Základní mikrobiologický rozbor vody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozbor pitné vody - ceny Pitná voda – kráceny rozbor dle Vyhl. č. 252/2004 Sb., Příloha č. 5 (pitná voda upravena z podzemní vody) 1.030,-- Kč Pitná voda.
Advertisements

Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Státní zdravotní dozor nad pískovišti
Digitální učební materiál
Proudové chrániče.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Stavba buňky.
Rozhodování 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Enterobacteriaceae.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
„Svět se skládá z atomů“
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
základní informace pro začátečníky
UČENÍ.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Kultivace hematopoetických buňek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kontrola prostředí a sterility
Jak postupovat při měření?
Prvoci – jednobuněční živočichové
Abiotické podmínky života.
Základy měření délek, hmotnosti, určování objemu a vlhkosti
Výzkumníci a pomocníci: Brzula O., Čuříková A., Kopecká S., Kutra, D.,
zpracovaný v rámci projektu
Atmosféra Země.
Základní statistické pojmy
VY_32_INOVACE_VJ36.
Komposty a kompostování
Abiotický faktor voda.
Základní škola, Hradec Králové
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
Seminář o stavebním spoření
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Degradace různých plastů pomocí bakterií:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Transkript prezentace:

Základní mikrobiologický rozbor vody Mgr. Petra Straková Podzim 2014

Voda Přirozené stanoviště mikroorganismů Sladká/slaná voda, i extrémní podmínky Prostředek pro transport živin – příjem/vylučování, veliký rozmach průmyslu, vysoká koncentrace lidí, chemizace v zemědělství – znečištění !!! Vždy určité množství mikroorganismů Zastoupení vlivem různých faktorů kolísá

Sladká voda Nejpřirozenější Zastoupení závislé na zdrojích N, C a na přítomnosti kyslíku 3 skupiny mikroorganismů: autochtonní půdní střevní

Autochtonní mikroorganismy Přirození obyvatelé Složení stálé a stabilní Chromobacterium, Spirillum

Půdní mikroorganismy Do vody se dostanou splavováním Pobřeží Počet závisí na množství organické hmoty Bacillus, Streptomyces

Střevní mikroorganismy Fekální znečištění Krátkodobý výskyt (i patogenů) Enterobacteriaceae (E.coli, Salmonella, Shigella), Streptococcus, Enterococcus

Diagnostika 1) Psychrofilní bakterie 2) Mezofilní bakterií 3) Koliformní bakterie 1+2 = obecné znečištění 3 = fekální znečištění

Psychrofilní bakterie Optimální teplota do 20 °C Indikace přítomnosti organických látek rychle rozložitelných bakteriemi Stanovení jen v případě, že vodu povrchovou chceme převést na pitnou Pitná voda: <200 bakterií na 1ml Studny, povrchové vody: <500 bakterií na 1 ml

Mezofilní bakterie Rostou při teplotě 37 °C Indikace znečištění mikroflórou teplokrevných živočichů a člověka I patogenní organismy !! Pitná voda: <20 bakterií na 1 ml Studna, povrchové vody: <100 bakterií na 1 ml

Fekální znečištění jako indikace se považuje průkaz E.coli a intestinálních enterokoků Koliformní bakterie – obyvatelé tlustého střeva, G- tyčky (nejčastěji E.coli) Když určíme fekální znečištění, musíme rozbor rozšířit o stanovení střevních patogenů (lac- Shigella, Salmonella; lac+ E.coli) G+ - Enterococcus – čerstvé fekální znečištění exotická zajímavost: Vibrio, Legionella, Aeromonas Pitná voda: 0 bakterií na 1 ml Studna, povrchové vody: 0 bakterií na 1 ml

Cíl cvičení Stanovení celkového počtu bakterií – TYEA půda (20 °C, 37 °C) Stanovit indikátorové skupiny bakterií – ENDO, mFC, SB agar Posouzení kvality vody – místo odběru, včasný rozbor, stanovení indikátorů (ne všechny MO), státní normy

Půdy ENDO – selektivně diagnostická půda, fuchsin – inhibuje G+, koliformní bakterie pak červené zbarvení (lac+), lac- růžové kolonie (obligátní paraziti – Yersinia) Kultivace při 37 °C

Půdy mFC – selektivně diagnostická půda, soli inhibují G+, lac+, termotolerantní bakterie – modře zbarvené Kultivace při 44 °C Teplotní test na znečištění

Půdy SB agar (Slanetz-Bartley) – selektivní pro enterokoky – azid sodný, indikátor TTC – červeně zbarvené kolonie Kultivace 37 °C/44 °C

Postup (ve dvojicích) 1) Odběr – do sterilních lahví, sterilita práce, zpracování ihned nebo krátkodobě v lednici 2) PITNÁ VODA – neředěný vzorek a 10-1 POVRCHOVÁ VODA – ředění 10-1 a 10-2 POŘÁD PROMÍCHÁVAT VODU!!! 0,5 ml 0,5ml 10-1 10-2 VZOREK 4,5 ml fosfátového pufru

NEJDŘÍV POPSAT MISKY ZESPODU !! (jméno, půda, teplota, ředění) Postup (ve dvojicích) 3) TYEA – 2 misky v každém ředění 20 °C, 2 misky v každém ředění 37 °C (=8) - 200 µl pipetovat na misku a rozhokejkovat 4) ENDO, SB, mFC – 2 misky v každém ředění (=4) - 200 µl pipetovat na misku a rozhokejkovat NEJDŘÍV POPSAT MISKY ZESPODU !! (jméno, půda, teplota, ředění)

Půdy, kultivace a hodnocení Indikátorová skupina Půda Kultivace Barva kolonií Všechny MO TYEA 20, 37°C Všechny kolonie Koliformní MO ENDO 37 °C Sytě červené s kovovým leskem Termotolerantní MO mFC 44 °C Modré kolonie enterokoky SB Červené kolonie

Hodnocení TYEA – spočítáme všechny narostlé kolonie - spočítáme průměr u daného ředění, např.: 21 x 101 x 10 Počet kolonií – průměr ze 2 misek při daném ředění Hodnota pro celý 1 ml Hodnota ředění (kladný index)

Hodnocení ENDO agar – červené s kovovým leskem (E.coli), ostatní lac+ - tmavě červené, lac- - růžové/průhledné kolonie SB agar – červené, tmavě červené kolonie mFC – fialové až tmavě modré kolonie VÝSLEDKY POROVNAT S NORMAMI !!

Problémy rozboru Odběr ! Kontaminace, soustavné míchání, ředění Očkování média – staré, kontaminované médium, aseptická práce, vliv inkubační doby a teploty Odečet výsledků – u pitné vody –KAŽDÁ kolonie se počítá , u povrchové vody – řeší se počet kolonií i ty podezřelé !