Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_11_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Zemědělská výroba Základní škola Libina, příspěvková.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad spotřebu energie a zajištění kvality životního.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Globální problémy lidstva
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Voda Základ života.
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola Záhumení Rožnov pod Radhoštěm
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Prezentace – výklad učiva
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
HYDROSFÉRA pevninská voda
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Znečištění ovzduší Obr. 1
Přírodní zdroje na Zemi
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název materiálu: Nerostné suroviny
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Různé podmínky života na Zemi
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ČESKÉ REPUBLIKY
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
Výukový materiál VY_52_INOVACE_32_OCHRANA PŮDY
Prezentace – výklad učiva
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Transkript prezentace:

Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Bezručova 293, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm Projekt Sedmikráska CZ.1.07/1.4.00/21.3812 Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí Autor: Mgr. Jolana Sobotková Vytvořeno: září 2014 Název: VY_32 _INOVACE_Z_10_Člověk, jeho činnost a vliv na krajinu_17 8. - 9. ročník

Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma vzdělávacího materiálu:   Zeměpis, Socioekonomická geografie, Krajina a ekologie, Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí Metodický list, anotace:  Výuková prezentace žáky provádí postupně jednotlivými oblastmi lidské činnosti v souvislosti s jejich vlivem na přeměnu krajiny od historie až do současnosti. Doplněna je ilustrativními příklady.

Společensko-hospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí Těžba nerostných surovin Průmyslová výroba Doprava Urbanizace Zemědělství, lesnictví, vodohospodářství Rekreace a cestovní ruch

Zemědělství ovlivňuje krajinu nejdéle Přeměna stepí v pole, plantáže (káva, kakao Kácení a žďáření lesů Dovoz (invazních) druhů rostlin a živočichů Mechanizací se utlačuje půda Přeměna mezí ve velká pole – eroze, vymizení zvěře Velkochovy – únik metanu Nadměrné čerpání vody Přehnojování Pesticidy k ochraně plodin a proti škůdcům

Nejpodstatnější vlivy na život na Zemi Čerpání přírodních zdrojů Přesun surovin, hmot a zboží Rostoucí spotřeba energie Průmyslová výroba Kumulace odpadů a odpadních látek Škodliviny v ovzduší

Těžba nerostných surovin Narušuje vzhled krajiny – povrchová více než důlní - Chemický způsob těžby – poškození podzemních i povrchových vod Zábor krajiny – likvidace domů, lesů… Ničení orné půdy Přerušení biokoridorů, hnízdišť… Vytěžená místa je nutno REKULTIVOVAT: zasypat, osadit zelení nebo napustit vodou…

Uhlí (a rudy): Na 1 tunu vytěženého 0,4 – 0,7 t odpadu Poklesy poddolovaných území při hlubinné těžbě Vznik hald - antropogenní reliéfy Ropa a zemní plyn: Těžní věže v krajině Ropné havárie – únik ropy, oleje – až 10 mil. tun ročně Války a terorismus Likvidace zemního plynu hořením

Průmyslová výroba Antropogenní tvary – změna reliéfu Skládky odpadního materiálu Výstavba komunikací, skladů Plýtvání surovinami bez recyklace Znečištění ovzduší plynnými i pevnými látkami – oxid uhličitý, oxidy síry a dusíku – kyselé deště a skleníkový efekt Smog Znečištění vody a také velká spotřeba Znečištění půdy a vliv exhalací na porost

Doprava Exhalace, hluk, otřesy, vibrace, Zábor půdy a lesa pro nové komunikace Přerušení volné migrace zvířat Narušení reliéfu a vzhledu krajiny Výstavba velkých vodních děl pro vodní d. Úniky benzínu a oleje

Urbanizace – rozrůstání se měst Výrazná změna krajinného charakteru i její funkce Zábor půdy Spotřeba vody Kumulace odpadů (průmysl i domácnosti) Exhalace z domácností i dopravy Málo zeleně Nutnost čistíren odpadních vod Smog – vliv na zdraví obyvatel

Lesnictví a vodní hospodářství Zalesňování i odlesňování způsobují změny v charakteru krajiny, zastoupení rostlin i živočichů Změna klimatických podmínek (místních i v celosvětovém měřítku) Lesy jsou důležité pro odpočinek, jako filtr vzduchu i zadržování živin a vlhkosti Regulace vodních toků – zrychlení nebo zpomalení odtoku vody z krajiny (povodně) Změny hladiny podzemní vody

Cestovní ruch a rekreace Cestovní ruch i rekreace jsou důležitými součástmi života lidí, jak pro odpočinek a regeneraci, tak také pro poznání Jeho neuvážený rozvoj může mít však za příčinu narušení krajiny až její devastaci Ohrožení rostlinných a živočišných druhů Zábor půdy a likvidace lesa Neestetičnost krajina Znečištění vody…

Halda - antropogenní tvar reliéfu, Polsko

Lom Jiří – Česká republika

Smog v Kuala Lumpur - Malajsie

Zdroje obrázků: MACIEJAN. wikimedia.commons [online]. [cit. 23.9.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=User:Maciejan&action=edit&redlink=1 Petr Štefek: wikimedia.commons [online]. [cit. 23.9.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/ SA/2.0. wikimedia.commons [online]. [cit. 23.9.2014]. Dostupný na WWW: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0