Prevence a řízení rizik – ROP JV 3. 11. 2016, Praha Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti
Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod Je řídícím orgánem Regionálního operačního programu. Je zřízena zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. Působnost - region soudržnosti Jihovýchod (Jihomoravský kraj a Kraj Vysočina) Není orgánem územního samosprávného celku ani není orgánem státní správy (vs. obce a kraje) Byla zřízena 1.7. 2006 na „zelené louce“. Orgány: Výbor Regionální rady (8 členů za každý kraj) Předseda Regionální rady (statutární zástupce) Úřad Regionální rady (cca 70 zaměstnanců)
Regionální operační program Jihovýchod
Celková statistika ROP JV Zaregistrováno 1701 projektů požadujících dotaci 34 mld. Kč. Schváleno 932 projektů (+ 8 projektů RR JV = 940 projektů celkem) 610 v JMK, 322 v Kraji Vysočina. Dotace příjemcům byla přibližně 21 mld. Kč, z toho 8,5 mld. Kč v Kraji Vysočina a 12,5 mld. Kč v JMK. Dalších 10 mld. Kč přidali k projektům sami příjemci. Typickým projektem je škola/školka (194) nebo silnice (162). Cíl investovat prostředky na 100 % by měl být dosažen.
Projekty ROP JV
Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV Celkem identifikováno a nahlášeno 397 podezření na nesrovnalost Počet potvrzených nesrovnalostí: 355 Počet nepotvrzených nesrovnalostí: 39 Počet nesrovnalostí nahlášených do OLAF: 155 Počet podezření na trestný čin: 10
Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV Zajímavosti: Počet otevřených/nevymožených případů nesrovnalostí: 23 (86 mil. Kč z toho 23 mil. Kč potencionálně nevymožitelné pohledávky a 14 mil. Kč nevyplaceno (identifikováno před proplacením)) Celková částka dotčená nesrovnalostmi 350 mil. Kč Průměrná hodnota částky dotčené nesrovnalostí – 0,9 mil. Kč (medián 0,144 mil. Kč) Nejvyšší částka dotčená potvrzenou nesrovnalostí: 19 mil. Kč (vymožena)
Stav nesrovnalostí v rámci ROP JV
Zdroje hlášení Za poslední 2 roky tvoří zjištění AO 35 % = dobrá prevence ze strany ŘO
Typy nesrovnalostí
Praktické příklady nesrovnalostí Příjemce v pozici poškozeného Příjemce dotace v pozici zadavatele vyhlásí veřejnou zakázku; Informace v tisku, že orgány činné v trestním řízení zahájili šetření předmětné veřejné zakázky z důvodu podezření na spáchání trestného činu; ŘO současně administruje žádost o platbu a stojí před rozhodnutím proplatit dotaci x neproplatit Doporučení: Komunikace s orgány činnými v trestním řízení – uchazeč o veřejnou zakázku obcházel potencionální dodavatele s nabídkou finanční odměny v případě, že zadavateli předloží nabídky dle jeho instrukcí - k faktickému ovlivnění veřejné zakázky (nabídky) nedošlo… Ale co kdyby ano ?! Výši dotace určit znaleckým posudkem?
Praktické příklady nesrovnalostí Propagační předměty Příjemce dotace se v žádosti zaváže, že vytvoří zcela originální a inovativní propagační materiály regionu; Při kontrole předložených výstupů projektu si kontrolní pracovník vzpomene, že podobné výstupy už někdy viděl; Následně je zjištěno, že téměř identické propagační materiály byly podpořeny v rámci dalších 3 operačních programů. Žádost o platbu je pozastavena, případ je předán orgánům činným v trestním řízení a příjemce je vyzván k vrácení již vyplacené dotace (výdaje spojené náklady na vytvoření propagačních materiálů) Doporučení: Zajištění historické paměti a znalost prostředí Podezření ze spáchání trestného činu se nepotvrdilo – nebylo prokázáno naplnění skutkové podstaty – představy příjemce byli odlišné od představ poskytovatele a schvalovatele žádosti
Praktické příklady nesrovnalostí „Anonym“ ŘO obdržel anonym s informací o existenci dvojí zadávací dokumentaci k veřejné zakázce (zadávací dokumentace zveřejněná na profilu zadavatele je přísnější než která byla zaslána vybraným dodavatelům a podle které bylo dodáno; ŘO předal informaci orgánům činným v trestním řízení a následně ve spolupráci s nimi provedl kontrolu v rámci, které byly zjištěny pouze drobné nedostatky, které příjemce odstranil; Na základě výsledků kontroly a vlastního šetření orgány činné v trestním řízení věc odložili; Příjemci byla proplacena dotace (květen 2016). Doporučení: Aktivně spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení
Praktické příklady nesrovnalostí „Čestné prohlášení“ Příjemce spolu s podpisem žádosti o dotaci podepsal čestné prohlášení, že nemá dluhy vůči orgánům státní správy Realizace projektu Následně je zjištěno, že v době podání žádosti měl příjemce nedoplatek u české správy sociálního zabezpečení Doporučení auditorů: Provádět kontrolu čestných prohlášení (prohlášení o střetu zájmů, velikosti podniku, atp.) Doporučení ŘO: Nastavit pravidla pro slušné příjemce (je jich většina)
Obecná doporučení Poskytovatel dotace Zajistit historickou paměť a znalost prostředí Kontrola zadávací dokumentace před uzavřením smlouvy s vybraným dodavatelem, povinnost zveřejnit veřejnou zakázku na stránkách poskytovatele. Oddělení činností u ŘO v průběhu implementace projektu Akceptovat skutečnost, že všem trestným činům nelze předcházet resp. nevytvářet neúměrné administrativní bariéry pro slušné příjemce – např. kontrola čestných prohlášení, kontrola plateb subdodavatelům
Obecná doporučení Spolupráce s OČTŘ Vysvětlit podmínky pro poskytování dotací z příslušného OP Aktivně a otevřeně komunikovat a spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení Být si vědom problematiky prokazování: § 212 TZ – dotační podvod (úmysl) – např. střet zájmů? x § 221 TZ Porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti.
Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod Kounicova 13, 602 00 Brno www.jihovychod.cz Děkujeme za pozornost Kontakt: Mgr. Richard Hubl vedoucí oddělení metodického řízení email: hubl@jihovychod.cz Mgr. Radim Kunc Referent Oddělení metodického řízení email: kunc@jihovychod.cz