Změny ve společnosti v 19.stol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Advertisements

VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Impresionismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Rozd ě lení starov ě ký Egypt - rozlehlá oáza v povodí ř eky Nil (dlouhá a´ km a široká a´20 km) H orní Egypt (na jihu) Dolní Egypt (na severu.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁVRAT. DO BUDOUCNOSTI NÁVRAT DO BUDOUCNOSTI podle Bible.
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
12. Kombinace květinového vzoru s arabeskou
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Impresionismus a postimpresionismus
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
BRZDY Mgr. Martin Tichý. BRZDY Mgr. Martin Tichý.
„Řemesla s techniky začneme od píky“
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Bůh je moje jistota..
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Vlastnosti plynů.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Barva světla, šíření světla a stín
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VESMÍR.
Rovinné zrcadlo Název : VY_32_inovace_09 Fyzika - rovinné zrcadlo
PAMUKKALE.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Americká skutečnost Edwarda Hoppera
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Doplněk (verbální atribut)
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
TEPLÉ SVĚTLO CÍTÍM, TO MI DÁVÁ KLID
Žít svůj život naplno.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
Psychologie test.
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
NÁVRAT.
Světelné jevy -shrnutí
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Vlastnosti plynů.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Zpracování oděvního návrhu na formát A1
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
Transkript prezentace:

Změny ve společnosti v 19.stol. Akademie a výstavy, kritikové a znalci umění zavedli rozdíl mezi Uměním a řemeslem. Průmyslová revoluce ničí samotné tradice řemeslné rukodělné práce (strojová výroba). Rozsah výstavby neuvěřitelně narůstá – města – investoři chtějí „umění“ fasády v neostylech (podoba románského hradu, neogotika.atd.) Vztah mezi umělcem a zákazníkem – napjaté. Dějiny umění 19.stol. – hrstka osamocených umělců, kteří měli odvahu a vytrvalost myslet samostatně.

 J. A. D. Ingres   absolutní přesnost = kresba dle modelu Někteří součastníci pokládali za nesnesitelné Žena po koupeli 1808

Eugen Delacroixe (Svoboda vede lid,1930) – neuznával zákony Akademie (antické umění) – důraz na práci s barvou, než na kresebnou kvalitu - Nudili ho náměte, které „měl“ malovat, odjel do severní Afriky studovat zářivé barvy

Ccamille Corot - Zahrada vily d´Este (1843) Realisticky zachycení malby. Zachycení horkého dne na jihu – větší důraz na celek výjevu než na jednotlivé detaily.

Gustave Courbet (Dobrý den, pane Courbete1854) neusiloval o malebnost, ale o pravdu (svou výstavu nazval Le Realisme) namalovat sebe a svého mecenáše = žádné pózy, žádné plynulé linie. Malíř bez kabátu – urážka slušnosti. Šel proti konvencím.

Edouard Manet Opustil metodu jemných stínů ve prospěch silných kontrastů (z ateliéru – umělé světlo do plenéru – ostré světlo) 1863 – odmítli vystavit jeho práce Salón odmítnutých (rozepře mezi klasickou malbou a tvorbou mladých malířů) Manet sám se cítil pokračovatelem tradice, ale vnímán tak nebyl Inspirace mistry (Goya)

Francisco Goya – Skupina na balkóně,1810 Edouardo Manet – Balkón, 1868

Dojem celku zdůrazňuje i výrazná barva zábradlí. Balkón – kontrast mezi světlem venku a tmou, která pohlcuje postavy v interiéru Manetovy portréty nejsou trojrozměrné (jako známe od renesančních a barokních mistrů – modelování přechodem světla do stínu) Manetovy hlavy vypadají ploše – tak jak vypadají obličeje, když je vidíme na plném denním světle. Manet zkoumal účinky modelace světla – proto je celek mnohem skutečnější. Dojem celku zdůrazňuje i výrazná barva zábradlí.

Manet a jeho následovníci způsobili svým pojetím barev revoluci. Objevili, že když se díváme na přírodu pod širým nebem, nevidíme jednotlivé předměty každý s vlastní danou barvou, nýbrž spíše jako jasnou změť barev, které se v našem oku (nebo spíše mysli) mísí.

E. Manet – Monet při práci na své loďce, 1874 E. Manet se seznámil s Claudem Monetem. Který měl loďku vybavenou jako ateliér, tam zkoumal světlo odrážející se na vodě. Manet i Monet prosazovali plenérovou malbu – opustit pohodlí at. a zkoumali skutečnost, která se stále proměňuje, kde je nutné zachytit vše rychlými tahy. E. Manet – Monet při práci na své loďce, 1874

Tento „ledabylý“ přístup uváděl kritiky v zuřivost Tento „ledabylý“ přístup uváděl kritiky v zuřivost. Když se roku 1874 mladí umělci spojili a uspořádali výstavu, kde Monet vystavil svůj obraz „Imprese“ východu slunce, jeden z kritiků označil posměšně celou skupinu umělců jako Impresionisty.

https://www.youtube.com/watch?v=-Ftb1mkN30g Claude Monet - Jezírko s lekníny

Snídaně v trávě Nebyla to jen technika, která kritiky tak rozlítila, byly to také motivy, které si umělci volili. https://www.youtube.com/watch?v=Nb_4nEFyeGk

Auguste Renoir –Taneční zábava v Moulin de la Galette, 1876

Zásady impresionismu se používali nejen v krajinomalbě – Renoir dokázal vystihnout zábavu společnosti, ale hlavní zájem je zaměřen na studium slunečního světla nad hemžícím se davem. Jen pár postav v popředí je vypracováno do detailu, ale i ty jsou zobrazeny nekonvenčně – oči a čelo sedící dámy jsou ve stínu, slunce jí osvětluje rty a bradu. Vzadu v obraze se tvary ve slunečním světle a vzduchu rozplývají. Dnes víme, že zdánlivá skicovitost /nedokončenost postav vzadu, nemá nic společného s nedbalostí. Kdyby Renoir vymaloval každý detail působil by obraz mdle a bez života.

http://www.csfd.cz/film/318281-renoir/prehled/

Leonardo nechával tvary splynout s tmavými stíny, aby postavy nepůsobily strnule. Právě impresionisté objevili, že tmavé stíny se ve slunečním světle nevyskytují, což jim znemožňovalo Leonardovu techniku používat. Věděli, že lidské oko, je úžasný nástroj, kterému stačí jen naznačit. Je třeba vědět, jak se máme na takové obrazy dívat. Lidé, kteří navštívili výstavu impresionistů poprvé, zřejmě strkali nos až přímo k obrazu a tak viděli jen změť nahodilých skvrn. Trvalo nějaký čas, než se obecenstvo naučilo, že pro pochopení impresionistického obrazu je třeba ustoupit.

Camille Pissarro - Boulevard des Italiens,1897

Edgar Degas – Čekání na nástup, 1879 Stranil se impresionistů, i když s nimi sympatizoval. Zajímal se o kresbu. Na svých obrazech chtěl zvýraznit dojem nečekaných úhlů a pevných tvarů – proto volil interiér místo přírody. Jeviště sledoval shora a studoval účinky perspektivy a osvětlení.

Auguste Rodin – Boží ruka, 1898

Stejně jako impresionisté opovrhoval Rodin požadavkem dokončenosti Stejně jako impresionisté opovrhoval Rodin požadavkem dokončenosti. I jemu šlo o to, aby se něco ponechalo divákově představivosti.

https://www.youtube.com/watch?v=QNZnpVvEW_c https://www.youtube.com/watch?v=F28Y-o4sl30