Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková Didaktika tělesné výchovy Tělesná výchova v rámcovém vzdělávacím programu Klára ročková
TV v RVP Výchova ke zdraví Tělesná výchova základní poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou jeho zdraví propojena s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova Tělesná výchova poznání vlastních pohybových mož̧ností a zájmů poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní i sociální pohodu Prož̧itek z pohybu a z komunikace při pohybu = vzdělávací oblast Člověk a zdraví
Obsah TV učivo rozpracováno pro Oblast zdraví, Oblast pohybových dovedností a Oblast pohybového učení učivo není děleno na základní učivo a učivo rozšiřující nejsou vymezena cvičení doporučená pouze pro chlapce nebo dívky výběr učiva je v pravomoci učitele (tvůrce ŠVP)
Očekávané výstupy vymezují úroveň, které mají žáci posledního ročníku (ZŠ, SŠ) dosáhnout ověřitelné prakticky zaměřené využ̧itelné v běž̧ném ž̧ivotě
TV v základním vzdělávání Činnosti ovlivňující zdraví Žák: aktivní, iniciativní, odmítá návykové látky, uplatňuje vhodné chování v neznámém prostředí Učivo: význam pohybu pro zdraví zdravotně orientovaná zdatnost prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech
Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností Žák: zvládá – aplikuje – opravuje Učivo: pohybové hry gymnastika estetické a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování, snowboarding, bruslení další (I netradiční) pohybové činnosti
Činnosti podporující pohybové učení Žák: používá názvosloví, je čestný, spolupracuje, zná svá práva a povinnosti v různých rolích.. Učivo : komunikace v TV organizace prostoru a pohybových činností historie a současnost sportu pravidla osvojovaných pohybových zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech měření výkonů a posuzování pohybových dovedností
TV v gymnaziálním vzdělávání Činnosti ovlivňující zdraví Žák: organizuje – ověří zdr.zdatnost a sval.nerovnováhu – zná a umí využít vyrovnávací cvičení – uplatňuje bezpečné chování při PA – poskytne první pomoc Učivo: Zdravotně orientovaná zdatnost Svalová nerovnováha – příčiny, testy Zdravotně zaměřená cvičení Organismus a pohybová zátěž Individuální pohybový režim Hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí Rizikové faktory ovlivňující bezpoečnost pohybových činností První pomoc při sportovních úrazech
Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností Žák: zvládá postupy rozvoje – posoudí kvalitu – označí příčiny nedostatků – respektuje rozdíly Učivo: pohybové dovednosti a pohybový výkon pohybové odlišnosti a handicapy průpravná, kondiční, koordinační, tvořivá, estetická a jinak zaměřená cvičení pohybové hry různého zaměření gymnastika kondiční a estetické formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem úpoly atletika sportovní hry turistika a pobyt v přírodě plavání lyžování další moderní a netradiční pohybové činnosti
Činnosti ovlivňující pohybové učení Žák: užívá názvosloví – volí a používá výstroj a výzbroj – pořádá a rozhoduje školní soutěže – respektuje pravidla, práva a povinnosti – sleduje sportovní dění Učivo: vzájemná komunikace a spolupráce přI pohybových činnostech sportovní výzbroj a výstroj pohybové činnostní, sportovní a turistické akce pravidla osvojovaných pohybových činností sportovní role měřitelné a hodnotitelné údaje související s TV a sportem olympismus v současném světě: jednání fair play úspěchy našeho sportu na pozadí nejdůleţitějších historických sportovních událostí (RVP G, 2007)
Organizace TV minimální týdenní časová dotace pro vzdělávací oblast Člověk a zdraví 2. stupeň ZŠ 10 hodin 4leté G 8 hodin
od 6. ročníku ZŠ TV odděleně, lze i koedukovaně disponibilní časová dotace
Učivo TV a jeho výběr Učivo chápeme jako výběr poznatků a činností k dosažení vyučovací cíle.
tematické okruhy prostředek k dosažení očekávaných výstupů učivo v RVP doporučené k rozpracování do ročníků nebo časových období na úrovni ŠVP závazné
Významné činitele výběru učiva: tělesné, pohybové a psychické předpoklady žáků jejich potřeby a zájmy jako vnitřní podmínky společenské, organizační, materiální podmínky, jako vnější podmínky.
Strukturace učiva Návaznost – propojení – cíle Kmenové učivo – základní Rozšiřující Orientační Výběrové (specializované) Speciální
Osnování učiva Cyklické - opakování Postupné – kontrola, zkouška, již se nevracíme Spirálovité - propojení předchozích
Díky za pozornost