Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Didaktika školní tělesné výchovy
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Požadavky k získání známky
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Kurikulum ve školní TV Kurikulum – koncepce, pojetí a obsah edukace
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Systém kurikulárních dokumentů
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Struktura výuky.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Reforma školství v ČR.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE TĚLESNÁ VÝCHOVA Cvičení na stanovištích Gymnázium Česká Lípa Vyučující: PhDr. Radek Častulík Expert: Mgr. Šárka Maleňáková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Tělesná kultura a tělesná výchova – součásti výchovy ke zdravému životnímu stylu.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TV jako součást výchovných systémů v historii  Antika – Atény vers. Sparta  Středověk – pokles zájmu o TK, především šlechta: 7 rytířských ctností –
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Organizační formy práce v tělesné výchově
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
ATLETIKA přednáška.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Reforma školství v ČR.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Didaktika TV; Martina Matúšková
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Školní vzdělávací program
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková Didaktika tělesné výchovy Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková

TV v RVP Výchova ke zdraví Tělesná výchova základní poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou jeho zdraví propojena s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova Tělesná výchova poznání vlastních pohybových mož̧ností a zájmů poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní i sociální pohodu Prož̧itek z pohybu a z komunikace při pohybu = vzdělávací oblast Člověk a zdraví

Obsah TV učivo rozpracováno pro Oblast zdraví, Oblast pohybových dovedností a Oblast pohybového učení učivo není děleno na základní učivo a učivo rozšiřující nejsou vymezena cvičení doporučená pouze pro chlapce nebo dívky výběr učiva je v pravomoci učitele (tvůrce ŠVP)

Očekávané výstupy vymezují úroveň, které mají žáci posledního ročníku (ZŠ, SŠ) dosáhnout ověřitelné prakticky zaměřené využ̧itelné v běž̧ném ž̧ivotě

TV v základním vzdělávání Činnosti ovlivňující zdraví Žák: aktivní, iniciativní, odmítá návykové látky, uplatňuje vhodné chování v neznámém prostředí Učivo: význam pohybu pro zdraví zdravotně orientovaná zdatnost prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností Žák: zvládá – aplikuje – opravuje Učivo: pohybové hry gymnastika estetické a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování, snowboarding, bruslení další (I netradiční) pohybové činnosti

Činnosti podporující pohybové učení Žák: používá názvosloví, je čestný, spolupracuje, zná svá práva a povinnosti v různých rolích.. Učivo : komunikace v TV organizace prostoru a pohybových činností historie a současnost sportu pravidla osvojovaných pohybových zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech měření výkonů a posuzování pohybových dovedností

TV v gymnaziálním vzdělávání Činnosti ovlivňující zdraví Žák: organizuje – ověří zdr.zdatnost a sval.nerovnováhu – zná a umí využít vyrovnávací cvičení – uplatňuje bezpečné chování při PA – poskytne první pomoc Učivo: Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová nerovnováha – příčiny, testy Zdravotně zaměřená cvičení Organismus a pohybová zátěž Individuální pohybový režim Hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí Rizikové faktory ovlivňující bezpoečnost pohybových činností První pomoc při sportovních úrazech

Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností Žák: zvládá postupy rozvoje – posoudí kvalitu – označí příčiny nedostatků – respektuje rozdíly Učivo: pohybové dovednosti a pohybový výkon pohybové odlišnosti a handicapy průpravná, kondiční, koordinační, tvořivá, estetická a jinak zaměřená cvičení pohybové hry různého zaměření gymnastika kondiční a estetické formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování další moderní a netradiční pohybové činnosti

Činnosti ovlivňující pohybové učení Žák: užívá názvosloví – volí a používá výstroj a výzbroj – pořádá a rozhoduje školní soutěže – respektuje pravidla, práva a povinnosti – sleduje sportovní dění Učivo: vzájemná komunikace a spolupráce přI pohybových činnostech sportovní výzbroj a výstroj pohybové činnostní, sportovní a turistické akce pravidla osvojovaných pohybových činností sportovní role měřitelné a hodnotitelné údaje související s TV a sportem olympismus v současném světě: jednání fair play úspěchy našeho sportu na pozadí nejdůleţitějších historických sportovních událostí (RVP G, 2007)

Organizace TV minimální týdenní časová dotace pro vzdělávací oblast Člověk a zdraví 2. stupeň ZŠ 10 hodin 4leté G 8 hodin

od 6. ročníku ZŠ TV odděleně, lze i koedukovaně disponibilní časová dotace

Učivo TV a jeho výběr Učivo chápeme jako výběr poznatků a činností k dosažení vyučovací cíle.

tematické okruhy prostředek k dosažení očekávaných výstupů učivo v RVP doporučené k rozpracování do ročníků nebo časových období na úrovni ŠVP závazné

Významné činitele výběru učiva: tělesné, pohybové a psychické předpoklady žáků jejich potřeby a zájmy jako vnitřní podmínky společenské, organizační, materiální podmínky, jako vnější podmínky.

Strukturace učiva Návaznost – propojení – cíle Kmenové učivo – základní Rozšiřující Orientační Výběrové (specializované) Speciální

Osnování učiva Cyklické - opakování Postupné – kontrola, zkouška, již se nevracíme Spirálovité - propojení předchozích

Díky za pozornost 