Ekologie mokřadů Kateřina Šumberová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Hodnocení krajiny Kateřina Batelková Geografický ústav, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita, Brno 7. října 2014.
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
2. cvičení z KIV/ZI Webnet. Náplň cvičení Univerzitní www stránky Portál a STAG Webmail Koleje, menzy a knihovna Diskový prostor.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Jsou venkovské školy horší než městské?
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Přijímací řízení 2016/17.
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Členská schůze MAS Nepomuk,
Analýza dopravní obslužnosti v Mikroregionu Jindřichohradecko
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Optimalizace materiálových toků ve vybrané společnosti
Logistika a Supply Chain Management
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Organizace a požadavky
Název projektu: Moderní škola
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název prezentace (DUMu):
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Ekonomika veřejného sektoru
Katastr nemovitostí (KNEM)
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_VLASTIVĚDA
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Mezní stavy materiálu Ivo DLOUHÝ - ÚFM AVČR, Žižkova tel.: Libor PANTĚLEJEV – A3/ tel.:
Ekologie a životní prostředí
Jak na prezentaci? Každý bude mít 5 minut na prezentaci vědeckého článku s tématem ekologie a Vaši kolegové a vyučující budou mít 2-3 minuty na otázky.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Dotační program Ministerstva vnitra k ochraně škol a školských zařízení 12. prosince 2018 Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajského.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Předmět: Prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Léto
Ekologie a životní prostředí
Život bez střeva , Praha.
Diagnostika dítěte předškolního věku
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Transkript prezentace:

Ekologie mokřadů Kateřina Šumberová Botanický ústav AV ČR, oddělení vegetační ekologie, Poříčí 3b, 603 00 Brno; sumberova@brno.cas.cz; tel. 543 211 562

Co můžete čekat od přednášky? základní přehled středoevropských typů mokřadů a jejich vegetace mokřadní vegetace ve vztahu k vlastnostem rostlin (morfologie, anatomie, fyziologie) a faktorům prostředí základní přehled interakcí mezi mokřadním rostlinstvem a živočišstvem člověk a mokřady (využití, ohrožení, ochrana)

Přehled předmětu podle sylabu 1) Co jsou to mokřady? (definice základních pojmů) 2) Adaptace rostlin umožňující život ve vodách a mokřadech (anatomie, morfologie, fyziologie). 3) Taxonomické skupiny rostlin typické pro mokřady (u nás i ve světě). 4) Strategie a životní formy u vodních a mokřadních rostlin (různé klasifikační systémy, zastoupení strategií a živ. forem v různých typech vodní a mokřadní vegetace). 5) Šíření vodních a mokřadních rostlin (hlavní typy, rozdíly oproti suchozemským rostlinám). 6) Typy vod ve střední Evropě a jejich osídlení rostlinstvem (vody tekoucí a stojaté, přirozené a antropogenní, trvalé a periodické, rozdělení z hlediska trofie). 7) Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech (zazemňování stojatých vod, sukcese na obnažených dnech). 8) Zonalita vodní a mokřadní vegetace a co ji ovlivňuje (na různých úrovních uvnitř jedné nádrže nebo toku, výškové členění v rámci ČR, zonalita na zeměkouli). 9) Vodní rostlinstvo a živočichové (vzájemné interakce – rostliny jako úkryt, prostředí pro rozmnožování, potrava pro živočichy, živočichové jako spolutvůrci životního prostředí rostlin, vektory šíření diaspor) 10) Vliv člověka na rozšíření vodní a mokřadní vegetace (rybníkářská tradice, vysoušení mokřadů, znečištění vod, záměrné pěstování a využití vodních a mokřadních rostlin).

Možná nová témata invazní druhy mokřadů (druhy z jiných kontinentů zavlečené k nám i nejvýznamnější evropské druhy a jejich invaze na jiných kontinentech). mokřadní komplexy a jejich biota na příkladu některých významných mokřadních území u nás i v zahraničí (např. lužní ekosystémy – dolní Podyjí, rybniční nebo jezerní oblasti, slaništní komplexy). jak zkoumat mokřady? (specifika výzkumu mokřadů v porovnání se suchozemskými ekosystémy).

Zpracování uvedených nebo i dalších nových témat závisí na mých časových možnostech, ale i na Vašem zájmu – ozvěte se, jestliže Vám v sylabu přednášky něco chybí! V případě blokového uspořádání přednášky můžete sami přispět krátkými prezentacemi o mokřadech ze zahraničních cest nebo vlastního výzkumu

Součástí přednášek budou konkrétní příklady a ukázky z terénu seznámení s literaturou k probíraným tématům odkazy na pracoviště a specialisty, kteří se danou problematikou zabývají prostor na diskusi

Co od přednášky čekat nemůžete? úplný přehled všech existujících typů mokřadů a detailní charakteristiku jejich organismů rašelinné mokřady – budou zmíněny jen okrajově (speciální přednášku má M. Hájek) zaměření na cizokrajné typy mokřadů a jejich vegetaci, rostliny u nás pouze pěstované (akvarijní, okrasné kultivary apod.)

Zdroje informací seznam vybrané literatury a užitečných internetových zdrojů zveřejním na ISu (studijní materiály); tam budu vkládat i další zajímavé el. materiály, např. PDF odborných článků, informace o mokřadních akcích a prezentace k přednášce další literatura – knihovna UBZ, MZK – odborné knihy, časopisy Muzeum a Současnost (mokřadní flóra a vegetace), Aquatic Botany, Aquatic Ecology, Wetlands, Hydrobiologia atd.

Na co se připravit ke zkoušce? obsahová náplň – pouze přednášky, diferenciace podle oborů studia forma – písemný test, 1 otázka ke každému tématu probíranému v přednášce (volba z několika možností a jednoduché doplňování) termíny – individuální domluva místo konání zkoušek – na BÚ

Co můžete čekat od cvičení? 4–5 denní exkurze do některé oblasti ČR s hojným výskytem různých typů mokřadů NEBO několik 1-denních výjezdů na mokřady v různých směrech od Brna lze se rozdělit i na 2 skupiny s různým charakterem cvičení, počet lidí pro vícedenní cvičení nutno domluvit CO NEJDŘÍVE!!! termín: mezi 10. květnem a koncem srpna, záleží však i na oblasti (fenologický posun)

ukázka vegetace různých typů mokřadů – např ukázka vegetace různých typů mokřadů – např. různé rybníky, rybí sádky, řeky, potoky, říční ramena a tůně, zatopené pískovny a lomová jezírka, polní mokřady atd. (vodní makrofyta, litorál, obnažená dna, okrajově i mokré louky, rašeliniště nebo slaniska – podle možností v navštíveném území) ukázka metod výzkumu – zápis fytocenologických snímků, transektů, zaznamenávání různých faktorů prostředí, „lov“ a herbářování ponořených makrofyt, výzkum stanovištních preferencí vybraných druhů apod.

seznámení s rybničním hospodařením a vazbami mezi hospodařením a vegetací samostatná práce v menších skupinách možnost sledování živočichů (vodní ptactvo, obojživelníci, ryby, vydra, vodní bezobratlí) v některých oblastech možnost návštěvy různých speciálních zařízení – např. rybí líheň, sbírky mokřadních rostlin, výzkumné instituce, tematicky zaměřená muzea (v záloze hlavně pro případ superšpatného počasí na vícedenním cvičení)

Zajištění exkurze, co s sebou doprava na delší vzdálenosti vlakem, na kratší vlakem či autobusem, po terénu pěšky ubytování podle cíle cesty a termínu, nejlépe turistická ubytovna, VŠ koleje nebo SŠ internát stravování – individuální z vlastních zásob, večer možno navštívit restaurační zařízení časový harmonogram a trasa – budou k dispozici přibližně 1–2 týdny před plánovaným vícedenním cvičením, u jednodenních výjezdů průběžně vedle běžného vybavení na terénní exkurzi doporučuji holínky a rychleschnoucí oblečení uvítám Vaši spolupráci při shánění ubytování, sestavování tras a vyhledávání spojů!

Možné oblasti k vícedenní návštěvě jsou např: 1) Strakonice (Sušicko, Horažďovicko, Blatensko) 2) Písek (Protivínsko, stř. Povltaví – Orlík, Blatensko) 3) Vodňany (Protivínsko, Netolicko, část Šumavy 4) České Budějovice (Hlubocko, Českokrumlovsko, část Šumavy) 5) Tábor (sever Třeboňska, Česká Sibiř ) 6) Telč (jižní část Českomoravské vrchoviny, Jihlavské vrchy ) 7) Havlíčkův Brod (severní část Českomoravské vrchoviny, Železné hory, Posázaví ) 7 1 2 5 3 6 4

Případné další návrhy by měly splňovat tato kritéria: výskyt různých typů mokřadů na relativně malém území a jejich snadná dosažitelnost možnost sehnat v oblasti levné, ale slušné ubytování pro celou skupinu dobrá dostupnost místa ubytování i výchozích a cílových bodů tras veřejnou dopravou vzdálenost max. půl dne cesty od Brna (možnost půldenní exkurze i v den příjezdu a odjezdu)