K135YGSM Přednášky k modelování MKP 2D i 3D

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Advertisements

GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Význam diferenciálních rovnic převzato od Doc. Rapanta.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Ambasadoři přírodovědných a technických oborů Numerické metody Martin Hasal.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vázané oscilátory.
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rozhodování 1.
Lineární funkce - příklady
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Téma 11: Finanční plánování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Příklad 3 Stabilita svahu 2D.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.
Základy plošné CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MA_ZP_05
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
8.1.2 Podprostory.
Plošný základ, nelineární analýza
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Vektorová grafika.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Těžiště a stabilita těles
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Informatika pro ekonomy přednáška 8
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Informatika – Grafika.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Dvourozměrné geometrické útvary
Meteorologický preprocesor CALMET a jeho využití pro objektivizaci konstrukce větrných růžic Radostovice Hana Škáchová, OME.
Systémy CAD II Ondřej Andrš.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lineární činitel prostupu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Zoner Callisto Ostatní manipulace s obrázky I.
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Lineární funkce a její vlastnosti
Grafy kvadratických funkcí
Průměr
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

K135YGSM Přednášky k modelování MKP 2D i 3D Příklady na cvičení (MIDAS GTS): Plošný základ lineární výpočet a nelineární výpočet ve 2D MKP Stabilita svahu ve 2D a 3D MKP Tunel ražený NRTM ve 3D

Úvod do programu MIDAS GTS

MIDAS GTS Zdroje http://en.midasuser.com http://departments.fsv.cvut.cz/k135/cms/?page_id=1051 http://midasgtsnx.com/ http://www.idea-rs.com/cs/produkty/midas/

Rozložení uživatelského prostředí Pracovní lišta (Nabídka ikon) Hlavní nabídka Okno tabulek Ikony Pracovní strom Okno výsledků Pracovní okno

Vodorovná nabídka ikon Výběr Pracovní plocha Vpřed/Vzad Šmiknutí (Snap) Soubor

Svislá nabídka ikon ZOOM Výběr pohledu Otáčení pohledu Dynamický pohled

Pracovní strom Umožňuje zviditelnit či skrýt objekty, pracovat s nimi – editace, přenos jejich dat, …. Pracovní strom je pro: * preprocesor * postprocesor * Zprávu (report)

Pracovní strom - preprocesor

Pracovní strom preprocesor a Okno vlastností Ke každé položce ve stromu mohu zobrazit další okna

Postup řešení úloh Modelování geometrie Definice atributů (vlastnosti a materiál) Generování sítě Definování hraničních podmínek Zavedení zatížení Vlastní výpočet Zpracování výsledků (postprocesing)

Obecný princip 3D numerického modelování výrubu

Modelovaná situace Svislé zatížení nadloží se přenáší horninovým masivem na bok tunelu

Soustava lineárních rovnic Soustavou lineárních rovnic popíšeme určované veličiny – např. posuny v uzlech

Diskretizace Část kontinua vybranou pro výpočet diskretizujeme pomocí konečných prvků

Prvky pro 3D diskretizaci Typy 3D prvků

Prvky pro pseudo 3D stabilitní úlohu Různý počet uzlů u prvků umožňuje přesnější výpočet v požadované oblasti (aproximace z hodnot v uzlech)

Využití osové symetrie Pro snížení počtu prvků a zrychlení výpočtu

Vliv velikosti modelované oblasti Okrajové podmínky nesmí ovlivnit výpočet

Princip 3D modelování výrubu v programu MIDAS GTS Posloupnost kroků při modelování Modelování geometrie Generování sítě Podmínky výpočtu Vlastní výpočet Postprocesing Vyhodnocení výsledků

Modelování geometrie Geometrický model je základem analýzy konečnými prvky, na základě geometrických dat vznikají síť konečných prvků a ostatní procesy výpočtu, které ovlivňují výsledné hodnoty. MIDAS umožňuje import dat vytvořených programy CAD Další nástroje MIDASu umožňují výkonné generování komplexních úloh

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Vytvoření povrchu terénu pomocí externích dat (např. z geodetické sítě apod.)

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Vygenerování základního „boxu“

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Vložení terénu a odstranění zbytečné části nad terénem

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Vložení tunelu do modelované části

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Vytvoření plochy představující etapy výstavby

Modelování geometrie Základní princip modelování 3D tunelu Rozdělení tunelu (ostění) na etapy výstavby

Modelování geometrie Geometrický model je zásadně tvořen vzájemným spojením vazeb různých geometrických entit. Entita   Definice compound Objekt skupina nezávislých entit shape tvar obecný termín popisující nezávislou entitu solid trojrozměrný Část 3D prostoru ohraničeného pláštěm shell plášť soubor líců spojených hranami jejich síťových hranic surface povrch face líc Část roviny (2D) či povrchu (3D) ohraničeného uzavřenou sítí wire síť řada hran spojených svými vrcholy curve křivka edge hrana tavr odpovídající přímce či křivce určené vrcholy v extrémech Vertex vrchol bezrozměrný tvar odpovídající geometrickému bodu

Posloupnost geometrických entit Compound uzavřený objekt Shape tvar Shell plášť Solid trojrozměrný objekt Face líc Wire „drátěná“ síť Edge hrana (okraj) Vertex bod (vrchol)

Modelování geometrie Entitou s nejnižší úrovní je bod - vrchol (vertex) definovaný vlastnostmi a souřadnicí v prostoru Vrchol (x,y,z)

Hrana Spojuje 2 konečné vrcholy, může být analyticky popsána (přímka, oblouk, kruh, spline apod.)

„drátěná“ síť - smyčka Uspořádaná skupina hran (tj. je dána orientace po síti, může být hranicí líce (pokud je siť uzavřená), Sub-hrany sdílejí společné vrcholy

Hrana versus síť

Líc versus Plášť

Líc Uzavřen sadou hran (hranicé líce je síť), může být popsán analyticky (rovina, válec, koule apod.)

Plášť Orientovaná sada líců, sub-líce jsou spojeny společnými hranami, může být hranicí trojrozměrného prvku (pokud je plášť uzavřen)

Trojrozměrný objekt (objemový) Tvořen uzavřenou sadou líců (hranicí je plášť), má všechny vlastnosti pláště: - orientovanou sadu líců, - sub-líce jsou spojeny společnými hranami

Uzavřený objekt Uzavřený objekt seskupující 4 nezávislé tvary

Modelování geometrie Posloupnost tvorby trojrozměrného objektu

Uživatel může volně střídat mezi uzavřenou sítí a lícem nebo mezi pláštěm a trojrozměrným objektem protože sdílejí stejné sub-tvary Hranice líce je tvořena jednou sítí a hranice trojrozměrného objektu se skládá z jednoho pláště protlačení hrany vytvoří líc, protlačení sítě vytvoří plášť. Tento plášť sdílí stejné sub-tvary se skupinou líců generovaných protlačením sub-hran původní sitě.

Topologie geometrie – Tvar Topologie popisuje vztahy jednotlivých entit Tvar – nezávisle existující entita (není podmnožinou jiné entity), je nejvyšší topologií Neutral mode – je možné vybírat jen tvary Command mode – je možné vybírat tvary a sub-tvary

Uzavřený objekt - skupina Uzavřený objekt je skupina tvarů, uzvařený objekt je také tvarem

Příklady tvarů Typ vybraného tvaru může být zkontrolován v Okně vlastností – property window líc

Příklady tvarů plášť

Příklady tvarů Nezáleží na tom, kolik existuje hran, hranice líce je vždy síť. U uzavřených tvarů je koncový a počáteční bod identický líc

Příklady tvarů Trojrozměrný objekt

Příklady tvarů Pokud se spojí k sobě dva sousední líce v plášť, bude jedna čí více hran sdílena oběma líci

Modelování odshora Začínáme entitou nejvyšší úrovně a postupně dělíme na podrobnější úseky. Vhodná pro jednoduché modely

Modelování „odspodu“ Začínáme nejnižší úrovní entit, vytvoříme sub-tvary, které na závěr spojíme dohromady. Je to velice časově náročné, ale umožňuje nám to komplexní modelování velice složitých tvarů. Čili od vrcholů postupujeme přes hrany, pak tvoříme líc a trojrozměrné objekty. Modelování můžeme doplnit exportem externích dat (CAD)

Schema modelování odspodu

Příklad modelování odspodu Jednoduchý příklad, jen pro názornost postupu Požadovaná geometrie

Příklad modelování odspodu Začínáme modelování zeminového masivu, vytvoříme základní tvar pomocí vrcholů a hran (řez)

Příklad modelování odspodu Hrany uzavřeme a dostaneme síť, která tvoří hranici líce

Příklad modelování odspodu Síť roztáhneme do trojrozměrného prvku

Příklad modelování odspodu Síť roztáhneme do trojrozměrného prvku

Příklad modelování odspodu Obdobně vymodelujeme trojrozměrnou oblast portálového úseku, kterou později vyjmeme z prvého objektu (masivu zeminy)

Příklad modelování odspodu Vyjmutí „zeminy“ v místě portálu pomocí operací s trojrozměrnými bloky

Příklad modelování odspodu V trojrozměrném objektu „zeminy“ v místě portálu vytvoříme tunel (entita plášť – shell)

Příklad modelování odspodu V objektu zeminy vytvoříme objekt tunel (entita plášť – shell vytvoří objekt tunel)

Příklad modelování odspodu V objektu tunel zavedeme entitu, která určuje pracovní záběry

Příklad modelování odspodu Objektu tunel rozdělíme na samostatné objekty podle pracovních záběrů

Nástroje pro práci s geometrií Výměna dat

Import terénu

Práce s objekty

Práce s objekty

Práce s objekty Vysunutí, rotace, ohýbání, umisťování

Přehled modelování MIDAS