Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov Platební karty Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Platební karta… je platebním instrumentem pro bezhotovostní platby a výběry hotovostí splňuje mezinárodní kvalitativní a formální kritéria potvrzení správnosti transakce prokazuje držitel karty zadáním PIN
Vypadá takto…
Jak fungují platební karty? Platba kartou Obchodník požaduje platbu od své banky Banka obchodníka Požadavek platby VISA MC MUZO Banka klienta, která vydala kartu Banka klienta strhne/naúčtuje platbu klientovi, který kartou zaplatil BÚ klienta - plátce
Druhy platebních karet
Dělíme na… DEBETNÍ platební karty – není možní jít do „mínusu“ (pokud nemáte sjednaný kontokorent) KREDITNÍ karty – je možné čerpat úvěr
Debetní karty S její prostřednictvím si nemůžete půjčit a platit „na dluh“ Je možné platit pouze tehdy, když máte na účtu dostatek peněžních prostředků Platit lze do sjednaného limitu Limit je sjednán denní nebo na více dní
Druhy debetních karet Tuzemské – je možné s nimi platit pouze v České republice Mezinárodní – je možné s nimi platit i v zahraničí
Průběh transakce platební kartou
Kreditní karty Spojují v sobě výhody platební karty a úvěru Má univerzální použití – můžete s ní platit v obchodech, restauracích,… Můžete si vybírat z bankomatu, platit bezhotovostní platby To vše až do výše úvěrového limitu Můžete využít bezúročné období (zpravidla jde o 45 dní) !Výběr z bankomatu – peníze jsou úročeny + jednorázový poplatek asi 0,5% z vybrané částky
Co je pro kreditní karty typické? Je nabídnuta stejně jako kontokorent na základě kreditních obratů na účtu Možnost bezúročného období Vysoká úroková sazba v případě, že čerpáte úvěr déle, než je bezúročné období 1,3 – 2,2% p. m. přibližně 15-26% p. a.
Kreditní karta x spotřebitelský úvěr Možnost splatit pouze část a zbytek rozložit Možnost splatit kdykoliv Bezúročné období Při placení v zahraničí má lepší kurz a neplatí směnárenské poplatky Možnost opakovaného použití (po splacení znovu čerpám) Pevně stanovené splátky Penalizace za předčasné splacení Není bezúročné období Jednorázové použití – po splacení musím znovu žádat o úvěr
Kreditní karta X kontokorent Často není vázána na BÚ v bance V případě zneužití jsou blokovány peníze banky, ne držitele Možnost bezúročného období Možnost navýšení limitu po určitém období, kdy řádně splácíte Úvěr z kreditní karty musí být splácen průběžně (zpravidla 5% z půjčené částky měsíčně) Blokovaný minimální limit (většinou 5% z částky úvěru) Vždy je vázán na běžný účet v bance Kontokorent se čerpá až po vyčerpání vlastních peněz Úroky se platí vždy po čerpání V případě delší doby čerpání je výrazně levnější Kontokorent musí být splacen do 1 roku, pak se může čerpat znovu
Co si rozmyslet před pořízením kreditní karty?
!!! Zda ji vůbec potřebujete!!! Jaké jsou podmínky – kdy máte co splatit, jak funguje bezúročné období, jak se počítá úrok Jaké jsou poplatky Pokud hradíte dlužnou částku sami, je vhodné zapsat si do diáře alespoň několik dní předem datum splatnosti!! Pokud nedostanete výpis, zažádejte si o něj! Nejlepší je platit inkasem, je ale nutné mít na účtu dost peněz na úhradu!!
Karty podle vydavatele
Rozlišujeme… Maestro VISA Electron, Classic, Gold Master Card Electron, Standard, Gold Ostatní („change karty“, např. Dinners Club, American Express) Úvěrové karty (Home Credit, Aura)
Další dělení karet Elektronické – platí pouze u obchodníka, který je napojený na elektronický platební materiál (POS) Embosované – je opatřena vystouplým reliéfním písmenem a vzadu, na podpisovém proužku, CVC nebo CVV kódem; CVC nebo CVV kód – alternativa pinu Čipové – karta nové generace, údaje na kartě jsou uloženy v čipu, který si pamatuje a chrání data před jejím zneužitím
Bezpečnost platebních karet
Desatero držitele platební karty Karta je víc než hotovost. K platební kartě se chovejte stejně jako k penězům. Riziko – je snadno odcizitelná Jako oko v hlavě. Stále si kartu hlídejte a při provádění transakcí ji nespouštějte z očí. Riziko – lehce se z ní opisují údaje (mobilem) PIN je klíč k vašemu účtu. PIN uchovejte v naprosté tajnosti. Riziko – transakce potvrzená PINem je jako vlastnoručně podepsaná Důvěryhodnost. Platební kartu používejte pouze na důvěryhodných obchodních místech a bankomatech Riziko – upravený terminál Zadávání PINu. PIN zadávejte vždy diskrétně. Riziko – nikdy nevíte, kdo se Vám dívá na ruce
Platba kartou. Po skončení transakce zkontrolujte, zda vám byla vrácena skutečně vaše platební karta. Uschovejte si potvrzení o kartové transakci. Riziko – reklamace bez potvrzení o transakci je neúčinné Pozor na dokumenty. Zbavujte se opatrně všech dokumentů, které obsahují celé číslo vaší karty. Potvrzení o kartové transakci. Neodkládejte kontrolu. Pečlivě kontrolujte výpisy kartových transakcí z banky. Riziko – opožděná reklamace nebývá přijata Ztráta karty. Při ztrátě nebo odcizení platební karty kartu ihned zablokujte. Riziko – nebezpečí výběru z účtu, nebo transakcí na internetu Informujte se. Doplňkové služby a produkty slouží ke zvýšení bezpečnosti zneužití karty.
Máme několik druhů podvodů… Podvody ztracenou nebo zcizenou kartou Podvody padělanou kartou Podvod bez přítomnosti karty Podvody kartou ztracenou v poště Podvody se zcizenou identitou
V případě, že ke krádeži či ztrátě karty přesto dojde, kontaktujte okamžitě vydavatele karty, aby karta mohla být zablokována. V případě krádeže karty oznamte událost také policii a požádejte o kopii protokolu.
Podvody ztracenou nebo zcizenou kartou Podvody ztracenou nebo zcizenou kartou jsou podvody provedené originální platební karta, která se dostala mimo fyzickou kontrolu oprávněného držitele.
Podvody padělanou kartou Padělaná karta je karta, která byla vyrobena a personalizována bez souhlasu vydavatele nebo taková, která byla právoplatně vydána, ale později byla vizuálně upravena nebo byla pozměněna její elektronická data. Skimming - postup, při kterém jsou originální údaje z magnetického proužku karty elektronicky zkopírovány na jinou kartu bez vědomí právoplatného držitele karty
Podvody bez přítomnosti karty Podvody bez přítomnosti karty jsou takové, při kterých buď platební karta nebo držitel karty nejsou fyzicky přítomni na místě uskutečňovaného prodeje. Podvodníci využívají podvodně získaná data o platební kartě k provedení nákupu prostřednictvím písemné, telefonní, faxové nebo internetové objednávky.
Podvody kartou ztracenou v poště Podvod kartou ztracenou v poště je založen na zcizení karty během přepravy od vydavatele karty před tím, než ji mohl převzít právoplatný držitel karty, a jejím následném zneužití neoprávněným držitelem.
Podvody se zcizenou identitou K podvodu se zcizenou identitou dochází použitím podvodně získaných osobních údajů. K využití zcizené identity může dojít dvěma způsoby: podvodná žádost o kartu - podvodník může s pomocí zcizených nebo padělaných osobních dokladů požádat o otevření účtu a vydání karty; převzetí účtu - podvodník předstírá, že je skutečným držitelem karty a pokouší se podvést banku nebo kartovou společnost
Co je to phishing? Slovem PHISHING označujeme podvodné e-mailové útoky na uživatele Internetu, jejichž cílem je vylákat důvěrné informace. Nejčastěji jsou to údaje k platebním kartám včetně PINu nebo různé přihlašovací údaje k účtům. Nemusí jít jenom o účty přímo bankovní, ale také ostatních organizací, kde dochází k manipulaci s penězi nebo je možné jakýmkoliv způsobem zneužit jejich služeb. Příkladem může být PayPal, eBay, Skype, Google.
Příklad phishingu Vážený Apple zákazníků, Chcete-li získat zpět do svého jablečného účtu, budete muset potvrdit svůj účet. Je to jednoduché: Klikněte na odkaz níže pro otevření zabezpečené okno prohlížeče. Ujistěte se, že jste vlastníkem účtu a potom postupujte podle pokynů. . Aktualizujte teď > Před přihlášení ve vašem účtu bude potvrzeno, dejte nám vědět hned. Hlášení to je důležité, protože nám pomáhá zabránit podvodníkům krást vaše osobní data. Se srdečným pozdravem, apple .