Dějiny evropského myšlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Dějiny evropského myšlení
Bůh je moje jistota..
Michel Foucault sociologie moci: represivní – normalizační - biomoc
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Sémantické aspekty katalogizace VI
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Poměr v základním tvaru.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
9. Rozlišování v modlitbě
Lineární regrese.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Transkript prezentace:

Dějiny evropského myšlení 7. raně novověká filosofie: renesance a Descartes

Opakování – Středověká filosofie Co znamenají a nač ukazují pojmy patristika a scholastika?

Opakování – Středověká filosofie Jak hledí středověk na myšlení antiky? V čem na antiku navazuje a v čem se naopak liší?

Opakování – Středověká filosofie V čem je hlavní přínos Boethia?

Opakování – Středověká filosofie Kde hledá sv. Augustin pravdu, pramen pravého poznání?

Opakování – Středověká filosofie Jak souvisí u Augustina paměť s učením jaký význam má v učení jazyk, řeč a jak ji Augustin charakterizuje?

Opakování – Středověká filosofie Jaký význam měla arabská filosofie pro středověký křesťanský svět a jak a kde se to ukazuje u P. Abélarda?

Opakování – Středověká filosofie v čem tkví scholastická metoda filosofování, jak (a ve kterém spise) ji poprvé koncipoval Abélard a jak (a ve kterém spise) ji nacházíme u Tomáše Akvinského?

Vrchol scholastiky omezování vlivu Platóna a inspirace Aristotelem: sv. Albert Veliký: komentátor Aristotela a zároveň novoplatonik, čerpá z arabských spisů (v originále); Summa de creaturis (cca. 1246) – řecko-arabský aristotelismus, Ethica (1262-3): blaženost vidí ve filosofii, ta je vrcholem a cílem lidského života, přednost má kontemplativní teoretický život po roce 1200 zůstává z Platóna znám stále jen Timaios (zlomek), Menón a Faidón v latinských překladech; další dialogy budou překládány a čteny až v 15. století Aristotelovy myšlenky jsou poznávány ve 12. století nejprve od Avicenny (Ibn Sinná), který jej chápe v kontextu Platóna, později prostřednictvím Averroa (Ibn Rušd), který je zbavuje souvislosti s Platónem (z něj čerpá i TA)

Tomáš Akvinský scholastická metoda, snaha o univerzální poznání: Suma theologiae (1267-1273), Suma contra gentiles (1258-1260) Tomášova ontologie – navazuje na Aristotela a zpřesňuje jej (problémy jsoucna a bytí o zákonech a spravedlnosti přesvědčovat je třeba jazykem přesvědčovaného 1277 odsouzení 219 vět TA

Komentář k vybrané otázce z Teologické sumy vztahující se k tématům spravedlnosti a práva ot. 57/1 o právu a jeho vztahu ke spravedlnosti: právo je předmětem spravedlnosti, která směřuje k nějaké rovnosti (dávat , co každému náleží), zákon je výraz práva ot. 57/2: dělení práva na přirozené a stanovené (pozitivní): vždy se jedná o to dávat každému, co mu patří (rovnost), ale to může být buď ze samé přirozené podstaty, nebo podle úmluvy, která však nemůže být proti přirozenosti, protože by nebyla spravedlivá ot 57/3 o mezinárodním právu a jeho vztahu k právu přirozenému: právo přirozené podle přirozeného rozumu je právem mezinárodním ot. 57/4 o právu vrchnostenském (k otroku a otcovském (k synu): rozebírají se různé vztahy, v nichž nemůže být rovnost a tedy spravedlnost a ty , kde být může (muž-žena) a rovněž různé druhy práva uvnitř obce

Renesanční filosofie v centru zkoumání – člověk, jednotlivec v souvislosti s některými koncily a s pádem Byzance (1453) přicházejí učenci z Východu a apelují na lepší poznání antiky, na promyšlení myšlenek z řeckých originálů – nový vliv platonismu – úplný překlad Platóna do latiny: Marsilio Ficino (1433-1499) inspirace (i metodologická) z přírodních věd – znovu promýšlí význam empirických pozorování několik jmen: Mikuláš Kusánský (1401-1464): vše je v pohybu – coincidentia oppositorum, docta ignorantia, smír mezi náboženstvími, Mikuláš Koperník (1473-1543): obrat k heliocentrismu, Erasmus Rotterdamský (1466-1536): chvála bláznivosti, o výchově vladaře, filologie, Michel de Montaigne (1533-1592): esej, tzn. pokus jako forma zkoumání, kritika poznání

Renesanční filosofie politiky NiccolóMacchiavelli (1469-1524): Il Principe (Vladař (1513): člověk tíhne ke zlu, důležité je udržet se u moci bez ohledu na etické principy, ctnost /zdatnost/virtú je podle něj schopnost vládnout, tj. státnické umění

Obrat k sobě, skepse, psaní jako experiment: Michel de Montaigne (1533-1592) navazuje na antické skeptiky, čímž ovlivní Descartesa i Blaise Pascala, ale inspiruje se i stoiky jeho nejzajímavějším dílem jsou Essais – psány francouzsky, jsou velmi osobní výpovědí; slovo esej vlastně znamená pokus, experiment; nemají přinášet ověřené vědecké, metafyzické poznatky, systémy ve stylu scholastických sum, ale spíše provokativní myšlenky, které lze chápat jako neukončené myšlenkové experimenty otevřené kritice vymezuje se proti obecně přijímaným názorům, které ještě nemusí být pravdou – vycházet se při poznávání nemá ze stereotypů, ale z původního nevědění, které je vždy individuální

Raně novověká filosofie práva a spravedlnosti Hugo Grotius (1583-1645): De iure belli et pacis libri tres: definice přirozeného práva a principy veřejného práva mezinárodního: přirozené právo autonomní právo dané jako příkaz rozumu, oddělené od teologie, pozitivního práva, morálky a politiky; je neměnné, všeobecné a dané přirozenotí člověka; dělí se na přísné přir. právo (ius naturale strictum a přir. právo dané slušností a prospěšností ius naturale laxius); stát ovšem předpokládá smlouvu individuí, stejně jako vlastnické právo; i mezinárodní právo se dělí na přirozené a na založené mezinár. smlouvami Francisco Suárez (1548-1617): španělský jezuita, scholastik, který zejm. rozvinul teorii pozitivního a mezinárodního práva: zákony stanoveny Bohem nebo člověkem, v mezinárodním právu smlouvami a zvyklostmi, sepsal také učebnici /přehled scholastiky, která byla používána až do 19. století, rozpracoval také teorii poznání upozorňující na propast mezi duchem a hmotou: duch není s to ve smyslově vnímané hmotě postihnout její duchovní esenci (poznání idejí)

Descartes nar. 31.10. 1596 v La Haye ve Francii; vzdělání v jezuitské koleji (scholastika a přírodní vědy), poté studuje právo, účastní se bojů ve Třicetileté válce, v zimním ležení v roce 1619 dosáhne „osvícení“, které jej zbaví všech pochybností, po válce hodně cestuje, pracuje na spise Pravidla po vedení rozumu, který nedokončí a po Galileově odsouzení (1633) také raději nezveřejní dokončený spis Pojednání o světě 1637 vydává anonymně Discours de la méthode), k němuž bývá přidáván mj. i spis o analytické geometrii, jejímž je zakladatelem 1641 vydává spis Meditationes de prima philosophiae 1649 vydává Les passions de l´ ame, poté ke konci tohoto roku učí ve Stockholmu královnu Kristinu brzy ráno filosofii, na počátku roku 1650 onemocní zápalem plic a 11. 2. 1650 zemře

Descartesova teorie poznání je založena na skepsi: co vše je nutno vyloučit z našeho poznání, neboť o tom můžeme pochybovat? dospívá nakonec k jistotě: za vším pochybování, které pramení z myšlení je evidentní jeden subjekt – ten, kdo pochybuje, kdo myslí. Tento subjekt je nezpochybnitelný, resp. je možno jej zpochybnit pouze, pokud by nás mohla klamat nějaká vyšší bytost, bůh, jenž je ovšem z definice dobrý a milující pravdu, a tudíž nás klamat nebude rozum tedy zaručuje pravé poznání, je-li správně užíván: 4 pravidla: evidence, analýzy, systematické syntézy a úplnosti; základem jsou jasné a zřetelné poznatky, které jsou pravdou, z těchto jednoduchých poznatků je možno skládat komplexnější

Descartesovy úvahy o emocích (vášních), jejich srovnání s antickou filosofií a vztah člověka k jeho tělu a k vášním podnětem k sepsání – korespondence s princeznou Alžbětou Falckou tělo nazíráno jako mechanismus, jako automat je to mé vlastní tělo? Kritika ze strany moderním myšlenkových proudů, zejm. fenomenologie „Mým záměrem nebylo vysvětlit vášně jako řečník, ba ani jako moralista, ale pouze jako přírodovědec“ Jde mu o fyziologické změny při pociťování vášní klasifikace vášní: vášně nazírány z hlediska svého vztahu k předmětům: dobré, zlé, minulé, budoucí, přítomné, skutečné, pravděpodobné (inspirace stoiky?) psychofyziologická jednota vášní: res cogitans a res extensa jako jednota, resp. jejich spojení přes možnost odlišení obou složek

Raně novověká kritika empirického poznání: Francis Bacon (1561-1626) Novum Organum (1620) – revize Aristotelova spisu o logice a metodologii: vzor v novověké přírodovědě: induktivní empirické poznání místo Descartesova deduktivního racionálního nauka o idolech: co nám znemožňuje poznání: 1. Idol lidského rodu (idola tribus): pramení z lidské přirozenosti) 2. Idol jeskyně (idola specus): individuální předsudky psychologické povahy 3. Idol tržiště (idola fori): nepřesnost jazyka 4. Idol divadla (idola theatri): filosofický, teologický obraz světa filosofie státu: Nová Atlantis: ideální stát