplnost informací – spojující se soutěžitelé Neúplná notifikace řízení není zahájeno lhůta je přerušena Přednotifikační jednání s ÚOHS a EK Poplatek ČR - 100.000,- Kč EU – 0,- EUR 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Délka řízení – I. fáze Systém 1+4 měsíce I. fáze cca 1 měsíc zejm. ověřování informací obsažených v notifikaci třetí strany informovány obecně – mohou podat své připomínky podléhá spojení povolení? ne – rozhodnutí o tom, že nepodléhá povolení ano - pak hrozí narušením soutěže? ne – rozhodnutí o povolení spojení ano rozhodnutí o povolení spojení se závazky rozhodnutí o pokračování v řízení 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Délka řízení – II. fáze II. fáze max. 4 měsíce hloubkové šetření dopadů spojení (dotazníkové akce, studie, testy apod.) oslovováni konkrétní konkurenti a spotřebitelé před vydáním rozhodnutí – sdělení výhrad (statement of objections) spojení povede k podstatnému snížení konkurence rozhodnutí o povolení spojení se závazky rozhodnutí o nepovolení spojení spojení nepovede k podstatnému snížení konkurence rozhodnutí o povolení spojení 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Šetření Oprávnění soutěžního úřadu vyžadovat informace a podklady od kteréhokoli soutěžitele vstupovat do obchodních prostor a provádět tam šetření (a to i neohlášená – dawn raid) odmítnutí podrobit se šetření – možnost uložení pokuty (viz případ E.ON) používat pečetě obecně však nižší než v případě šetření KD a ZDP (nižší společenská nebezpečnost) 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Typy rozhodnutí - shrnutí Rozhodnutí o tom, že spojení nepodléhá povolení (I. fáze) Rozhodnutí o předání případu (přednotifikační fáze, I. fáze) Rozhodnutí o povolení spojení (I. i II. fáze) Rozhodnutí o povolení spojení za podmínky splnění závazků (I. i II. fáze) Rozhodnutí o nepovolení spojení (II. fáze) 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Substantivní test Podmínky nepovolení spojení Soutěžní úřad zkoumá, zda spojení povede k podstatnému snížení konkurence na relevantním trhu (§ 17/3 ZOHS, čl. 2 Nařízení Rady 1/2003) Kritéria zkoumání (§ 17/1 ZOHS) struktura dotčených trhů podíl spojujících se soutěžitelů na těchto trzích hospodářská a finanční síla právní a jiné překážky vstupu dalších soutěžitelů možnost volby dodavatelů nebo odběratelů vývoj nabídky a poptávky na dotčených trzích potřeby a zájmy spotřebitelů a výzkum a vývoj, jehož výsledky jsou k prospěchu spotřebitele a nebrání účinné soutěži. Vyvratitelná domněnka neexistence podstatného snížení konkurence na trhu TP nižší než 25 % 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Tři typové případy podstatného snížení konkurence Jednostranné (nekoordinované) efekty vznik nebo posílení individuálního dominantního postavení vznik nekoluzivního oligopolu (tzv. jednostranné účinky spojení v užším slova smyslu) Vznik nebo podílení koluzivního oligopolu (kolektivní dominantní postavení) 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Jednostranné (nekoordinované) efekty Co se sleduje tržní podíly skutečnost, zda spojující se soutěžitelé jsou blízkými konkurenty možnost odběratelů změnit své dodavatele reakce konkurence na zvýšení cen ze strany spojením vzniklého subjektu schopnost bránit vstupu či expanze konkurence zánik důležité konkurenční síly Dva případy vznik nebo posílení DP schopnost chovat se ve značné míře nezávisle na konkurentech a spotřebitelích stanovovat nezávisle tržní cenu jednostranný efekt spojení v užším smyslu případ Heinz/Beech Nut 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Koordinované efekty Vznik nebo posílení kolektivního dominantního postavení Kritéria transparentnost trhu (možnost ověřit dodržování společné strategie) udržitelnost v čase – odvetné opatření absence reakce konkurence a spotřebitelů, která by mohla ohrozit společnou strategii … rozsudek SPS ve věci Airtours 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Spojení a jejich typová nebezpečnost Horizontální spojení spojení mezi aktuálními nebo potenciálními konkurenty teoreticky nejnebezpečnější, vedou k zániku konkurenta na trhu Vertikální spojení spojení mezi soutěžiteli působícími na různých úrovních výrobně dodavatelského řetězce (výrobce – distributor) nebezpečí uzavření down-stream či up-stream trhu zvyšování nákladů konkurentům zamezením přístupu k surovinám či zákazníkům nebezpečí získání přístupu k citlivým informacím o svých konkurentech ale zároveň výhody ze spojení (zvyšování efektivity, snižování nákladů apod.) Konglomerátní spojení spojení soutěžitelů působících na odlišných relevantních trzích nebezpečí pouze v případě souvisejících trhů (komplementární výrobky) a to vázání prodeje (bundling a tying) 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Důsledky Vede-li spojení k podstatnému snížení konkurence rozhodnutí o nepovolení spojení rozhodnutí o povolení spojení se závazky ve prospěch zachování soutěže 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Závazky Iniciativa účastníků řízení Schopnost odstranit sdělené obavy z narušení soutěže Typologie strukturální mění strukturu trhu prodej podniku, prodej akcií atp. nejefektivnější, vyžadují nejméně kontroly behaviorální upravují budoucí chování, neovlivňují strukturu trhu např. závazek zachování výroby, zachování otevřené distribuce, prodeje za nižší cenu apod. menší zásah do práv účastníků, méně efektivní a hůře kontrolovatelné kvazistrukturální (převod práv k duševnímu vlastnictví) rozbití personálního propojení kontrolní Nesplnění závazku může vést k zrušení rozhodnutí o povolení spojení 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Související otázky Zákaz uskutečnění spojení před právní mocí rozhodnutí o povelní spojení výjimka ex lege – nabídka převzetí ad hoc – udělena soutěžním úřadem porušení zákazu může vést k uložení pokuty, opatření k nápravě, a to včetně nařízení defúze 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

Zrušení rozhodnutí o povolení spojení Tři případy povolení bylo vydáno na základě nepravdivých či neúplných podkladů ze strany účastníků řízení povolení bylo vydáno v důsledku uvedení soutěžního úřadu v omyl nejsou plněny závazky navržené účastníky řízení Restriktivní přístup Max. 5 let po právní moci rozhodnutí o povolení a do 1 roku ode dne, kdy se soutěžní úřad o problému dozvěděl 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací

R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací Závěr Ověření znalostí a pozornosti 30.11.2006 R. Neruda/Kontrola tržních koncentrací