Vznik – dějiny - struktura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Blízký východ Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Advertisements

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
ISLÁM Obr.1. ISLÁM je monoteistické náboženství bylo založené prorokem Muhammadem (politický a náboženský vůdce v 7.stol.) narozeným v Mecce „Islám“ =
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Přední východ uč Persie a okolí Persie Přední východ = dnešní Turecko, východní pobřeží Středozemního moře až k Rudému moři pravlast Peršanů.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Náboženství a fanatismus
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Islám.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výboje za prvních chalífů
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_06
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
TEORIE PRÁVA Právní kultury JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Misijní modlitby 12/2016 Evangelium se stává dobrou zprávou jedině tehdy, dorazí-li na místo včas. J. F. Henry.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Poměr v základním tvaru.
Šablona Islám VY_32_INOVACE_D VY_32_INOVACE_D
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Městec Králové
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Životní cyklus.
ISLÁM a islámská expanze
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Psychologie test.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Úvod do středověku.
Arabská říše.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
EVROPA 11. STOLETÍ.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
STAROVĚKÉ ŘECKO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

Vznik – dějiny - struktura ISLÁM Vznik – dějiny - struktura

Nejmladší z monoteistických světových náboženství založil Muhammad ( Nejmladší z monoteistických světových náboženství založil Muhammad (*asi 570 - + 632). - pochází ze Z pobřeží arabského poloostrova (Arábie), z měst Mekky a Medíny. Slovo „ islám“ znamená „odevzdání se Bohu“ (Alláh) Je jménem, které sám Muhammad zvolil. Ten, kdo se odevzdá Bohu, je muslim.

Islám je vyznáním víry v jednoho všemohoucího Boha a zároveň také zákonem zjeveným od Boha skrze Muhammada. Poslušností zákonu je muslim veden k Bohu. Základem islámu je korán a sunna. Islámská společnost se nazývá „umma“.

Existence Boží se podobně jako v bibli předpokládá bez dalšího odůvodnění. V raných pasážích zdůrazňuje korán dobrotu, všemohoucnost, ale i přísnost jediného Boha. Dalším rysem je Boží tvůrčí činnost. Tvůrčí akt se v koránu popisuje jako trvale pokračující proces, do něhož Bůh může zasahovat svou všemohoucností.

Důležitou součástí islámské představy je Bůh jako soudce při posledním soudu. Kritériem jsou dobré nebo špatné skutky člověk a především jeho víra v Boha. Člověk má svobodu rozhodnout se pro cestu víry v Boha a žít v souhlase s učením o povinnostech, nebo zvolit cestu nevěry. Ti, které Bůh shledá spravedlivými, půjdou do nebe a tam budou žít na věky. Ostatní budou předáni peklu a musí pykat.

Korán obsahuje zjevení předané Bohem přímo nebo skrze anděla Muhammadovi. Korán je tedy psané, neměnné slovo Boží. Korán tak vyjadřuje věčně existující vůli Boží.

Z toho vyplývá podstatná struktura islámu, při níž nemůže být žádné dělítko mezi světským a náboženským řádem. Tak vznikl navenek pocit převahy.

Další náboženství, která korán uznává jako taková, mají jako základ knihy, které jsou sepsány lidmi a nepředstavují bezprostředně slovo Boží. Tím podle islámského názoru vyjadřují vůli Boží skrze lidskou neznalost zkresleně. Ukazují sice na Boha, chybí jim však v očích islámu plné ospravedlnění.

Protože korán je chápán jako sepsaná vůle Boží, je pro věřícího muslima jedinou autoritou, která určuje život ve všech oblastech. Následníci Muhammadovi naráželi však s koránem jako výlučným pramenem práva na určité hranice, protože museli spravovat veleříši, která rušila tradiční předěly kmenového společenství.

Jako vysvětlující pramen pro nalézání práva byla vytvořena sunna. Sunna představuje soubor tradic a slouží jako návod ke správnému jednání. Tradice o Prorokových činech a výrocích konkretizují všeobecné výpovědi koránu.

Sunna je tak protějškem koránu, v němž jsou předpisy objasněny teoreticky. Sunna je Prorokem a jeho druhy žitá praxe náboženství. Pro muslimy jsou korán a sunna rovnocenné. V sunně se projevuje opěrný sloup islámu, Muhammadovo prorocké povolání. Muhammad a jeho nejbližší důvěrníci jsou pro muslimy příkladem

Původ a podstata islámu jsou silně spjaty se sociálními a náboženskými skutečnostmi doby Muhammadovy. Arabská společnost byla v prvé řadě společností kmenovou. Ovšem města (velké obchodní město Mekka) představují centra městské kultury. Muhammad tak podléhal pravidlům kmenové společnosti, jeho působení jako obchodníka se však silně utvářelo městy a jejich kulturou.

Islám je jak náboženstvím, tak právním řádem a nebyl zjeven najednou. Není proto ve své struktuře jednotný, nýbrž podléhal proměnám. Různé zákazy a příkazy v koránu byly vícekrát doplňovány, dokončovány, omezovány nebo odvolávány, se vztahuje k vývoji, jemuž se nové náboženství přizpůsobovalo.

Rychlé rozšíření islámu bylo dáno tím, že islám nezná žádný vyvolený národ. Jedinec se podřizuje jedinému vševládnoucímu Bohu, ne hlavnímu bohu svého kmene. To umožnilo začlenit obyvatelstvo v dobytých územích a jejich kultury do islámu. Lidé různých tradic se mohli sjednotit a vytvořit islámskou civilizaci.

Proto se přesunulo centrum islámsko arabského světa krátce po smrti Proroka také do jiných starších krajin. Zprvu do Damašku v Sýrii, později do Bagdádu v Mezopotámii, potom do Káhiry a Córdoby a už pod tureckou vládou, do Istanbulu. Osmanští Turci z byzantského hlavního města učinili sídlo sultána s titulem chalífy.

Arabská kmenová kultura byla odpovědná za dynamiku dobývání. Síly, které dříve hnaly kmeny proti sobě, byly směrovány navenek, protože islám zakazoval boj uvnitř společenství. Dobývání začalo bezprostředně po smrti Proroka za prvního chalífy Abú Bakra.

Dobývání vedla k vytváření státní struktury, které už nespočívaly na původních arabských kmenových formacích. V provinciích byli dosazováni za místodržící muslimští velitelé, ale obyvatelstvo zůstalo zprvu křesťanské, židovské nebo v Persii také zarathuštrovské. Nemuslimům byla uložena daň a jinak jim byla ponechána jejich vnitřní autonomie.

Protože vzdálenosti v arabském panství byly příliš veliké, než aby se kmeny po válkách v létě mohly vrátit domů, vznikala čistě arabská polní města, v nichž vojska mohla přezimovat a z nichž byla zajišťována další dobývání. Mnohá z významných arabských velkoměst vznikla z takových polních měst, jako např. Basra, Káhira a Kúfa.

Největšího rozsahu dosáhla arabská veleříše za chalífátu Umajjovců (661 -750), (Damašek). Říše sahala od Španělska na Z až k Indu na V, a od střední Asie na S a hluboko do Afriky na J. Tyto oblasti byly islamizovány pozvolna, protože stát nechtěl rychlé obrácení na víru. Daňové závazky muslimů byly zřetelně menší = státu unikaly očekávané daňové příjmy. Kromě toho bylo nutné, aby původní usedlé obyvatelstvo udržovalo zemědělství.

Rozšíření islámu v oblastech, které nikdy nepatřily k arabské veleříši, jako např. záp. Afrika, pobřeží vých. Afriky, centrální Asie, Sicílie, záp. Čína, Malajsie nebo Indonésie, přinesly dalekosáhlé obchodní kontakty. Silné postavení muslimských obchodníků spočívalo v době před objevením námořní cesty do Indie (1502) na jejich zeměpisné poloze jako zprostředkovatelů mezi západem a východem.

Otázka právního následnictví, která je nejzákladnějším z problémů islámu, vyvolala nakonec r. 749 nepokoje, které vedly k pádu Umajjovců. Roku 750 byl Abú al-Abbás provolán chalífou a zřídil centrum své moci v Iráku. Druhý chalífa dynastie Abbásovců, Abú Dža'far, založil Bagdád a vybudoval v něm centrum své říše.

Abbásovci nemohli udržet obrovskou říši natrvalo. Španělsko se osamostatnilo pod posledním potomkem Umajjovců. Ztratili přímou nadvládu nad severní Afrikou a východní Persii. Především úředníci z tureckých kmenů, kteří byli původně najímáni jako žoldnéři, získávali stále větší vliv. V perských a tureckých rodinách se stala hodnost velkovezíra dědičnou a tyto rodiny ve skutečnosti ovládaly říši.

Ke konečnému zániku bagdádského chalífátu došlo r Ke konečnému zániku bagdádského chalífátu došlo r. 1258 vpádem Mongolů, kteří zpustošili téměř celý Blízký východ. Egyptská vojska mamluků, která porazila r. 1260 vojsko Mongolů v Palestině, udržovala dále chalífát při životě. Roku 1517 ho převzala turecká dynastie Osmanů. Od doby, co Mustafa Kemal Atatürk zbavil r. 1923 dynastii Osmanů moci a odňal jí chalífát, je tato hodnost neobsazená.

Na dvoře abbásovských chalífů a jejich místodržitelů se rozvíjel skvělý dvorní život. Podporovali vědy, zvláště medicínu, filozofii a přírodní vědy. Vznikaly arabské překlady nejdůležitějších klasických řeckých děl, které byly od 11. stol. překládány do latiny a zůstaly tak zachovány Západu.

Konsolidace říše vyžadovala vývoj soudní pravomoci rozvíjející korán a sunnu. Z praxe výkladu textů, až do 8. stol. neuspořádané, vznikly čtyři sunnitské a jedna šíitská právní škola. V soudnictví se mísily podle té které části říše různou měrou arabské, byzantské nebo sasánovské prvky.