PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik, vývoj a formy peněz
Advertisements

PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Peníze v tržní ekonomice. Nejvýznamnější objev v dějinách V penězích vyjadřujeme ceny veškerého zboží – jsou všeobecným ekvivalentem Plní v tržní ekonomice.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
 Běžné používání  Ochrana proti padělání  Základní vlastnosti bankovky 500,- Kč a další zajímavosti  Dozor nad vydávání peněz do oběhu Zdroj: Petr.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platit se dá i jinak než penězi
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
DUM - Digitální Učební Materiál
EKONOMIKA CENTRÁLNÍ BANKA Ing. Renata Slaná
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Měnové právo I 30. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_17 Název materiáluOchranné.
MĚNA A BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_13_Peníze TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 1 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE OCHRANNÉ PRVKY BANKOVEK.
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_11_01_bankovky v ČR Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZPŮSOBY PLACENÍ – platební styk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Měnové právo I 5. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kapitálový trh – charakteristika CP
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Pasivní bankovní operace - platební karty
Struktura finančního trhu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ochranné prvky bankovek
Aktivní bankovní operace – úvěry
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příjmy a výdaje domácností – Pracovní list
VKLADOVÉ SLUŽBY BANK II.
Banky a jejich funkce – Pracovní list
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE Předmět: Ekonomika podniku Ročník: 4. ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Zdenka Babiánková PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE Anotace: Seznamuje žáky s problematikou a základními pojmy peněžní gramotnosti. Vede k zamyšlení nad historií peněz, jejich podobě, funkcí, ochraně, až po využití běžně v životě. Je vhodná jak pro přímou výuku, tak pro samostudium. Klíčová slova: Peníze, barterový obchod, bankovky a mince, ochranné prvky bankovek, domácí měna, poškození bankovek. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Zdenka Babiánková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Sada: 22 Číslo materiálu: VY_62_INOVACE_EPG4_06

Charakteristika pojmů Peněžní gramotnost kompetence nezbytné pro správu hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi Peníze všeobecný ekvivalent – platidlo za zboží a služby Žirové peníze forma bezhotovostních peněz

Historie peněz barter- směna zboží za zboží(obilí, mušle, sůl, lahve rumu..) před 3500 lety před n. l. všeobecný ekvivalent - zbožové peníze(dobytek, plátno..) kovové peníze - náhrada za všeobecný ekvivalent od 7.století (kov = drahé kovy = mince) papírové peníze - v Číně od 9.stol., u nás od 17.století nahrazují mince, bankovky kryté zlatem a státovky kryté majetkem (zánik zlatého standardu ve 30 letech 20.stol.)

Funkce peněz prostředek směny zúčtovací jednotka (měřítko cen) uchovatel hodnoty(kumulace) Formy peněz mince bankovky depozita Obr.1 cenné papíry

Domácí měna ČR jde o zákonné platidlo upravené právním řádem státu na vymezeném území, v České republice je to česká koruna, emitentem je Česká národní banka. Obr. 2 Zacházení s domácí měnou: občan státu je automaticky účastníkem peněžního systému daňový poplatník povinnost platit daně v domácí měně povinnost měnu přijmout zákaz kumulace a poškození měny

Současné mince a bankovky v ČR Výhradní právo vydávat je do oběhu má ČNB. mince -z různých slitin kovů v nominální hodnotě 1, 2 , 5 , 10 , 20 a 50 Kč bankovky- speciální bankovní papír(vlákna bavlny..) - v nominální hodnotě 100, 200, 500, 1000, 2000, 5000 Kč - motivem významné osobnosti českých dějin; např. 100 Kč- český král a římský císař Karel IV

Ochranné prvky bankovek vodoznak okénkový proužek soutisková značka skrytý obrazec ochranná vlákna opticky proměnlivá barva iridiscentní pruh mikrotext

Poškození a opotřebení bankovek Příklad Pomačkaná bankovka spadá do skupiny "bankovky opotřebené oběhem" fyzická osoba- takovou bankovku vrací zpět do oběhu. právnická osoba a směnárník takovou bankovku nevrací zpět do oběhu a předává ji ČNB. Bankovka skládající se z více než dvou částí spadá vždy do skupiny nestandardně poškozených bankovek Česká národní banka zadrží takovou bankovku bez náhrady. Instituce zadrží tuto bankovku bez náhrady a předají ČNB.

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie - stručný přehled, 2011/2012. Zlín,CEED, 2011. 271 s. ISBN 978-80-87301-01-2. NOVESKÝ, I. Slabikář finanční gramotnosti. 1. vyd. COFET, a.s., 2009. 433 s. ISBN 80-254-4207-4. [online]. [cit. 2013-07-13]. Dostupné z: Ilustrace www.Office.Microsoft.com Obr. č. 1 [online]. [cit. 2013-07-23]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Euromoenterogsedler.jpg Obr. č.2 [online]. [cit. 2013-07-23]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Coin-1-Kc-reverse.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.Zdenka Babiánková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.