DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Analytická geometrie Kuželosečky VY_32_INOVACE_AGEO_06.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Technologie Teorie obrábění I. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola Čelákovice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Odraz světla na rovinném zrcadle
Elipsa patří mezi kuželosečky
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná rovnice přímky - procvičování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium B. Němcové Hradec Králové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Matematika Koule.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Řešení polohových konstrukčních úloh
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Přímka a kuželosečka Název školy
Stopy roviny (Mongeovo promítání)
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium J. V. Jirsíka, F. Šrámka 23, České Budějovice
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Matematika Elipsa.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
EU peníze středním školám – digitální učební materiál
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Kuželosečky v gymnaziálním učivu Ověření ve výuce Třída: septima a oktáva Datum: 13. 5. 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Honzlová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Kuželosečky – pojem, klasifikace PŘEDMĚT: matematika, deskriptivní geometrie KLÍČOVÁ SLOVA: kuželová plocha, kružnice, elipsa, parabola, hyperbola JMÉNO AUTORA: Mgr. Marie Honzlová

Metodický pokyn: Úkolem materiálu je seznámit žáky s kuželosečkami, které jsou řezem rotační kuželové plochy. Při klasifikaci kuželoseček jsou volena různá hlediska – velikost úhlu, který svírá rovina řezu s rovinou kolmou k ose rotační kuželové plochy, - poloha průsečnice pomocné vrcholové roviny rovnoběžné s rovinou řezu a roviny řídící kružnice rotační kuželové plochy vzhledem k této řídící kružnici.

KUŽELOSEČKY Kuželosečky jsou rovinné křivky, které vzniknou průnikem roviny a kuželové plochy. Druh kuželosečky závisí na vzájemné poloze roviny řezu a kuželové plochy. Kuželosečky jsou geometrická místa bodů určitých vlastností.

Kuželosečky Singulární (degenerované, nevlastní) Regulární (vlastní)

Singulární kuželosečky jsou řezem kuželové plochy rovinou, která prochází vrcholem. Bod (rovina řezu obsahuje pouze vrchol, nezasahuje do žádné části kuželového prostoru) Přímka (rovina řezu je tečnou rovinou kuželové plochy, její odchylka od osy kuželové plochy je stejná jako odchylka povrchových přímek od této osy) Dvě přímky (rovina řezu prochází vrcholem a její odchylka od osy kuželové plochy je menší než odchylka povrchových přímek od této osy)

Regulární kuželosečky (rovina řezu není vrcholová) Kružnice Elipsa Parabola Hyperbola

Kružnice Rovina řezu je kolmá k ose rotační kuželové plochy.

Elipsa Rovina řezu svírá s rovinou kolmou k ose rotační kuželové plochy úhel menší než jaký svírají s touto rovinou povrchové přímky.

Elipsa Vrcholová rovina rovnoběžná s rovinou řezu protíná rovinu řídící kružnice rot. kužel. plochy v přímce, která nemá s řídící kružnicí žádný společný bod.

Parabola Rovina řezu svírá s rovinou kolmou k ose rotační kuželové plochy úhel stejně velký jako s touto rovinou svírají povrchové přímky.

Parabola Vrcholová rovina rovnoběžná s rovinou řezu protíná rovinu řídící kružnice rot. kužel. plochy v tečně této kružnice.

Hyperbola Rovina řezu svírá s rovinou kolmou k ose rotační kuželové plochy úhel větší, než jaký svírají s touto rovinou povrchové přímky.

Hyperbola Vrcholová rovina rovnoběžná s rovinou řezu protíná rovinu řídící kružnice rot. kužel. plochy v sečně této kružnice.

Kuželosečky Kružnice Elipsa Parabola Hyperbola

Úloha Doplňte text, aby výroky byly pravdivé: Rotační válcová plocha vznikne rotací… Rotační kuželová plocha vznikne rotací… Řezem rotační válcové plochy je… Řezem rotační kuželové plochy rovinou, která není vrcholová je… Mezi středové kuželosečky patří…

Elipsa je řezem rotační kuželové plochy, pokud… Parabola je řezem rotační kuželové plochy, pokud… Hyperbola je řezem rotační kuželové plochy, pokud… Parabola je grafem funkce … Hyperbola je grafem funkce …

ZDROJE: DRS, L. Deskriptivní geometrie pro střední školy II. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 807196025. s. 70–71. HARANT, M., LANTA, O., MENŠÍK, M., URBAN, A. Deskriptivní geometrie pro II. a III. ročník SVVŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 1965. s. 187, 195, 197, 206, 207. MENŠÍK, M., SETZER, O., ŠPAČEK, K. Deskriptivní geometrie, Příručka pro přípravu na vysokou školu. 1. vyd. Praha: SNTL, 1966. s. 64–68.