Ústavněprávní pohled na vzdělání Kateřina Šimáčková
právo na vzdělání vzdělávání jako jeden ze základů demokracie kvalitní vzdělání jako nástroj sociální koheze místo či proces možných zásahů do svobod Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání jako základní či sociální právo Vzdělání jako nástroj socializace a politické socializace každého člověka V rámci vzdělání je možno „dotahovat“ hendikepy sociálního původu dětí, čímž by mělo být též nástrojem sociální koheze Škola omezující práva dětí i rodičů Respekt k právům zaměstnanců v oblasti vzdělávání Ústavněprávní pohled na vzdělání
Můj vztah ke vzdělání Jsem produkt nějakého vzdělání Sama vzdělávám druhé (fakulta, profese, veřejnost) Rozhoduji spory, týkající se vzdělávání Ústavněprávní pohled na vzdělání
Hlavní cíl mé výuky – kritické myšlení Ústavněprávní pohled na vzdělání
Výchova k demokracii vzdělání má umožnit všem osobám účinnou účast ve svobodné společnosti, napomáhat k vzájemnému porozumění, snášenlivosti a přátelství mezi všemi národy a všemi rasovými, etnickými a náboženskými skupinami z čl. 13 Mezinárodního paktu o hospodářských sociálních a kulturních právech Ústavněprávní pohled na vzdělání
Výchova k demokracii Stát a společnost ve školách vzdělává a vychovává budoucí občany. Nakolik má škola vychovávat ? Střet svobody rodičů, participačních práv dětí a veřejného zájmu Kdo určuje k čemu děti vést ? Loajalita k hodnotám demokracie Pluralita jako předpoklad demokracie Ústavněprávní pohled na vzdělání
Hodnoty a vzdělání Ústavněprávní pohled na vzdělání
Kvalitní vzdělání jako nástroj sociální koheze Škola jako místo možného sociálního vzestupu Ústavněprávní pohled na vzdělání
Základní pravidlo Stát by měl být velmi invazivní či aktivní, tam kde rodina nefunguje, a velmi zdrženlivý, tam kde funguje. John Stuart Mill: „jediný cíl, který opravňuje lidstvo - individuálně nebo kolektivně - zasáhnout do svobody jednání lidí, je sebeobrana. Jediným účelem, pro který se může moc spravedlivě použít proti kterémukoliv členu společnosti i proti jeho vlastní vůli, je zabránit ubližování jiným.“ Ústavněprávní pohled na vzdělání
Základní pravidlo Nezbytnou půdou pro svobodný život každého z nás je tedy nejen svoboda rozhodnou sám o svých věcech po svém, ale i respekt ke svobodné volbě rozhodnutí, která bychom sami nikdy nepřijali. Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání – kam patří ? Základní právo Politické právo Sociální (tzv. měkké) právo Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v české Listině Článek 33 (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v české Listině Pl.ÚS 35/93 ze dne 15. 2. 1994 49/1994 Sb. N 7/1 SbNU 51 Otázka nepodmíněnosti práva na bezplatné základní a středoškolské vzdělání dle Listiny Zrušeno "nestanoví-li zákon jinak" Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v Ústavě 1960 (1) Všichni občané mají právo na vzdělání. (2) Právo na vzdělání se zajišťuje bezplatně soustavou základních, středních a vysokých škol. Školní docházka veškeré mládeže je povinná po dobu, kterou stanoví zákon Federálního shromáždění. K dalšímu prohloubení vzdělání slouží organizace studia pracujících při zaměstnání a bezplatného odborného školení v závodech a v jednotných zemědělských družstvech i kulturní a osvětová činnost státu a společenských organizací. (3) Veškerá výchova a všechno vyučování jsou založeny na vědeckém světovém názoru a na těsném spojení školy se životem a prací lidu. Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v Mezinárodním paktu c) vyšší vzdělání bude rovněž zpřístupněno pro všechny, a to podle schopností všemi vhodnými prostředky a zejména postupným zaváděním bezplatného vzdělání; e) bude na všech stupních aktivně usilováno o rozvoj školského systému, bude zaveden přiměřený systém stipendií a soustavně budou zlepšovány materiální podmínky vyučujících. respektovat svobodu rodičů, případně poručníků, zvolit pro jejich děti jiné školy než ty, které byly zřízeny veřejnými orgány, … a zajišťovat náboženskou a morální výchovu jejich dětí ve shodě s jejich vlastním přesvědčením. Žádná z částí tohoto článku nemá být vykládána jako vměšování do svobody jednotlivců a organizací zřizovat a řídit výchovné instituce … a zajišťovat náboženskou a morální výchovu jejich dětí ve shodě s jejich vlastním přesvědčením. Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v Listině práv EU Článek 14 1. Každý člověk má právo na výchovu a vzdělání, jakož i na přístup k odborné a soustavné přípravě na výkon povolání. 2. Toto právo zahrnuje možnost absolvovat bezplatnou povinnou školní docházku. 3. Svoboda zřizovat vzdělávací zařízení v souladu s demokratickými principy, jakož i právo rodičů zajišťovat výchovu a vzdělávání svých dětí ve shodě s jejich vlastním náboženským, filozofickým či pedagogickým přesvědčením jsou respektovány v souladu se zákony jednotlivých států, které upravují uplatňování těchto svobod a práv. Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání v Úmluvě Nikomu nesmí být odepřeno právo na vzdělání. Při výkonu jakýchkoli funkcí v oblasti výchovy a výuky, které stát vykonává, bude respektovat právo rodičů zajišťovat tuto výchovu a vzdělání ve shodě s jejich vlastním náboženským a filozofickým přesvědčením. Čl. 2 Dodatkového protokolu Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání a ESLP Rozsudek Velkého senátu ve věci D. H. proti České republice, stížnost č. 57325/00 z 13. 11. 2007 Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání a D. H. doma Jeden z prvních materiálů Charty 77 z roku 1978 o postavení Cikánů – Romů III.ÚS 1136/13 ze dne 12. 8. 2015 K prokazování nepřímé diskriminace romských dětí při jejich umísťování do zvláštních škol – zamítavý nález Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání Dostupnost nebo bezplatnost ? Zábava nebo povinnost ? Pluralita Soudní přezkum Ústavněprávní pohled na vzdělání
Právo na vzdělání Podmínka, podle níž se musí dítě před přijetím do předškolních vzdělávacích zařízení podrobit povinnému očkování v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy, zavedená § 50 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, nepředstavuje porušení práva na vzdělání (čl. 33 Listiny základních práv a svobod). Pl. ÚS 16/14 ze dne 27. 1. 2015, č. 99/2015 Sb.
Děkuji za pozornost wwwwww.usoud.cz katerina.simackova@usoud.cz