Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3459 Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa 7.1. Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a jeho svět Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_133 Ročník: 5. Sada: Přírodověda Druh: Prezentace Autor: Mgr. Alice Kořenková Název: Dětská šikana Anotace: Šikana mezi dětmi ve školním prostředí. Datum vytvoření: 26.12.2012 Datum ověření: 27.06.2013
ŠIKANA MEZI DĚTMI Jakékoliv chování, jehož záměrem je opakovaně ubližovat, ohrožovat nebo zastrašovat jiného člověka, případně skupinu lidí. Zahrnuje jak fyzický útok v podobě bití, poškozování věci druhé osobě, tak i útok slovní v podobě vydírání, nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Většina případů šikany mezi dětmi se odehrává ve škole, na cestě do školy nebo ze školy, případně v okolí bydliště. Nebezpečí šikany spočívá především v závažnosti, dlouhodobém působení a s tím souvisejících následcích v oblasti duševního a fyzického zdraví.
Druhy šikany Fyzická agrese – agresor používá k šikanování oběti fyzické násilí, popřípadě předměty, kterými učiní útok důraznějším (baseballová pálka, batoh, apod.) Slovní agrese a zastrašování – agresor oběti vyhrožuje fyzickým útokem, zastrašuje, nadává jí, vysmívá se nebo ji zesměšňuje. Krádeže, ničení a manipulace s věcmi – agresor ničí věci oběti a odcizuje věci nebo si je půjčuje a vrací je zničené (zejména školní potřeby a pomůcky). Násilné a manipulativní příkazy – agresor nutí oběť k různým nepříjemným činnostem a úkolům (psát za někoho domácí úkoly, nosit a odevzdávat svačinu či kapesné). Kyberšikana - využívá možností, které jí poskytují moderní technologie, jako jsou mobilní telefony, fotoaparáty, kamery a internet. Příkladem může být nahrání ponižující situace na mobilní telefon a její rozesílání ve formě MMS či přes internet. Další formou šikany je terorizování pomocí emailových zpráv, blogů apod.
Nejčastější oběti dětské šikany Dítě, které se neumí nebo nemůže bránit. Dítě, které se jakýmkoliv způsobem odlišuje od očekávaného průměru (nosí brýle, má nadváhu). Dítě fyzicky slabé, popř. uzavřené, které těžko navazuje osobní kontakt s ostatním dětmi. Dítě duševně zaostalejší, nebo pomalejší v uvažování. Dítě jiné barvy pleti, často příslušník národnostní menšiny. Dítě nadprůměrně duševně vyvinuté, dětský génius.
Jak poznáme dítě-agresora? Bývá většinou starší, tělesně zdatný, agresivní k vrstevníkům a mnohdy i učitelům, mívá kázeňské problémy. Může být všeobecně oblíbený, temperamentní, sebevědomý, méně nadaný a někdy až překvapivě nebezpečný. V kolektivu často vystupuje v roli vůdce. Pochází často z rodiny, kde je fyzické násilí běžně používáno. K maskování svých činů často používá vysvětlení, které se snaží opřít o tvrzení svých obdivovatelů.
Důležité rady pro školáky Nebát se o šikaně otevřeně mluvit s rodiči, sourozenci, kamarády, spolužáky a učiteli. Nikdo nemá právo ubližovat druhým a ponižovat jeho důstojnost. Vhodná obrana proti šikaně je dobrá parta a kamarádi, kteří se nebojí jeden druhému pomoci a projevy šikany oznámí. Při přátelství prostřednictvím internetu neposkytovat cizím lidem osobní a kontaktní údaje.
Opakování - ŠIKANA Co je to šikana a kde se s ní můžeme setkat? Jaké druhy šikany mezi školáky znáš? Jak se můžeme šikaně ve škole bránit?
Citace Obrazový materiál dostupný na: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ikana#mediaviewer/File:Bullying_on_Instituto_Regional_Federico_Err%C3%A1zuriz_(IRFE)_in_March_5,_2007.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0ikana#mediaviewer/File:IRFE_bull.png Další obrazové zdroje dostupné na: KLIPART – www.office.microsoft.com