VÝZVY IROP č. 43 a 44 Sociální podnikání a Sociální podnikání v sociálně vyloučených lokalitách Seminář pro žadatele 8. 9. 2016 Liberec Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky
Shrnutí výsledků 11. a 12.výzvy IROP Celkově zaregistrovaných žádostí: 180 Z toho: 11. výzva 136 a 12. výzva 44 Vyřazeno: 127 žádostí na hodnocení obecných a specifických kritérií přijatelnosti. Žádost o přezkum podalo: 58 projektů, z toho vráceno zpět do hodnocení 15 projektů K datu 8. 8. 2016 splnilo věcné hodnocení 19 projektů - v 11. výzvě 14 projektů (49 mil. Kč) a ve 12.výzvě 5 projektů (15 mil. Kč) Složení žadatelů: s. r. o. - 150, dále FO -17, NNO – 8, a. s. – 3, družstvo - 1 a církev – 1 Nejčastější projektové záměry: Dřevozpracující podniky, stavební práce, kavárny, pražírny, bistra, technické služby, zemní práce, oděvnictví, zpracování plastových materiálů, výroby obalů, balení, prádelny, příprava jídel, catering , pivovary, výroba cideru, zpracování ovoce, zeleniny, vzdělávací aktivity, poradenství, výroba biomasy, ekologická topiva…….
Nejčastější pochybení v žádostech 11. a 12. výzvy IROP Obecná kritéria přijatelnosti Projekt je svým zaměřením v souladu s cíli a podporovanými aktivitami výzvy – špatně zvolená výzva dle ORP (nutno kontrolovat v příloze č.3 Specif. pravidel) Projekt je v souladu s podmínkami výzvy - nesprávně nastavené termíny ukončení realizace, nesoulad podnikatelského plánu s žádostí v MS2014+ , nedostatečný popis sociálních principů, chybně vybraný nebo chybně propočtený indikátor zvýšení zaměstnanosti, Projekt respektuje minimální a maximální hranici celkových způsobilých výdajů – nesoulad podnikatelského plánu s žádostí v MS2014+, nerespektovaná max. hranice CZV Projekt respektuje limity způsobilých výdajů, pokud jsou stanoveny - nerespektovaná částka za zpracování pod. plánu - překročen limit 20.000 Kč, překročení limitu nákup pozemku (10 % CZV) Výsledky projektu jsou udržitelné - nedostatečné prokázání zajištění udržitelnosti a výsledků projektu po dobu 5 let, nesprávné propočty tržeb, špatně uvedené mzdy zaměstnanců z cílové skupiny apod. Projekt nemá negativní vliv na žádnou z horizontálních priorit IROP – chybí popis naplnění pozitivních vlivů na horizontální prioritu podpora rovných příležitostí a nediskriminace Potřebnost realizace projektu je odůvodněná - neprokázána potřebnost projektu s vazbou na SC 2.2, hodnotitelé neměli dostatek informací Projekt je v souladu s pravidly veřejné podpory - nevyplněny poskytnuté podpory de minimis za všechny propojené podniky na základě definice jednoho podniku, nesoulad údajů v žádosti a povinné přílohy, špatně zaškrtnuté v MS2014+ (žadatel čerpá veřejnou podporu, ale v podané žádosti přes MS 2014+ nezaškrtnul čerpání).
Nejčastější pochybení v žádostech 11. a 12. výzvy IROP Specifická kritéria přijatelnosti Vztahy v soc. podniku směřují k max. zapojení pracovníků do rozhodování o směrování social. podniku - zapojení zaměstnanců z cílové skupiny do rozhodování nebo uspokojování místních potřeb často doslovně opsaný text ze vzoru osnovy podnikatelského plánu, uvedeného ve Specifických pravidlech a nepřidán konkrétní popis situace, Projekt není zaměřen na podporu zemědělské prvobýroby a komerční turistická zařízení, volnočasové aktivity, atd.. - porušení kritéria Žadatel má zajištěnou administrativní, finanční a provozní kapacita k realizaci a udržitelnosti projektu – popsáno příliš obecně, opomenuta udržitelnost projektu ( 5 let od fin. ukončení), nedostatečně prokazatelné tržby, zisk, mzdy zaměstnanců, neuvedená špatná finanční situace současného podniku, Výdaje na pořízení staveb, technologií a zařízení odpovídají tržním cenám - špatné výpočty výdajů na pořízení staveb, technologií a zařízení, rozpočet nepředložen ve správném formátu, Cílové hodnoty monitor. Indikátorů odpovídají cílům projektu - chybně zvolený indikátor, hodnota a výpočet není v souladu s Pravidly. Poznámka: Principy sociálních podniků budou legislativně ukotveny, zákon o sociálním podnikání MPSV na podzim předloží Vládě ČR.
Hlavní změny v nových výzvách č. 43,44 IROP Doplnění cílových skupin – azylanti do 12 měsíců od získání azylu a osoby vykonávající trest odnětí svobody formou domácího vězení úprava podporovaných aktivit dle pravidel výše alokace, podíl EU: 179 mil. Kč pro ORP se sociálně vyloučenými lokalitami (v 11. výzvě - 132 mil. Kč), 51 mil. Kč mimo ORP se sociálně vyloučenými lokalitami (ve 12. výzvě - 88 mil. Kč) úprava povinných příloh k žádosti – Zadávací a výběrová řízení, odstraněna příloha Průzkum trhu a Seznam objednávek – přímých nákupů zpřesnění aktivit sociálního podnikání, co je nový podnik, založením nového podnikatelského subjektu rozšířením stávajícího podniku, který není v době podání žádosti SP úprava způsobilých výdajů – cena za podnikatelský plán včetně DPH, úprava textu vložení upozornění pro žadatele, vycházející ze zkušeností z předešlé výzvy doplnění napravitelných či nenapravitelných kritérií doplnění popisu, jak bude probíhat dodržování a kontrola sociálních principů v době udržitelnosti úprava textu k monitorovacím indikátorům Doplnění textu příloh SP: Podnikatelský plán, Metodický list indikátorů, ….
Obecné informace o výzvách 43 a 44 Vyhlášení: 10. 8. 2016 kolové výzvy Datum zahájení příjmu žádostí: 31. 8. 2016 Datum ukončení příjmu žádostí: 31. 1. 2017 Míra podpory: EFRR – 85 %, Příjemce – 15 % Výše celkových způsobilých výdajů na projekt: min. 400 000 Kč, max. 4 900 000 Kč
Rozdíly mezi výzvami č. 43 a 44 IROP Alokace: Výzva č. 43 Sociální podnikání – 51 mil. Kč Výzva č. 44 Sociální podnikání SVL – 179 mil. Kč alokace pro KPSVL v 44. výzvě – 79 mil. Kč. Místo realizace projektů Výzva č. 43 Sociální podnikání - území správního obvodu obcí s rozšířenou působností, na jejichž území se nenachází sociálně vyloučené lokality, mimo hl. m. Prahu. Výzva č. 44 Sociální podnikání SVL – území správního obvodu obcí s rozšířenou působností, na jejichž území se nachází sociálně vyloučené lokality, mimo hl. m. Prahu, nebo na území sociálně vyloučené lokality se schválenou strategií Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám (příloha č. 3 Specifických pravidel).
Oprávnění žadatelé osoby samostatně výdělečně činné (dále jen „OSVČ“) podle zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění: obchodní korporace vymezené zákonem č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích: veřejná obchodní společnost, komanditní společnost, společnost s ručením omezeným, akciová společnost, evropská společnost, evropské hospodářské zájmové sdružení, družstva nestátní neziskové organizace spolky, ústavy, obecně prospěšné společnosti podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, zájmová sdružení právnických osob, pokud těmito osobami jsou výše uvedené nestátní neziskové organizace; církve; církevní organizace.
UPOZORNĚNÍ!! V těchto výzvách nejsou obce a svazky obcí oprávněnými žadateli. vychází to z principu sociálního podnikání: nezávislost (autonomie) v manažerském rozhodování a řízení na externích zakladatelích nebo zřizovatelích Nezávislostí se míní autonomie v manažerském rozhodování a řízení. Pokud by jedním ze zřizovatelů byla obec, její celkový vlastnický podíl v podniku by musel být menší než 50 %. Pokud by zřizovatelem bylo více obcí, vlastnický podíl každé z těchto obcí by musel být menší než 50 %. Možnosti pro obce Zapojení obcí je možné založením obchodní korporace, která bude v manažerském rozhodování a řízení nezávislá na externích zakladatelích nebo zřizovatelích. Žádná z nich v něm nesmí disponovat většinou rozhodovacích práv a vlastnický podíl každé z nich musí být menší než 50 %.
Podporované aktivity Nová výstavba, nákup objektů, stavební úpravy, nákup zařízení a vybavení, které vytvoří podmínky pro sociální podnikání. Nový sociální podnik Nový podnikatelský subjekt Rozšířením stávajícího - nová živnost v rámci stávajícího podnikání 2. Rozšíření sociálního podniku (stávající sociální podnik musí mít principy sociálního podnikání zapsány v zakladatelských listinách min. 6 měsíců před podáním žádosti) rozšíření nabízených produktů a služeb, rozšíření prostorové kapacity podniku, zavedení nových technologií výroby, zefektivnění procesů v podniku, Vznik nových nebo rozšíření podnikatelských aktivit OSVČ K personálnímu rozšíření musí dojít ve všech případech kromě žadatele OSVČ bez zaměstnanců.
Veřejná podpora Obě výzvy v režimu de minimis: Nařízení č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití článku 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis, celkový součet podpor de minimis, poskytnutých jednomu podniku, nesmí za předchozí dvě rozhodná období (účetní období nepřetržitě po sobě jdoucích dvanáct měsíců) a běžném fiskálním roce přesáhnout 200 000 EUR; v případě, že žadatel obdržel jakoukoliv podporu de minimis, uvede údaje o této podpoře do žádosti o podporu, čerpání se bude kontrolovat v Registru de minimis, první kontrola při podání žádosti, druhá kontrola proběhne před vydáním Rozhodnutí. http://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/podpora-de-minimis.html Rozhodné období příjemce je definováno jako tři po sobě jdoucí účetní období, stanovené podle účetního období používaného příjemcem. Účetní období se buď shoduje s kalendářním rokem, nebo je hospodářským rokem. V případě příjemce, který není účetní jednotkou, je rozhodné období stanoveno jako současný a dva předchozí kalendářní roky. Rozhodný pro posouzení dodržení limitu 200 000 EUR je okamžik před vydáním PA, kdy musí proběhnout kontrola limitu v RDM. Během první kontroly mají být vyřazeny žádosti, ze kterých je naprosto zřejmé, že mají vyčerpanou podporu a že do vydání PA nebude limit uvolněn, případně je patrné, že je limit i přečerpán, což by nikdy nemělo nastat. Pro přepočet se použije přepočtový kurz Evropské centrální banky, vydaný ke dni schválení Rozhodnutí. Nejdůležitější je stav v RDM při kontrole před vydáním PA. Není závazné podání žádosti, ale schválení a připsání podpory. Příjemce může podat žádost až v roce 2016 s tím, že má uvolněný limit, ale jeho propojenému podniku bude připsána podpora, která mu dotaci zablokuje.
V rámci výzev č. 43 a 44 nelze financovat zemědělskou prvovýrobu; komerční turistická zařízení: hotely, botely, motely, penziony; restaurace, bary, pivnice; komerční volnočasová zařízení – např. provozovny heren, kasin a sázkových kanceláří, sportovní, zábavní a rekreační činnosti a činnosti fitcenter; lázeňské provozy. Povolené drobné provozovny ve stravování – např. mléčná bistra, kavárny, cukrárny, výrobny svačinek, pražírny kávy s ochutnávkou, různé výrobny a přípravny občerstvení s prodejem apod., tzv. drobná gastronomická zařízení lze podpořit, zvláště slouží-li jako prostředek diversifikace a odhalování hospodářského potenciálu venkovských oblastí a zároveň slouží-li k účinné integraci sociálně vyloučených osob nebo osob ohrožených sociálním vyloučením.
Principy sociální podnikání I Na základě vyjednávání MPSV s platformou TESSEA vznikly tzv. „Rozpoznávací znaky integračního sociálního podniku“, které jsou pro příjemce závazné v plném rozsahu a budou sledovány v průběhu realizace a udržitelnosti projektu. Pro IROP jako „principy sociálního podnikání“: Sociální prospěch Ekonomický prospěch Environmentální prospěch Místní prospěch Naplňování principů sociálního podnikání: při podání žádosti deklarace principů sociálního podnikání v podnikatelském plánu nejpozději se závěrečnou zprávou o realizaci příjemce doloží zakládací listinu společnosti se zapracovanými principy sociálního podnikání naplňování sociálních principů bude sledováno ve zprávách o udržitelnosti
Principy sociální podnikání II Společensky prospěšný cíl - zaměstnávání a sociální začleňování osob znevýhodněných na trhu práce Sociální prospěch zaměstnávání a sociální začleňování osob z cílových skupin účast zaměstnanců na směřování podniku Ekonomický prospěch případný zisk je využíván přednostně pro rozvoj sociálního podniku nezávislost v manažerském rozhodování a řízení na externích zakladatelích nebo zřizovatelích alespoň minimální podíl (30 %) tržeb z prodeje výrobků nebo služeb na celkových výnosech podniku Environmentální prospěch zohledňování environmentálních aspektů výroby a spotřeby Místní prospěch přednostní uspokojování potřeb místní komunity a místní poptávky využívání přednostně místních zdrojů
Principy sociální podnikání III Podrobněji k principu sociálního prospěchu: podíl zaměstnanců z cílových skupin činí minimálně 30 % z celkového počtu zaměstnanců, min. úvazek pro zaměstnance z cílové skupiny je 0,4 vůči celému úvazku (celý úvazek je 40 hod/týden, 8 hod/den), se zaměstnancem z cílové skupiny musí být uzavřena pracovní smlouva nebo dohoda o pracovní činnosti („DPČ“). OSVČ bez zaměstnanců musí být z cílové skupiny. zaměstnancům z cílových skupin je poskytována podpora zohledňující jejich specifické požadavky (vhodná pracovní náplň, specifické pracovní pomůcky nebo prostor).
Principy sociální podnikání IV Monitorování v udržitelnosti: Ke každé Zprávě o udržitelnosti (ZoU) projektu příjemce dokládá: soupisku zaměstnanců (kromě OSVČ bez zaměstnanců) - příloha č. 6 Specifických pravidel, z cílové i necílové skupiny (jen v první ZoU), v průběhu už jen změny doklady potvrzující, že zaměstnanec spadá do cílové skupiny (včetně OSVČ) elektronickou komunikaci, interní zpravodaj, zápisy ze schůzí, výsledky dotazníkového šetření, příp. jiný způsob prokazující účast zaměstnanců na směřování podniku účetní doklady prokazující vazbu na odběratele ze stejného nebo sousedního kraje seznam dodavatelů se sídlem nebo provozovnou ve stejném nebo sousedním kraji cash flow za posledních 12 měsíců V každé Průběžné a v Závěrečné ZoU příjemci popíší: informace o využití případného zisku, rozpis celkových tržeb a tržby z prodeje svých výrobků a služeb, jejich podíl v %, popis dodržování zásad podnikání šetrného k životnímu prostředí.
Cílové skupiny uchazeči o zaměstnání evidovaní na Úřadu práce ČR déle než 1 rok. uchazeči o zaměstnání, jejichž doba evidence na Úřadu práce ČR dosáhla v posledních dvou letech v součtu délky 12 měsíců. osoby, které opustily výkon trestu do 12 měsíců od ukončení výkonu trestu nebo osoby vykonávající trest odnětí svobody formou domácího vězení. osoby, které opustily zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy do 12 měsíců od opuštění zařízení. osoby se zdravotním postižením podle § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, jedná se o: osoby invalidní ve třetím stupni (osoby s těžším zdravotním postižením) – dříve osoby plně invalidní, osoby invalidní v prvním a druhém stupni – dříve osoby částečně invalidní, osoby zdravotně znevýhodněné azylanti - nově
Indikátory 1 04 03 Zvýšení zaměstnanosti v podporovaných podnicích se zaměřením na znevýhodněné skupiny – povinný pro všechny projekty čistý přírůstek (počet nově vytvořených pracovních míst přepočtený na plné úvazky) oproti průměru za posledních 12 měsíců před zahájením realizace projektu; cílová hodnota musí být naplněna nejpozději 90 dní od ukončení fyzické realizace projektu (musí se naplnit minimálně na 100 %) 1 04 00 Zvýšení zaměstnanosti v podporovaných podnicích - povinný pro všechny projekty viz 1 04 03 1 01 05 Počet nových podniků, které dostávají podporu nově vytvořená firma je ta, která vznikla před méně než 3 roky před začátkem realizace projektu pozor na rozlišení nový sociální podnik versus nový podnik z pohledu indikátorů Doporučení k indikátorům: podívat se na vazební matici indikátorů (které indikátory je třeba vybrat dle zaměření projektu) – v příloze č. 4 Specifických pravidel
Hodnocení žádostí o podporu ve výzvách č. 43 a 44 29. 6. 2016
Hodnocení žádostí
Kontrola přijatelnosti a formálních náležitostí Provedena do 29 pracovních dnů od ukončení příjmu žádostí o podporu. Probíhá elektronicky v MS2014+, kontrolu provádí Centrum. Eliminační kritéria (vždy odpověď „ANO“ x „NE“) Rozdělení kritérií na NAPRAVITELNÁ x NENAPRAVITELNÁ Rozdělení kritérií je stanoveno Specifickými pravidly pro žadatele a příjemce. Kritéria formálních náležitostí – vždy napravitelná. Hodnocení probíhá v blocích Pokud žádost o podporu nesplní byť jedno nenapravitelné kritérium přijatelnosti, je vyřazena z procesu hodnocení a napravitelná kritéria se již nehodnotí. Pokud žadatel nesplnil napravitelné kritérium je možné žadatele vyzvat k doplnění (max. dvakrát), na doložení je stanovena lhůta 5 pracovních dnů. Výzvy k doplnění jsou žadateli zasílány formou depeší v MS2014+.
Kontrola přijatelnosti a formálních náležitostí Blok I: Nenapravitelná kritéria (obecná kritéria přijatelnosti) 1) Žadatel splňuje definici oprávněného příjemce - je oprávněným příjemcem dle výzvy. Tedy: OSVČ buď musí být z cílových skupin, nebo nemusí v případě, že má zaměstnance z cílových skupin), obchodní korporace, NNO, církve, církevní organizace 2) Projekt je v souladu s pravidly veřejné podpory 3) Statutární zástupce žadatele je trestně bezúhonný – dokládají souhlas s čestným prohlášením + výpis z rejstříku trestů všech statutárních zástupců uvedených na záložce subjekty projektu. Ne starší 3 měsíců v době podání žádosti.
Blok I: Nenapravitelná kritéria (specifická kritéria přijatelnosti) Podnik přispívá k podpoře sociálního začleňování, minimálně 30% zaměstnanců z celkového počtu zaměstnanců sociálního podniku musí pocházet z cílových skupin. Žadatel v podnikatelskému plánu popíše, že minimální podíl z cílových skupin bude činit 30% z celkového počtu zaměstnanců sociálního podniku, a tak přispěje ke splnění principu Sociální prospěch.
Blok II. Napravitelná kritéria Kritéria formálních náležitostí: Žádost je podána v předepsané formě Přes MS2014+. Informace uvedené v žádosti o podporu musí být v souladu s informacemi uvedenými v přílohách. Ve finančním plánu projektu musí být nastaveny etapy projektu v minimální délce 3 měsíců. Žádost je podepsána oprávněným zástupcem žadatele Statutární zástupce. Pověřená osoba na základě plné moci, popř. jím pověřená osoba na základě usnesení z jednání zastupitelstva. Doporučený vzor plné moci je přílohou č. 11 Obecných pravidel. Jsou doloženy všechny povinné přílohy a obsahově splňují požadované náležitosti 1. Plná moc - v případě přenesení pravomocí na jinou osobu, např. při podpisu žádosti. Plné moci jsou uloženy v elektronické podobě v MS2014+. Ve finančním plánu projektu jsou nastaveny etapy projektu v minimální délce 3 měsíců. Kvůli ŽoP, která se předkládá nejpozději do 20 pd. od ukončení etapy projektu.
2. Zadávací a výběrová řízení - žadatel předkládá pouze uzavřenou smlouvu na plnění zakázky, kterou uplatňuje v projektu. Smlouvu přiloží na záložku Veřejné zakázky k odpovídající zakázce. 3. Doklady o právní subjektivitě žadatele OSVČ - doloží výpis z veřejné části živnostenského rejstříku ne starší než 3 měsíce či jiný doklad, pokud podniká podle jiného zákona než živnostenského. Právnické osoby – doloží Výpisem z Obchodního či jiného rejstříku (např. rejstřík registrovaných církví, spolkový rejstřík, rejstřík ústavů, apod.) a zakládacími dokumenty. Předložené doklady/ veřejné listiny nesmí být k datu podání žádosti starší než 3 měsíce.
4. Doklad o prokázání právních vztahů k majetku, který je předmětem projektu - výpisy z katastru nemovitostí, pokud nepředložil jako přílohu žádosti o podporu stavební povolení. Výpis z katastru nemovitostí nesmí být k datu podání žádosti starší než 3 měsíce. Není-li žadatel zapsán v katastru nemovitostí jako vlastník nebo subjekt s právem hospodaření, dokládá listiny, které osvědčují jiné právo k majetku, např. nájemní smlouvu, smlouvu o výpůjčce, smlouvu o smlouvě budoucí či jiný právní úkon nebo právní akt opravňující žadatele k užívání nemovitosti, který bude předmětem projektu. Upozornění: „Povede-li projekt k technickému zhodnocení pronajatého majetku, je nutné, aby možnost provádět technické zhodnocení na cizím majetku byla uvedena v nájemní smlouvě či ve smlouvě o výpůjčce majetku, a to s podmínkou zachování výstupů minimálně po dobu udržitelnosti projektu. Majetek lze vypůjčit či pronajmout pouze od subjektů, které spadají do oprávněných žadatelů, uvedených v této výzvě, a od obcí. Vlastníci majetku nemusí naplňovat sociální principy. 5. Podnikatelský plán - dle osnovy (příloha č. 5 Specifických pravidel 6. Územní rozhodnutí nebo územní souhlas nebo veřejnoprávní smlouva nahrazující územní řízení – ÚR s nabytím právní moci. Pokud stavba nevyžaduje územní rozhodnutí, dokládá se územní souhlas či účinnou veřejnoprávní smlouvu nahrazující územní řízení.
7. Žádost o stavební povolení nebo ohlášení, případně stavební povolení nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru nebo veřejnoprávní smlouvu nahrazující stavební povolení Stavební povolení nebo souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru nebo veřejnoprávní smlouvu nahrazující stavební povolení. Pokud žadatel nebude mít ke dni podání žádosti o podporu k dispozici tyto dokumenty, dokládá: žádost o stavební povolení nebo ohlášení potvrzené stavebním úřadem a přílohy. Žadatel je povinen průběh stavebního řízení popsat v kap. 10 Studie proveditelnosti. Upozornění: „V případě doložení žádosti o stavební povolení nebo ohlášení, musí být nejpozději do vydání Rozhodnutí/Stanovení výdajů, doloženo stavební povolení nebo ohlášení a to formou žádosti o změnu projektu“.
8. Položkový rozpočet stavby - Stanovení ceny stavebních prací za účelem zjištění předpokládané ceny způsobilých výdajů aktivit projektu u nezahájených zakázek na základě stavebního rozpočtu, který je součástí příslušného stupně projektové dokumentace, a bude přiložen jeho originál ve formátu pdf jako povinnou přílohu k žádosti. Stavební rozpočet je nutno členit na stavební objekty, popř. dílčí stavební nebo funkční celky, případně jiné obdobné části a to tak, aby bylo možno jednoznačně vymezit aktivity projektu. Je nutné doložit stanovení výdajů za stavbu/stavební práce v členění podle způsobu jejich financování, tedy členěné na způsobilé a nezpůsobilé výdaje projektu v souladu s požadavky Specifický pravidel. POZOR!! Ve stupni připravenosti projektu k realizaci stavby/k zadání výběrového řízení, žadatel dokládá položkový rozpočet stavby vypracovaný v rozsahu odpovídajícímu požadavkům vyhlášky č. 230/2012 Sb. (č. 169/2016 od nabytí účinnosti). Položkový rozpočet stavby žadatel předkládá v pdf a v elektronické podobě ve formátu XML (.esoupis, .xc4, Excel VZ) nebo obdobného. Po ukončení výběrového řízení žadatel doloží vysoutěžený položkový rozpočet stavby. Rozpočet musí být vypracován v rozsahu odpovídajícímu požadavkům vyhlášky č. 230/2012 Sb. (č.169/2016 od nabytí účinnosti) v pdf ve formátu XML (.esoupis, .xc4, Excel VZ) nebo obdobného.
8. Položkový rozpočet stavby - příklad
10. Výpis z rejstříku trestů Dokládají OSVČ a všichni statutární zástupci obchodních korporací, nestátních neziskových organizací, církví a církevních organizací. Výpis z rejstříku trestů v době podání žádosti nesmí být starší 3 měsíců. 11. Doklady potvrzující, že OSVČ spadá do cílové skupiny OSVČ bez zaměstnanců, která neplánuje přijmout zaměstnance z cílových skupin, doloží jeden z dokumentů: potvrzení o předchozím vedení v evidenci Úřadu práce ČR, doklad o výkonu trestu odnětí svobody, ve kterém je uvedeno, kdy OSVČ zařízení výkonu trestu opustila, potvrzení zařízení, které osoba opouští, nebo potvrzení domu na půli cesty nebo jiné relevantní organizace, poskytující sociální služby podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů, ve kterém je uvedeno, kdy OSVČ zařízení opustila, posudek nebo potvrzení orgánu sociálního zabezpečení pro osoby invalidní v I. až III. stupni, potvrzení nebo rozhodnutí orgánu sociálního zabezpečení pro osoby zdravotně znevýhodněné.
Blok II. Napravitelná kritéria Kritéria přijatelnosti (obecná): Projekt je svým zaměřením v souladu s cíli a podporovanými aktivitami výzvy - jedná se o aktivity vedoucí ke vzniku a rozvoji sociálních podniků, které umožní sociálně vyloučeným osobám a osobám ohroženým sociálním vyloučením, vstup na trh práce a do podnikatelského prostředí, soulad hlavních a vedlejších aktivit Projekt je v souladu s podmínkami výzvy – správné zařazení do výzvy, zahájení ukončení realizace, cílové skupiny, míra podpory, územní dopad,... Projekt respektuje minimální a maximální hranici celkových způsobilých výdajů - min. 400. 000 Kč, max. 4. 900.000 Kč Projekt respektuje limity způsobilých výdajů (max. 15 % CZV vedlejší aktivity , nákup pozemku max. ve výši 10 % CZV) Výsledky projektu jsou udržitelné - administrativní, finanční, provozní udržitelnost (min. 5 let od ukončení financování) Projekt nemá negativní vliv na žádnou z horizontálních priorit IROP (udržitelný rozvoj, rovné příležitosti a zákaz diskriminace, rovnost mužů a žen) Projekt musí mít pozitivní nebo neutrální vliv na horizontální priority, dle přílohy č. 1 SP. Potřebnost realizace projektu je odůvodněná – zdůvodnit ve studii proveditelnosti kap. 6 potřebnost realizace projektu ve vztahu k cílovým skupinám.
Kritéria přijatelnosti (specifická): Vztahy v sociálním podniku směřují k maximálnímu zapojení pracovníků do rozhodování o směrování sociálního podniku - do podnikatelského plánu popsat účast zaměstnanců na směřování podniku. Zisk je používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku, tzn., více než 50 % případného zisku je reinvestováno do rozvoje sociálního podniku – v rámci Podnikatelského plánu předložit plán zisku (po zdanění) a způsob reinvestice části zisku zpět do podniku. Podnik má minimálně 30% z příjmů zajištěno z vlastní produkce, tj. z prodeje zboží a služeb – popis výše celkových výnosů a podílu tržeb z vlastních výrobků a služeb, kterých je žadatel schopen dosáhnout
Kritéria přijatelnosti (specifická): Podnik uspokojuje přednostně místní potřeby a využívá přednostně místních zdrojů, zároveň zohledňuje environmentální aspekty - popsat, jak se podnik ve své činnosti orientuje na místní odběratele a místní potřeby. Projekt na rozšíření kapacity podniku musí splnit alespoň jednu z následujících aktivit: rozšíření nabízených produktů a služeb, rozšíření prostorové kapacity podniku, zavedení nových technologií výroby, zefektivnění procesů v podniku, zřízení divize na novém místě nebo v jiném regionu.
Kritéria přijatelnosti (specifická): Projekt není zaměřen na podporu zemědělské prvovýroby a komerčních turistických zařízení, jako jsou volnočasová zařízení, lázeňské provozy, ubytovací a stravovací zařízení.
Kritéria přijatelnosti (specifická): Nelze financovat stávající podnikatelské aktivity ani provozní výdaje žadatele – viz popis v Podnikatelském plánu, projekt rozšiřuje stávající podnikatelské aktivity žadatele a nefinancuje jeho provoz Výdaje na pořízení staveb, technologií a zařízení odpovídají tržním cenám. Žadatel je povinen doložit způsob stanovení cen do rozpočtu projektu vyjímaje stavebních prací, které jsou součástí položkového rozpočtu stavby za účelem zjištění předpokládané výše způsobilých výdajů. Ceny do rozpočtu se dokládají k : Nezahájeným zakázkám: způsob stanovení cen do rozpočtu nebo způsob stanovené předpokládané hodnoty VZ Zahájeným zakázkám: způsob stanovení předpokládané hodnoty VZ Ukončeným zakázkám: způsob stanovení předpokládané hodnoty VZ a smlouva na plnění zakázky Přímým nákupům od 100 tis. Kč Stanovení cen do rozpočtu musí být rozděleno do samostatných celků odpovídajících předmětům plnění VZ. Zdrojová data nesmí být starší 6 měsíců před datem podání žádosti o podporu. Žadatel k žádosti o podporu nedokládá podklady, ze kterých vycházel při stanovení ceny do rozpočtu, musí je mít však k dispozici a na případnou výzvu tyto doklady doložit.
Kritéria přijatelnosti (specifická): Cílové hodnoty monitorovacích indikátorů odpovídají cílům projektu. Žadatel v žádosti o podporu a v podnikatelském plánu kap. 13 Popis podporované aktivity uvede indikátory projektu, jejich hodnoty a způsob jejich výpočtu v souladu s přílohou č. 4 Specifických pravidel. Projekt s vazbou na schválenou strategii Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám je v souladu s cíli této strategie. Relevantní pro projekty realizované na území se schválenou strategií Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám uvedeným v příloze č. 3 Specifických pravidel, výzva č. 44. Žadatel v Podnikatelském plánu kap. 3 dále popíše vazbu projektu na strategii Koordinovaného přístupu k sociálně vyloučeným lokalitám včetně odkazů na konkrétní kapitoly a uvede v čem je projekt v souladu s cíli dané strategie. V hodnocení eCBA/finanční analýze projekt dosáhne minimálně hodnoty ukazatelů, stanovené ve výzvě. Kritérium: čistá současná hodnota projektu v rámci finanční analýzy (FNPV) je nižší než 0. –NR projekty z této výzvy nevyplňují modul CBA.
Věcné hodnocení Věcné hodnocení se provádí do 30 pd od ukončení kontroly formálních náležitostí a přijatelnosti. Minimální počet bodů, kterých musí projekt dosáhnout je ……. V případě, že žádost min. počtu bodů nedosáhne, je vyřazena z administrace. Žadatel je o výsledku informován depeší. Minimální počet bodů, kterých musí projekt dosáhnout je 25.
Děkuji Vám za pozornost Ing. Markéta Kupcová Specialista pro absorpční kapacitu Oddělení pro Pardubický kraj e-mail: marketa.kupcova@crr.cz telefon: +420 735 157 810