Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Životní cyklus výrobku Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 565 Klíčová slova: Životní cyklus, růst výrobku, zralost výrobku, úpadek výrobku. Anotace: Výkladová prezentace pro usnadnění výkladu učitele na téma životní cyklus výrobku s využitím grafického provedení.
Životní cyklus výrobku
Životní cyklus výrobku výrobky na trhu mají různou životnost a mění se objem prodeje, životní cyklus výrobku sleduje vývoj prodeje v čase, dá se rozdělit do 4 až 5 etap.
Etapy životního cyklu Uvedení nového výrobku na trh, Fáze růstu, Zralost, fáze dospělosti fáze nasycenosti Úpadek, útlum. Zdroj obrázku: http://ekonomie.topsid.com/index.php?war=prodejni_cinnost_podniku&unit=zivotni_cyklus_vyrobku
Uvedení nového výrobku na trh Zaváděcí cena bývá obvykle nízká, na druhé straně jsou v této etapě nejvyšší náklady, zisk velmi malý, reklama plní především informativní funkci, kupující, kteří nejčastěji nakupují od takového výrobce, se označují jako inovátoři, nebývá jich mnoho (2 – 3 %), jsou to lidé, kteří hledají změnu, mají rádi riziko.
Fáze růstu Jestliže byl výrobek na trhu příznivě přijat, začne růst objemu prodeje, je možno zvýšit tržní cenu, náklady mírně klesají, zisk prudce roste, reklama plní především funkce přesvědčovací a připomínací, typičtí kupující v této fázi tvoří tzv. počáteční osvojitelé, jsou to lidé se zájmem o novinky, avšak opatrnější, snaží se vyhýbat zbytečnému riziku.
Zralost Objem prodeje dosahuje vrcholu, trh bývá nasycen a objem prodeje začne klesat, tato fáze je obvykle nejdelší, i typičtí kupující se dají zařadit do dvou skupin: počáteční většina (obezřetní kupující, vylučující veškeré riziko, novinky přijímají poměrně brzo). pozdní většina (velmi opatrní a konzervativní kupující), v této fázi obvykle prudce roste konkurence, cena klesá.
Fáze úpadku Trh je už přesycen, zákazníci už nemají zájem, firmy se snaží rychle výrobek doprodat za velmi nízké ceny, typičtí kupující se zabývají opozdilci, jsou to buď velmi konzervativní lidé, nebo lidé s nízkými příjmy, pro které je motivem nákupu cena firma nejpozději v této fázi musí přijít na trh s novým inovovaným výrobkem, práce na inovacích musí začít nejpozději ve fázi zralosti.
Strategie produktu (PLC) Zisk v odvětví a životní cyklus výrobku zavádění růst zralost úpadek jednotka prodeje Kč/investice (zisk) křivka prodeje zisk rozvoj a engineering produktu investice čas 9
Kontrolní otázky Co je podstatou životního cyklu výrobku? Jaké etapy životního cyklu výrobku rozeznáváme? Stručně popište jednotlivé fáze životního cyklu výrobku.
Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. MOUDRÝ, Marek a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7402-002-5.