Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
Advertisements

ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
PŘÍČINY A ŘEŠENÍ GLOBÁLNÍCH PROBLÉMŮ
geneticky modifikované rostliny
Rostlinná produkce obsah přednášky
Bio a Ekologické zemědělství
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Biopotraviny ve školním stravování
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Rozdělení potravin „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 40, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny.
 zamezit dalšímu zhoršování životního prostředí  urychlit odstraňování jevů, které ohrožují živé i neživé složky přírody  chránit přírodní i kulturní.
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Bio není jenom zrní.
Rozloha zemědělské půdy a ekologické zemědělství
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
BIOPOTRAVINY.
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ochrana plodin proti škodlivým činitelům
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Postřiky proti škůdcům Kód VM:VY_52_INOVACE_64_64 Vzdělávací předmět:Pěstování rostlin Tematická oblast:Škůdci.
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Ekologické zemědělství Pavlína Šrámková. Ekologické zemědělství Nařízení Rady (ES) 834/2007 – od nahrazuje Nařízení Rady 2092/1991 Zákon č.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Ekologické zemědělství
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
JDE „JENOM“ O PŮDU?!!! KRAJINA – PŮDA A POZEMKOVÉ ÚPRAVY,
Biopotraviny.
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Alternativní směry ve stravování
Bc. Ivana Francová, SOU Liběchov Chemická ochrana rostlin Chemická ochrana rostlin je dnes nejrozšířenější, využívá velkého množství ochranných látek zvaných.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Ekologické zemědělství jako aplikovaná ochrana přírody VY_32_INOVACE_10.01.17 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby říjen 2012 Anotace Matriál vysvětluje pojmy ekologické a integrované zemědělství, charakterizuje jeho hlavní principy a metody, vysvětluje rozdíl mezi běžnými potravinami a biopotravinami. Metodický pokyn Prezentace + procvičení učiva pomocí opakovacích otázek

Ekologické zemědělství někdy též biozemědělství je způsob hospodaření, bez používání chemických prostředků s nepříznivými dopady na životní prostředí a zdraví lidí. Biozemědělství umožňuje vyprodukovat vysoce kvalitní potraviny. Integrované zemědělství využívá přednostně biologické metody ochrany rostlin, chemická ochrana se aplikuje až při stanovených množstvích výskytu škůdců nebo chorob.

Na čem je založeno ekologické zemědělství? Je založeno na: etickém přístupu vůči chovaným zvířatům na ochraně životního prostředí na šetření neobnovitelných zdrojů na ochraně zdraví populace na udržení zaměstnanosti v zemědělství na udržení biodiverzity (rozmanitosti rostlinných a živočišných druhů).

Principy a metody ekologického zemědělství Základem ekologického hospodaření je zdravá půda - nedá začít s biozemědělstvím na půdě, kde donedávna probíhalo chemické hnojení apod. Udržení a zlepšování úrodnosti půdy se provádí: organickým hnojením zeleným hnojením pestrými osevními postupy šetrným zpracováním půdy. Díky střídání plodin na poli a mnohotvárné kulturní krajině v jeho okolí se vytváří biologická rovnováha, která posiluje schopnost rostlin se bránit proti chorobám a škůdcům.

Ekologičtí zemědělci (pěstitelé) nesmějí používat průmyslová hnojiva, syntetické pesticidy, herbicidy, růstové regulátory a geneticky modifikované organismy. Ekologičtí zemědělci (chovatelé) musí pro výživu zvířat používat biokrmiva. Ekologicky chovaná zvířata musí mít stálý přístup na pastvu a k objemovému krmivu.

V čem se biopotraviny liší od potravin běžně vyrobených? Mají více vitamínů a živin (vit. C o 27%, hořčíku o 29%, železa o 21%, fosforu o 14%) Jsou chutnější, protože obsahují méně vody, více sušiny, více přirozených aromatických látek Neobsahují zbytky chemických látek (pesticidů, léčiv aj.) Jsou dražší (ve skutečnosti nejsou dražší, protože společnost nakonec platí škody na životním prostředí způsobené chemickými látkami) Biopotraviny nejsou upravovány chemickými látkami pro lepší prodejnost či trvanlivost (ovoce i zelenina jsou menší, nejsou ošetřeny barvivy pro lákavý vzhled, ani konzervanty, které prodlužují čerstvost)

Trochu historie Ekologické zemědělství ve střední a západní Evropě začalo vznikat po první světové válce. Tzv. biodynamické zemědělství zavedl Rudolf Steiner v Rakousku. Za nacismu se rozvíjelo pod říšským ministerstvem zemědělství a výživy. V České republice byl rozvoj ekologického zemědělství umožněn až po roce 1989, dnes se ekologické zemědělství provozuje na 8 % zemědělské půdy Dnešní ekologické zemědělství se v České republice rozvíjí podle zásad uplatňovaných v Evropské unii. Podmínky hospodaření v ekologickém zemědělství a podmínky pro výrobu biopotravin upravuje v České republice zákon č. 242/2000 Sb. Dále upravuje systém osvědčování původu bioproduktů a biopotravin a jejich označování, jakož i výkon kontroly a dozoru.

Otázky 1) Čím se liší ekologické od běžného zemědělství? 2) Čím se nahrazují průmyslová hnojiva? 3) Jak se označují výrobky z ekofarmy? 4) Ve kterém období se začalo rozvíjet ekologické zemědělství u nás?

Zdroje ZICHOVÁ EZECHEL, M.,, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s. MARADA, Miroslav a kol. Zeměpis: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2008, s. 128 SARAPATKA, Bořivoj a kol. Ekologické zemědělství v praxi, Šumperk: PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, 2006, s. 502