Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec 21.10.2011 1
Hodnocení kvality vzdělávání § 12 odst. 5 školského zákona „Hodnocení školy a školského zařízení může provádět také jejich zřizovatel podle kritérií, která předem zveřejní.“ § 59 odst. 1, písm. i) zákona o krajích „ radě je vyhrazeno vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k právnickým osobám.“ Přijímat opatření k nápravě.
Hodnocení kvality vzdělávání DZ ČR 2011: Zvýšení kvality vzdělávání Nové metody hodnocení škol DZ Libereckého kraje 2012: ▪ Zvyšování kvality – naplňování cílů kurikulární reformy, evaluace, otevřenost školy, spolupráce se zaměstnavateli. ! Změnit cíle, obsah, podmínky, průběh, organizaci a výsledky vzdělávání
Doporučení pro zřizovatele k hodnocení škol NÚOV – Doporučení pro zřizovatele k hodnocení škol, projekt Cesta ke kvalitě, Praha 2011 Podmínky ke vzdělávání Průběh a výsledky vzdělávání Klima ve škole, spolupráce s rodiči a dalšímu subjekty Vedení a řízení školy Výsledky práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
Zásady Hodnocení kvality vzdělávání Liberecký kraj rovnosti – všechny školy podle stejných pravidel; (upravené pro speciální školy a školská zařízení) transparentnosti – oblasti, způsob, pravidla předem zveřejněna a vysvětlena hospodárnosti – nezatěžovat školy dalšími požadavky na výstupy otevřenosti – vývoj a inovace systému hodnocení
Charakteristika systému hodnocení 8 kritérií - 30 hodnocených subkritérií U subkritérií stanoveny indikátory jejich naplňování Bodová škála je trojstupňová – 4 2 0 / 2 1 0 Šestiletý a jednoletý hodnotící cyklus Zdrojem informací – v 95 % výstupy, které škola již dnes běžně zpracovává, statistické výkazy, výroční zpráva, vnitřní dokumenty školy Další zdroje: Inspekční zprávy, Strategický plán rozvoje školy, Dotazníkové šetření zaměřené na klima školy Hodnotitelé : vedoucí oddělení + pracovníci oddělení, vedoucí odboru, náměstek pro resort školství.
Oblasti hodnocení Strategie, vedení a řízení školy Podmínky vzdělávání Průběh a výsledky vzdělávání Ekonomické ukazatele Řízení informací Klima, otevřenost školy Procesy Prezentace školy
1. Strategie, vedení a řízení školy Subkritéria: Dlouhodobé koncepční materiály (vize, koncepce rozvoje školy, dlouhodobý plán rozvoje školy, rozvaha udržitelnosti školy) Provázanost koncepčních materiálů školy se závaznými dokumenty na úrovni ČR a kraje Systém managementu kvality (ISO, EFQM, CAF,….) Sebehodnocení školy Zapojení školy do projektů (národních, krajských, lokálních..) Vývoj naplněnosti kapacity školy v denní formě studia
2. Podmínky vzdělávání Subkritéria: ▪ Materiální podmínky ▪ Personální podmínky ▪ Školní (vnitřní) řád ▪ Vzdělávací programy školy
3. Průběh a výsledky vzdělávání Subkritéria: Plnění cílů vzdělávacích programů Aktivity podporující kvalitu vzdělávacího procesu
4. Ekonomické ukazatele Subkritéria: Hospodaření s přímými výdaji Hospodaření s nepřímými výdaji Doplňková činnost Jiné zdroje – projekty, fundraising
5. Řízení informací Subkritéria: Vnitřní informační systém Vnější informační systém Spolupráce a komunikace se zřizovatelem
6. Klima školy, otevřenost školy Subkritéria: Klima školy Spolupráce se školskou radou Prevence sociálně patologických jevů Spolupráce s dalšími subjekty Zapojení školy do dalšího vzdělávání
7. Procesy Subkritéria: Rozhodnutí ředitele dle správního řádu Hodnocení a protokoly správních orgánů Důvodné stížnosti
8. Prezentace školy Subkritéria: Zapojení do prezentace vzdělávání a aktivit kraje Mimořádné akce a aktivity pořádané školou
Zdroje informací 95 % statistické výkazy, výroční zprávy školy a výroční zprávy o hospodaření školy vlastní hodnocení školy finanční vypořádání vnitřní dokumenty školy výstupy ČŠI školská rada dlouhodobý plán rozvoje školy dotazníková šetření
„Škola roku“ Termíny hodnocení Jednoletý hodnotící cyklus každoročně 11 podoblastí z 30 zapojení do projektů naplňování kapacit škol všechny ekonomické ukazatele spolupráce se zřizovatelem zapojení do prezentace vzdělávání a aktivit kraje … „Škola roku“ Šestiletý hodnotící cyklus všech 30 podoblastí šestileté funkční období ředitele školy hodnocení zřizovatele projednání výsledků prezentace ředitele koncepce rozvoje školy rozhodnutí zřizovatele k dalšímu funkčnímu období doporučení
Chceme zvyšovat kvalitu vzdělávání? Mgr. Karel Bárta, Mgr. Luděk Tesarčík odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje