Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Review Lesson 1: Nová slova Complete the following sentences using the appropriate vocabulary words from Review Lesson 1 of Contemporary Czech by Michael.
Jména a pády Put the nouns between slash marks into the appropriate case, as determined by the context. Vzor: Román se stal tím, čím v /minulost/ byla.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Expressions of Time II Construct phrases based on the following pattern. Vzor: On Monday ne v pondělí, ale v úterý *Taken from Lesson 11, pg. 139, ex.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Pronouns in the Accusative & Dative Insert the appropriate pronouns into the sentences below. Vzor: Prosí ___, abych vyšel z pokoje. Prosí mě, abych vyšel.
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Slovosled Unscramble the following sentences. Vzor: nebudu bez ničemu rozumnět slovníku Bez slovníku ničemu nebudu rozumnět. *Taken from Lesson 12, pg.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Rozkazovací způsob Imperatives Rewrite the following sentences in the imperative. Vzor: Koupíš si dražší šaty? Kup si dražší šaty! *Taken from Review Lesson.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Budoucí a minulý čas II Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Possessive Adjectives Form sentences based on the following pattern, using possessive adjectives derived alternately from Jan and Jana. Vzor: Naša kniha.
Se a si: Reflexive Pronouns Insert se or si into the following sentences, if possible. Vzor: Povídali jsme ___ ještě několik minut. Povídali jsme si ještě.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Budoucí a minulý čas Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense Rewrite the following sentences in the non- past conditional. Vzor: Kdybych to byl věděl, byl.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Perfective v. Imperfective Choose the appropriate form of the verb (either perfective or imperfective) to complete the following sentences. For some sentences.
Imperatives & chtít + aby-clauses Create sentences based on the following pattern. Vzor: Proč mi nevoláte? Zavolejte mi. Chci, abyste mi zavolal. *Taken.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns In the following sentences, replace the underlined expressions by indefinite pronouns with approximately the same.
Conjugating Verbs Make sentences out of the following word groups. Omit personal pronouns. Use only the present tense. Vzor: /překládat/ vaši hru. (já)
Přítomný čas Rewrite the following sentences in the present tense. Vzor: Bolela mě hlava. Bolí mě hlava. *Taken from Review Lesson 4, pg. 193, ex. 1 of.
Perfectives of Motion Verbs Rewrite each of the following sentences twice. Begin the first revised sentence with včera and use the past perfective of the.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Future Perfective Verbs Rewrite the following sentences, changing all verbs to the future perfective. Vzor: Karel volá matce. Karel zavolá matce. *Taken.
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Stupňování Put the words between slash marks into the correct form of the comparative or superlative. Vzor: Tahla zkouška je /lehký/ než tamta. Tahla zkouška.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se vám.
Location v. Motion To & From Form sentences based on the model. Be sure to use the appropriate words (prepositions followed by nouns in correct case, or.
Verbal Nouns Construct sentences with verbal nouns based on the following pattern. Vzor: Rád létám. Mám rád létání. *Taken from Lesson 10, pg. 126, ex.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Otázky: Asking Questions
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Rád by: Softening chtít sentences
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Se a si: Reflexive Pronouns
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Liking in Czech Translate the following sentences into Czech. A number of possible answers will be displayed. Vzor: How did you like the play? Jak se.
Future Perfective Verbs
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns
Transkript prezentace:

Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes naše rozdíly zůstanu tvým přítelem. *Taken from Review Lesson 7, pgs. 203-204, ex. 2 (#1-30) of Contemporary Czech by Michael Heim.

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v /postel/.

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v posteli. 2. Konečně si koupil několik /tužky/.

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v posteli. 2. Konečně si koupil několik tužek. 3. To záleží na jejich /přítel/.

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v posteli. 2. Konečně si koupil několik tužek. 3. To záleží na jejich příteli. 4. Šel se projít ke /kostel/.

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v posteli. 2. Konečně si koupil několik tužek. 3. To záleží na jejich příteli. 4. Šel se projít ke kostelu. 5. Už jsi se /synové/ spokojen?

Správné pády I 1. Zůstal prý ležet v posteli. 2. Konečně si koupil několik tužek. 3. To záleží na jejich příteli. 4. Šel se projít ke kostelu. 5. Už jsi se syny spokojen? 6. Dá se tam jít bez /otec/?

Správné pády I 6. Dá se tam jít bez otce? 7. Došli jsme až na /konec/.

Správné pády I 6. Dá se tam jít bez otce? 7. Došli jsme až na konec. 8. Od /oběd/ jsem nejedl.

Správné pády I 6. Dá se tam jít bez otce? 7. Došli jsme až na konec. 8. Od oběda jsem nejedl. 9. Přišel jsem po /Petr/.

Správné pády I 6. Dá se tam jít bez otce? 7. Došli jsme až na konec. 8. Od oběda jsem nejedl. 9. Přišel jsem po Petrovi. 10. Máte jít k /soudruh učitel/.

Správné pády I 6. Dá se tam jít bez otce? 7. Došli jsme až na konec. 8. Od oběda jsem nejedl. 9. Přišel jsem po Petrovi. 10. Máte jít k soudruhu učiteli. 11. Je to blízko /most/.

Správné pády I 11. Je to blízko mostu. 12. Před /týden/ jsem mluvil s /Karel/.

Správné pády I 11. Je to blízko mostu. 12. Před týdnem jsem mluvil s Karlem. 13. Musím se vrátit pro /úlohy/.

Správné pády I 11. Je to blízko mostu. 12. Před týdnem jsem mluvil s Karlem. 13. Musím se vrátit pro úlohy. 14. Všechno skončím do /prosinec/.

Správné pády I 11. Je to blízko mostu. 12. Před týdnem jsem mluvil s Karlem. 13. Musím se vrátit pro úlohy. 14. Všechno skončím do prosince. 15. Přečtu si to po /snídaně/.

Správné pády I 11. Je to blízko mostu. 12. Před týdnem jsem mluvil s Karlem. 13. Musím se vrátit pro úlohy. 14. Všechno skončím do prosince. 15. Přečtu si to po snídani. 16. Pořád tam potkávám /přátelé/.

Správné pády I 16. Pořád tam potkávám přátele. 17. Co je vlastně za /umělkyně/?

Správné pády I 16. Pořád tam potkávám přátele. 17. Co je vlastně za umělkyni? 18. Bavil jsem se s /holka/ z naší /třída/.

Správné pády I 16. Pořád tam potkávám přátele. 17. Co je vlastně za umělkyni? 18. Bavil jsem se s holkou z naší třídy. 19. Zůstanu tam do /začátek/ představení.

Správné pády I 16. Pořád tam potkávám přátele. 17. Co je vlastně za umělkyni? 18. Bavil jsem se s holkou z naší třídy. 19. Zůstanu tam do začátku představení. 20. Stalo se to před /několik let/.

Správné pády I 16. Pořád tam potkávám přátele. 17. Co je vlastně za umělkyni? 18. Bavil jsem se s holkou z naší třídy. 19. Zůstanu tam do začátku představení. 20. Stalo se to před několika lety. 21. Viděl jsem přibíhat /pes/.

Správné pády I 21. Viděl jsem přibíhat psa. 22. Jsem ve straně už od /říjen/.

Správné pády I 21. Viděl jsem přibíhat psa. 22. Jsem ve straně už od října. 23. Strýc má doma osm /psi/.

Správné pády I 21. Viděl jsem přibíhat psa. 22. Jsem ve straně už od října. 23. Strýc má doma osm psů. 24. Auto jede po /most/.

Správné pády I 21. Viděl jsem přibíhat psa. 22. Jsem ve straně už od října. 23. Strýc má doma osm psů. 24. Auto jede po mostě. 25. Na /stůl/ není nic.

Správné pády I 21. Viděl jsem přibíhat psa. 22. Jsem ve straně už od října. 23. Strýc má doma osm psů. 24. Auto jede po mostě. 25. Na stole není nic. 26. Bude si hrát do /večer/.

Správné pády I 26. Bude si hrát do večera. 27. Stál před /strom/.

Správné pády I 26. Bude si hrát do večera. 27. Stál před stromem. 28. Chci se jít podívat na /kostel/.

Správné pády I 26. Bude si hrát do večera. 27. Stál před stromem. 28. Chci se jít podívat na kostel. 29. Po /ulice/ jsem chodil až do /noc/.

Správné pády I 26. Bude si hrát do večera. 27. Stál před stromem. 28. Chci se jít podívat na kostel. 29. Po ulici jsem chodil až do noci. 30. Půjdu ke /kolega Dvorník/.

Správné pády I 26. Bude si hrát do večera. 27. Stál před stromem. 28. Chci se jít podívat na kostel. 29. Po ulici jsem chodil až do noci. 30. Půjdu ke kolegu Dvorníkovi.