Elektronické bankovnictví Předmět: Ekonomická praxe Ročník: 2. nástavbového studia - Podnikání Autor: Ing. Alexandra Herbriková Elektronické bankovnictví Anotace: Materiál seznamuje žáky se základními pojmy finanční gramotnosti. Ukazuje základní funkce komerčních bank. Vede k samostatnému hodnocení možností využití elektronického bankovnictví, jeho výhod a nevýhod. Je vhodný jak pro přímou výuku, tak pro samostudium. Klíčová slova: Homebanking Telefonní bankovnictví, GSM banking, WAP banking Internetové bankovnictví Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Sada: 49 Číslo materiálu: VY_62_INOVACE_EK2_11
Elektronické bankovnictví
Elektronické bankovnictví přímé, vzdálené elektronická forma komunikace mezi bankou a klientem klient nepřichází do osobního kontaktu s pracovníky banky operace provádí v závislosti na distribučních kanálech, kterými banky umožňují svým klientům provádění platebního styku, příp. využívání jiných bankovních služeb Výhoda – pohodlí domova, nezávislost na otevírací době, šetří čas, peníze
Homebanking: prostřednictvím počítače - přístup k účtu z domu nebo kanceláře prostřednictvím počítače - je založen na propojení počítačového systému klienta s informačním systémem banky - uživatel musí mít nainstalovaný specializovaný software od banky - výhody – možnost propojení s účetnictvím klienta a jeho mzdovým systémem, vysoká bezpečnost a ochrana přenosu dat - nevýhody – vysoké náklady, služba je vázána na konkrétní počítač s nainstalovanou bankovní aplikací
Telefonní bankovnictví: - uskutečňuje se prostřednictvím telefonu (pevné linky) - spojení s telefonním bankéřem - spojení s automatickou hlasovou službou - možnost provádění veškerých služeb platebního styku (provádění plateb, zadávání trvalých příkazů, otevírání vkladových účtů,…) - bezpečnost – identifikace klienta (identifikační číslo, bezpečnostní přístupové heslo), automatické nahrávání hovoru
GSM banking: WAP banking: - poskytování bankovních služeb prostřednictvím mobilního telefonu - různý rozsah služeb, různá kvalita - možnost zasílání šifrovaných SMS zpráv WAP banking: mobilního telefonu vybaveného systémem WAP - umožňuje přístup k internetu
Internetové bankovnictví: komunikace klienta s bankou prostřednictvím kteréhokoli počítače připojeného na internet nejvýhodnější služba elektronického bankovnictví vysoký uživatelský komfort různé způsoby autentizace a autorizace transakcí (např. uživatelské číslo, jméno, PIN, možnost užití hesla s nastavením limitu,…)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Hartlová V.,Soldánová M.,Svobodová J.,Žlebková M. Bankovnictví pro střední školy a veřejnost. 1. vydání, Zlínské tiskárny, a.s. 2004, 2000. 200 s. ISBN 80-7168-900-9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alexandra Herbriková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.