Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Polární pás.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KYTOVCI (zajímavosti) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Je známá také jako velryba zabiják požírá ryby, želvy, ptáky, tuleně, žraloky a také jiné kytovce kosatka není nebezpečná člověku, ve volné přírodě nebyl.
Šablona : V/2 Sada: 1/25 Ověření ve výuce: Třída: 7 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ / ČLOVĚK A PŘÍRODA/ 005 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
DELFÍN Martina Malárová a Veronika Vachůnková. POPIS DELFÍNA -Živí se rybami a dalšímy mořskými živočichy, např. korýši a hlavonožci. Spotřebuje jich.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Eliška Nováková
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
ZAJÍCI KRÁLÍK VERSUS ZAJÍC UŠI PŘEDNÍ KONČETINY SPOLEČENSKÝ ŽIVOT NORY
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Základní skupiny živočichů
KYTOVCI Tunková Barbora 7. E.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Život v oceánech a mořích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autor: Mgr. Marie Boučková
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_04-08_Savci – ploutvonožci, kytovci, chobotnatci Autor: Mgr. Věra Vlková Ročník: 8. Datum vytvoření: 25. 4. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Vlková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět: Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s ploutvonožci, kytovci , chobotnatci a s jejich zástupci. Klíčová slova: ploutvonožci, kytovci, chobotnatci, lachtan, mrož, tuleň, plejtvák obrovský, velryba grónská, vorvaň tuponosý, delfín obecný, slon africký, slon indický Druh učebního materiálu: prezentace

Ploutvonožci jsou příbuzní šelem, obývají mořská pobřeží a dokonale se přizpůsobili životu ve vodě; mají torpédovitý tvar těla, krátkou hustou srst a končetiny ve tvaru ploutví, na souši se pohybují většinou pomalu a neobratně, ve vodě jsou obratní a plavou rychle; jsou to masožravci, živí se hlavně rybami; v době rozmnožování se sdružují do velkých kolonií, ve kterých bývá až milion jedinců; nejčastěji se vyskytují v arktickém a mírném podnebném pásu;

jsou to nejznámější ploutvonožci; LACHTANI jsou to nejznámější ploutvonožci; samice rodí jedno mládě, které se naučí plavat do dvou týdnů po narození; 1

jsou to mohutní ploutvonožci se zavalitým tělem; MROŽI jsou to mohutní ploutvonožci se zavalitým tělem; dva horní zuby mají protažené v kly, které používají hlavně při soubojích o samice; mláďata umějí po narození plavat; 2

jsou nejlépe přizpůsobeni životu v mořích; TULENI jsou nejlépe přizpůsobeni životu v mořích; zadní nohy slouží pouze k plavání; živí se nejen rybami a hlavonožci, ale i tučňáky, nebo jinými ploutvonožci; pod vodou se dobře orientují zrakem i sluchem; 3

Kytovci jsou to největší žijící živočichové na Zemi, dokonale se přizpůsobili životu v jediném prostředí – v moři; mají kůži bez srsti a velkou vrstvu podkožního tuku; nadechují se pouze čtyřikrát za minutu po vynoření z vody, před ponořením vydechují otvorem na hlavě známý „vodotrysk“, vydrží pod vodou bez nádechu až 1 hodinu; plavou pomocí vodorovné ocasní ploutve a předních končetin, které jsou přeměněny v ploutve, někteří se dobře orientují prostřednictvím odrážených ultrazvukových vln, dorozumívají se zvuky; samice rodí jedno mládě, které po porodu vynese k hladině k prvnímu nadechnutí;

je to největší kytovec, dorůstá délky až 30 m; PLEJTVÁK OBROVSKÝ je to největší kytovec, dorůstá délky až 30 m; místo zubů má v horní čelisti rohovité kostice, kterými cedí plankton; v 60. letech 20. století byl téměř vyhuben; i když se dnes počet těchto zvířat zvýšil, patří plejtváci nadále k ohroženým druhům; 4

má zavalité tělo se silnou vrstvou podkožního tuku; VELRYBA GRÓNSKÁ má zavalité tělo se silnou vrstvou podkožního tuku; plave pomalu a nepotápí se do velkých hloubek; rohovitými kosticemi v ústní dutině cedí drobný plankton; 5

živí se především hlavonožci; VORVAŇ TUPONOSÝ dorůstá délky 20 až 25 m; živí se především hlavonožci; pod vodou vydrží až 80 min a dokáže plavat rychlostí až 20 km za hodinu; 6

žije ve Středozemním moři, je to jeden z nejhojnějších kytovců; DELFÍN OBECNÝ žije ve Středozemním moři, je to jeden z nejhojnějších kytovců; ryby loví pomocí čelistí s drobnými zuby; plave v hejnech, často daleko od pobřeží; dorozumívá se pod hladinou pomocí zvuků; 7

Chobotnatci jsou největší žijící suchozemští savci, jediní zástupci jsou sloni; mají dlouhý, svalnatý a pružný chobot, který vznikl prodloužením nosu a spojením s horním pyskem, chobot využívají k čichání, hmatání a k uchopování různých předmětů; kly slona vznikly přeměnou řezáků v horní čelisti; sloupovité nohy mají na chodidlech pružné polštáře; v přírodě žijí ve stádech o počtu 20 až 100 jedinců; živí se rostlinnou potravou – jsou býložravci; samice rodí většinou jedno mládě, březí je 22 měsíců, o mládě se stará dlouho, kojí ho až 6 let;

žije ve velké části Afriky, dorůstá výšky až 3,5 m; SLON AFRICKÝ žije ve velké části Afriky, dorůstá výšky až 3,5 m; SLON INDICKÝ žije v jižní Asii, na Borneu, Cejlonu a Sumatře; dorůstá výšky až 3 m; člověk ho již tisíce let cvičí a využívá k práci v pralese i na plantážích; 8 9

Opakování Co je nejčastější potravou ploutvonožců? Jsou to masožravci, živí se tedy hlavně rybami. Uveďte příklady těch kytovců, kteří se živí planktonem, a těch, kteří se živí dravě. Živící se planktonem: plejtvák obrovský, velryba grónská. Živící se dravě: vorvaň tuponosý, delfín obecný. Jakým způsobem se pod hladinou dorozumívají delfíni? Dorozumívají se pomocí zvuků. K čemu sloni využívají chobot? Chobot využívají k čichání, hmatání a k uchopování různých předmětů.

Opakování Popište mrože. Jsou to mohutní ploutvonožci se zavalitým tělem. Dva horní zuby mají protažené v kly, mroži je používají hlavně při soubojích o samice, mláďata umějí po narození plavat. Popište plejtváka obrovského. Je to největší kytovec, dorůstá délky až 30 m, místo zubů má v horní čelisti rohovité kostice, kterými cedí plankton. V 60. letech 20. století byl téměř vyhuben, i když se dnes počet těchto zvířat zvýšil, patří plejtváci nadále k ohroženým druhům.

Použité zdroje: Zalophus californianus wollebaeki. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zalophus_californianus_wollebaeki.JPG Noaa-walrus22. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Noaa-walrus22.jpg Harbour seal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Harbour_seal.jpg Bluewhale877. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2014 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bluewhale877.jpg Bowheads42. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bowheads42.jpg Physeter macrocephalus1. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Physeter_macrocephalus1.jpg Common dolphin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_dolphin.jpg African Elephant in Kenya. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:African_Elephant_in_Kenya.jpg Lightmatter elephanttrunk. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2014-04-25]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lightmatter_elephanttrunk.jpg