NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované programování v C# ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458
Cvičení 1 C# první třída class Robot { string jmeno=""; int vaha; double model; public Robot(int kolikKilo, double jakaVerze) { vaha = kolikKilo; model = jakaVerze; } public void pojmenuj(){ Console.WriteLine("Jak se bude jmenovat?"); jmeno = Console.ReadLine(); } public void predstavSe(){ Console.WriteLine("Jmenuji se " + jmeno); } public void informuj(){ Console.WriteLine("Robot model {0} s váhou {1} kg", model, vaha); }
Cvičení 1 C# první třída class Robot { string jmeno=""; int vaha; double model; 1. Jaké hodnoty můžete zapisovat do proměnné instance jméno? Textové řetězce – datový typ string 2. Může mít každý vytvořený robot jinou váhu a být jiný model? Ano, protože váha a model jsou proměnné instance a pro každou instanci mohou obsahovat jiné údaje.
Cvičení 1 C# první třída public Robot(int kolikKilo, double jakaVerze) { vaha = kolikKilo; model = jakaVerze; } 3. Jak se nazývá metoda, která nemá návratovou hodnotu a má stejný název jako třída? konstruktor 4. K čemu konstruktor slouží? Slouží k vytvoření instancí třídy. V našem případě vytvoření robotů v hlavním programu.
Cvičení 1 C# první třída public Robot(int kolikKilo, double jakaVerze) { class Robot { string jmeno=""; int vaha; double model; vaha = kolikKilo; model = jakaVerze; } 5. Jak se použije parametr kolikKilo? 6 . Jak se použije parametr jakaVerze? 7 . Robot r1 = new Robot(5, 4.2); Kolik bude robot r1 vážit a jaký bude model? Model 4.2, s váhou 5 kg.
Cvičení 1 C# první třída public void pojmenuj(){ public void pojmenuj(){ Console.WriteLine("Jak se bude jmenovat?"); jmeno = Console.ReadLine(); } Cvičení 1 C# první třída public void pojmenuj(){ Console. XXXXXXX("Jak se bude jmenovat?"); jmeno = Console.XXXXXXXX(); } 8. Jaká metoda bude volána na prvním řádku? Console.WriteLine("Jak se bude jmenovat?"); 9 . Jaká metoda bude volána na druhém řádku? jmeno = Console.ReadLine(); public void pojmenuj(){ Console.WriteLine("Jak se bude jmenovat?"); jmeno = Console.ReadLine(); }
Cvičení 1 C# první třída public void predstavSe(){ public void pojmenuj(){ Console.WriteLine("Jak se bude jmenovat?"); jmeno = Console.ReadLine(); } Cvičení 1 C# první třída public void predstavSe(){ Console.WriteLine("Jmenuji se " + jmeno); } public void informuj(){ Console.WriteLine("Robot model {0} s váhou {1} kg", model, vaha); } 10. Instance má jméno „Emil“? Jak bude vypadat výsledek metody predstavSe()? Jmenuji se Emil 11 . Robot r1 = new Robot(5, 4.2); Jak bude vypadat výsledek r1.informuj()? "Robot model 4.2 s váhou 5 kg
Cvičení 1 C# první třída class Program { static void Main(string[] args) { Robot r1 = new Robot(45, 6.25); Robot r2 = new Robot(33, 3.22); r1.pojmenuj(); r2.pojmenuj(); 12. Kolik proměnných instancí r1 a r2 nebude v tomto okamžiku běhu programu obsahovat nějaká data? r1.predstavSe(); r1.informuj(); r2.predstavSe(); r2.informuj(); 13. Jaké informace o instancích r1 a r2 budou v tomto okamžiku vypsané na konzoli? } // konec metody main }// konec třídy
Cvičení 1 C# první třída Anotace a cíl: žáci vytvoří první jednoduchou třídu a její instance, používají proměnné a metody třídy v hlavním programu. Předpokládaný čas: 45 minut Autor celého textu : Ing. Adéla Tomalová