Inteligence DUM_19
I Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: II/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_19 Vytvořeno: 13. 2. 2014 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák objasní podstatu inteligence, porovná schopnosti lidí různé inteligence Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Inteligence, oligofrenie, IQ, emocionální inteligence Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál,
Inteligence = obecná rozumová schopnost chápání podstatného v dané situaci postihovat vztahy mezi předměty a přitom využít minulé zkušenosti v nově vzniklých situacích
dědičnost x vliv prostředí pro dědičnost: IQ se rozvíjí brzy ( 60% v předškolním věku) pro prostředí: rozdíly ve výchově (viz. jednovaječná dvojčata v odlišném prostředí – různá úroveň IQ)
Měření inteligence - pomocí tzv. inteligenčního kvocientu (IQ) IQ = mentální věk . 100% fyzický věk
IQ 140 – více = genialita 139 – 120 = vysoký nadprůměr 89 – 80 = podprůměr 79 – 70 = zaostalost 69 – 50 = lehká mentální retardace 49 – 20 = střední mentální retardace 20 – 0 = těžká mentální retardace
Druhy inteligence jazyková – srozumitelné vyjadřování matematická hudební – vnímání hudby, paměť na melodie prostorová – orientace na mapě tělesná – tanec, manuální intrapersonální – kontakt s vlastními emocemi interpersonální – schopnost rozeznávat temperament, potřeby, nálady druhých
IQ se může časem měnit Krystalická inteligence = získaná učením, schopnosti využívat vědomosti Fluidní = tvořivé řešení problémů, vrozená, nezávislá na učení
Emocionální inteligence schopnost rozumět svým citům znát city druhých být empatický umět komunikovat umět jednat s lidmi
EQ = emocionální quocient (nelze měřit tak přesně jako IQ) emoce neurčitější než rozum kombinace: nízké EQ + vysoké IQ, vysoké EQ + nízké IQ, vysoké IQ + vysoké EQ
Poruchy intelektu vznikají následkem geneticky podmíněných změn mozku mentální defekt od narození = oligofrenie
Lehká mentální retardace opožděné osvojení mluvy, ale dosáhne schopnosti užívat řeč nezávislost v osobní péči a praktických dovednostech potíže při teoretické práci ve škole problémy se čtením a psaním většinou lze jedince zaměstnat prací, která vyžaduje praktické schopnosti – nekvalifikovaná či málo kvalifikovaná práce IQ 50-69 úroveň desetiletého dítěte může samostatně vést domácnost
Středně těžká mentální retardace IQ 35 – 49 pomalu se rozvíjí chápání a užívání řeči a jejich konečné schopnosti omezené menší schopnost starat se sám o sebe a zručnost někteří jedinci potřebují dohled na celý život někteří si osvojí základy čtení, psaní počítání v dospělosti může vykonávat lehkou manuální práci – úkoly pečlivě strukturovány a odborný dohled
zřídkakdy samostatný život mobilní, fyzicky aktivní navazování kontaktu, komunikace v dospělosti IQ předškoláka odkázáni na pomoc ostatních
Hluboká mentální retardace IQ pod 20 těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům většinou imobilní či výrazné omezení pohybu často inkontinentní jednoduchá neverbální komunikace stálá pomoc a dohled nevychovatelní, nevzdělavatelní většinou ústavní péče mentální úroveň na úrovní 2 let
Úkol č. 1 Spoj následující pojmy ve sloupcích tak, aby spolu souvisely: IQ 35-49 tělesná inteligence empatie orientace tanec Mensa měření IQ EQ prostorová inteligence oligofrenie
Úkol č. 2 1 pojem do následující řady nepatří, určete, který to je, podtrhněte ho a nahraďte jiným tak, aby řada dávala smysl: řešení příkladu - orientace na mapě – empatie – tanec náhrada:
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN 80-04-26651-7. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.