Ústavněprávní pohled na vzdělání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Advertisements

Ochrana práv ve veřejné správě
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Ochrana práv ve veřejné správě
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Ochrana osobních údajů v České republice
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Životní prostředí jako veřejný statek
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Financování regionálního školství
Práva a povinnosti rodičů a dětí
JUDr. Jaroslav Stránský
LEGISLATIVNÍ VYMEZENÍ INTEGRACE
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Důležitost transparentnosti v činnosti veřejné správy Kateřina Šimáčková.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Práva dítěte a jejich ochrana. Mezi lidská práva patří také práva dítěte. Lidé z mnoha zemí se domluvili na tom, která práva mají mít děti. Shodli se.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Občanská práva a povinnosti
Institut ochránce práv dětí
Správa sociálního zabezpečení
Listina základních lidských práv a svobod
Občanská práva a povinnosti
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Úvod do práva.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Listina základních práv a svobod Lidská práva
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_Základní lidská práva TÉMA:
ZÁKON č. 218/1949 Sb. ze dne 14. října 1949 o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem Změna: 88/1950 Sb.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
GDPR a budoucí redakční praxe
Osvojitelnost dítěte v agendě mezinárodního osvojení Mikulov, 15. –16
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
LIDSKÁ PRÁVA y.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Ústavněprávní pohled na vzdělání Kateřina Šimáčková

právo na vzdělání vzdělávání jako jeden ze základů demokracie kvalitní vzdělání jako nástroj sociální koheze místo či proces možných zásahů do svobod Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání jako základní či sociální právo Vzdělání jako nástroj socializace a politické socializace každého člověka V rámci vzdělání je možno „dotahovat“ hendikepy sociálního původu dětí, čímž by mělo být též nástrojem sociální koheze Škola omezující práva dětí i rodičů Respekt k právům zaměstnanců v oblasti vzdělávání Ústavněprávní pohled na vzdělání

Můj vztah ke vzdělání Jsem produkt nějakého vzdělání Sama vzdělávám druhé (fakulta, profese, veřejnost) Rozhoduji spory, týkající se vzdělávání Ústavněprávní pohled na vzdělání

Hlavní cíl mé výuky – kritické myšlení Ústavněprávní pohled na vzdělání

Výchova k demokracii vzdělání má umožnit všem osobám účinnou účast ve svobodné společnosti, napomáhat k vzájemnému porozumění, snášenlivosti a přátelství mezi všemi národy a všemi rasovými, etnickými a náboženskými skupinami z čl. 13 Mezinárodního paktu o hospodářských sociálních a kulturních právech Ústavněprávní pohled na vzdělání

Výchova k demokracii Stát a společnost ve školách vzdělává a vychovává budoucí občany. Nakolik má škola vychovávat ? Střet svobody rodičů, participačních práv dětí a veřejného zájmu Kdo určuje k čemu děti vést ? Loajalita k hodnotám demokracie Pluralita jako předpoklad demokracie Ústavněprávní pohled na vzdělání

Hodnoty a vzdělání Ústavněprávní pohled na vzdělání

Kvalitní vzdělání jako nástroj sociální koheze Škola jako místo možného sociálního vzestupu Ústavněprávní pohled na vzdělání

Základní pravidlo Stát by měl být velmi invazivní či aktivní, tam kde rodina nefunguje, a velmi zdrženlivý, tam kde funguje. John Stuart Mill: „jediný cíl, který opravňuje lidstvo - individuálně nebo kolektivně - zasáhnout do svobody jednání lidí, je sebeobrana. Jediným účelem, pro který se může moc spravedlivě použít proti kterémukoliv členu společnosti i proti jeho vlastní vůli, je zabránit ubližování jiným.“ Ústavněprávní pohled na vzdělání

Základní pravidlo Nezbytnou půdou pro svobodný život každého z nás je tedy nejen svoboda rozhodnou sám o svých věcech po svém, ale i respekt ke svobodné volbě rozhodnutí, která bychom sami nikdy nepřijali. Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání – kam patří ? Základní právo Politické právo Sociální (tzv. měkké) právo Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v české Listině Článek 33 (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v české Listině Pl.ÚS 35/93 ze dne 15. 2. 1994 49/1994 Sb. N 7/1 SbNU 51 Otázka nepodmíněnosti práva na bezplatné základní a středoškolské vzdělání dle Listiny Zrušeno "nestanoví-li zákon jinak" Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v Ústavě 1960 (1) Všichni občané mají právo na vzdělání. (2) Právo na vzdělání se zajišťuje bezplatně soustavou základních, středních a vysokých škol. Školní docházka veškeré mládeže je povinná po dobu, kterou stanoví zákon Federálního shromáždění. K dalšímu prohloubení vzdělání slouží organizace studia pracujících při zaměstnání a bezplatného odborného školení v závodech a v jednotných zemědělských družstvech i kulturní a osvětová činnost státu a společenských organizací. (3) Veškerá výchova a všechno vyučování jsou založeny na vědeckém světovém názoru a na těsném spojení školy se životem a prací lidu. Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v Mezinárodním paktu c) vyšší vzdělání bude rovněž zpřístupněno pro všechny, a to podle schopností všemi vhodnými prostředky a zejména postupným zaváděním bezplatného vzdělání; e) bude na všech stupních aktivně usilováno o rozvoj školského systému, bude zaveden přiměřený systém stipendií a soustavně budou zlepšovány materiální podmínky vyučujících. respektovat svobodu rodičů, případně poručníků, zvolit pro jejich děti jiné školy než ty, které byly zřízeny veřejnými orgány, … a zajišťovat náboženskou a morální výchovu jejich dětí ve shodě s jejich vlastním přesvědčením. Žádná z částí tohoto článku nemá být vykládána jako vměšování do svobody jednotlivců a organizací zřizovat a řídit výchovné instituce … a zajišťovat náboženskou a morální výchovu jejich dětí ve shodě s jejich vlastním přesvědčením. Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v Listině práv EU Článek 14 1. Každý člověk má právo na výchovu a vzdělání, jakož i na přístup k odborné a soustavné přípravě na výkon povolání. 2. Toto právo zahrnuje možnost absolvovat bezplatnou povinnou školní docházku. 3. Svoboda zřizovat vzdělávací zařízení v souladu s demokratickými principy, jakož i právo rodičů zajišťovat výchovu a vzdělávání svých dětí ve shodě s jejich vlastním náboženským, filozofickým či pedagogickým přesvědčením jsou respektovány v souladu se zákony jednotlivých států, které upravují uplatňování těchto svobod a práv. Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání v Úmluvě Nikomu nesmí být odepřeno právo na vzdělání. Při výkonu jakýchkoli funkcí v oblasti výchovy a výuky, které stát vykonává, bude respektovat právo rodičů zajišťovat tuto výchovu a vzdělání ve shodě s jejich vlastním náboženským a filozofickým přesvědčením. Čl. 2 Dodatkového protokolu Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání a ESLP Rozsudek Velkého senátu ve věci D. H. proti České republice, stížnost č. 57325/00 z 13. 11. 2007 Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání a D. H. doma Jeden z prvních materiálů Charty 77 z roku 1978 o postavení Cikánů – Romů III.ÚS 1136/13 ze dne 12. 8. 2015 K prokazování nepřímé diskriminace romských dětí při jejich umísťování do zvláštních škol – zamítavý nález Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání Dostupnost nebo bezplatnost ? Zábava nebo povinnost ? Pluralita Soudní přezkum Ústavněprávní pohled na vzdělání

Právo na vzdělání Podmínka, podle níž se musí dítě před přijetím do předškolních vzdělávacích zařízení podrobit povinnému očkování v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy, zavedená § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, nepředstavuje porušení práva na vzdělání (čl. 33 Listiny základních práv a svobod). Pl. ÚS 16/14 ze dne 27. 1. 2015, č. 99/2015 Sb.

Děkuji za pozornost wwwwww.usoud.cz katerina.simackova@usoud.cz