Strečink - Protahování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VYUŽITÍ ERGONOMIE PŘI PRÁCI Michal Kalina. ERGONOMIE Sníží náklady na nemocnost a úrazovost Zvýší výkonnost Ulehčí práci VYUŽITÍ POZNATKŮ ERGONOMIE Optimalizace.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Whiplash injury Jan Havel, Kateřina Kučerová Neurovědy 2011.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Protahovací cvičení pro zádové svaly a páteř Výukový materiál č.: VY_INOVACE_32_68_protahovací cvičení – záda a páteř Vypracovala: Mgr. Miroslava Spurná.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku 1) Pohybové schopnosti 2) Pohybové dovednosti 3) Pohybová činnost 4) Pohybová výkonnost.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum:
Základy automatického řízení 1
Dechové pomůcky POWERbreathe vhodné pro pacienty s CF
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
NEJVÍCE ZATĚŽOVANÉ SVALY PŘI BADMINTONU
Architektonická kompozice
Strečink Je možné provádět denně po tréninku, nejméně však 4x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené a nejsou.
Mechanické vlastnosti kosterního svalu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Dobrý den Horská klinika 2011.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Psychotropní látky.
Jednotné principy klasifikace na GJKT
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Didaktika sportovních činností
Význam utkání v sportovních hrách
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: POROVNÁNÍ ÚČINNOSTI DVOU RELAXAČNÍCH TECHNIK U ISCHIOKRURÁLNÍCH SVALŮ Vypracovaly: Hýžová H. Kacrová.
Tělesná zdatnost ve školní tělesné výchově
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
RIZIKO.
Pedagogika školního sportu
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
Fyziologie sportovních disciplín- silové sporty
Přídavná zařízení.
Číslicové měřící přístroje
Panická porucha.
RIZIKO.
Psychologie test.
Zdravotní tělesná výchova (ZTV)
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
VLASTNOSTI KAPALIN
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Když vás potká vyhoření
Geometrie řízení a uložení kol.
SK Benešov U8 – kompenzační cvičení, protahovací cviky
Kondiční PŘÍPRAVA LAKROS.
Transkript prezentace:

Strečink - Protahování

Flexibilita = pohyblivost Schopnost pohybovat svaly a klouby v plném rozsahu Mezi hlavní faktory ovlivňující pohyblivost patří: konstituce kloubního spojení (tvar kloubu, napětí kloubního pouzdra) vlastnosti kosterních svalů (elasticita, hypertrofie svalů, rozložení svalové tkáně, druh svalstva) dostatečná síla svalů vykonávající pohyb v kloubu řízení a regulace pohybu (souhra agonistů, antagonistů a synergistů) individuální stav sportovce (věk, pohlaví, psychický stav, zdravotní stav, únava) vnější podmínky (teplota okolí, denní doba, kvalita rozcvičení)

Flexibilita a strečink Postupy pro rozvoj flexibility jsou obecně založeny na principech strečinku, metody určené k protahování svalů. Strečinkem je ovlivňována především délka a pružnost svalů, svalové napětí a následně i funkční rozsah kloubů. Snažíme se o dosažení optimální kloubní pohyblivosti, jednoho ze základních faktorů i pro optimální držení těla. Dostatečná pohyblivost snižuje riziko natažení, natržení nebo dokonce přetržení svalů při nekoordinovaných pohybech nebo při velké fyzické zátěži. Pro rozvoj pohyblivosti kombinovat uvolňovací, protahovací a posilovacích cvičení s hmotností vlastního těla.

Hypermobilita – nadměrná pohyblivost Genetika / sporty - gymnastika, balet… / nadměrné protahování / onemocnění pojivové tkáně atd. U žen - větší kloubní pohyblivost je zapříčiněna tím, že klouby žen jsou menší, a tak umožňují větší rozsah pohybu – hypermobilita. U dětí - k největšímu nárůstu kloubní pohyblivosti dochází mezi osmým a dvanáctým rokem života. Pokud se u dětí nesprávným způsobem nadměrně rozvíjí kloubní pohyblivost před tímto obdobím, vzniká riziko poškození kloubů a vazů. Děti nemají ještě dostatečně pevné vazivo a kloubní pouzdra, proto násilné protahování může mít vážné důsledky. Nadměrné uvolnění kloubů a protažení vazů způsobuje hypermobilitu a často dochází k vymknutí kloubů.

Druhy strečinku Aktivní / pasivní Statický /dynamický Balistický (švihový) Rytmický, balanční …

Strečinkové metody Statická metoda Boba Andersona PIR – postizometrická relaxace PNF - Propriceoptivní neuromuskulární facilitace Holtova metoda 3-S Opakovací metoda

Druhy strečinku Statický strečink Nejčastěji provozovaný druh strečinku stimulující rozvoj flexibility. Při konkrétních cvičeních jde o zaujetí krajní polohy, v níž protahujeme zvolený sval či skupinu svalů, protažení provádíme v poloze, v níž cítíme mírný až velký tah. Výdrž v dané poloze (společně s hlubokým dýcháním) je optimální po dobu cca 15-45 s. Při extrémním protažení do „bolesti“ může dojít k poškození svalu nebo šlachy nikdy neprotahujeme do bolesti!!!

Postizometrická relaxace PIR Využívá k ovlivnění svalů zkrácených, hypertonických či přetížených. Tato metoda využívá fyziologického poznatku, že sval výrazně snižuje svoje napětí po silné izometrické kontrakci. Sval nejprve lehce protáhneme (zhruba do 1/3 -2/3 vlastního protažení), staticky zatížíme činností proti odporu 10s (cca20-25% síly), sval cca 3s relaxuje, následně sval staticky protahujeme po dobu 10 - 30 s., protažení by mělo být větší než v bodě 1).

Druhy strečinku 3. Dynamický strečink Vztahuje se k protažení kontrolovanými, často také specifickými (z hlediska následné sportovní činnosti) pohyby bez výdrže v limitní poloze. Využívá různě rychlé tělesné pohyby, které by měly vyvolat protažení. Počet opakování 15 – 30x. Nutné cvičit měkce - ne tedy trhaně a tvrdě! Dynamickým strečinkem stimulujeme dynamickou flexibilitu. Ze všech typů strečinku vychází jako nejméně účinný z hlediska rozvoje flexibility ale …

Zásady strečinku V průběhu cvičení stále volně dýchat (nosem), nezadržovat dech, s výdechem vždy prohloubit protažení, zvětšit rozsah pohybu a zároveň uvolnit napětí ve svalech. Při výdrží prodýchat staženou oblast. Cvičení provádět pomalu vedenými pohyby a s plným uvědoměním. U statického strečinku nehmitat v krajní poloze. Vždy cvičit do pocitu mírného tahu a příjemného napětí, nikdy by neměl nastat pocit bolesti. Využívat reflexních mechanismů – při aktivaci nádech a pohled očí vzhůru, při inhibici výdech a pohled očí dolů – dosažení většího účinku protažení. Zkrácené svaly protahovat po každé silové zátěži – optimálně s odstupem několika desítek minut až hodin.

Zásady strečinku Nejdříve protahujeme méně flexibilní stranu těla. Vědomě se soustředit na oblast, ve které chceme dosáhnout účinky protažení. Volit cviky účelně tak, aby spěly k požadovanému kloubnímu rozsahu vzhledem k potřebám disciplíny. Nevyužívat úzké spektrum cviků, pracovat s úhly a variantami cviků, tak aby nedošlo k automatizaci cviků. Vždy cvičit s ohledem na dispozice cvičícího. Pro tréninkový blok komplex 8 – 12 cvičení pro různé klouby.     Zásada cvičit méně, ale častěji. Neprotahovat svaly, které jsou natržené či natažené!!!

Zranění Natažení a natržení svalu, šlachy, hypermobilita… Napínací reflex - automatická obranná reakce svalu na jeho rychlé a prudké protažení. Ve svalech a šlachách jsou umístěna svalová vřeténka - proprioreceptivní čidla, která hlídají svalové napětí a v případě ohrožení vyvolávají obranné reakce. Podnětem k podráždění svalového vřeténka je prudké a rychlé protažení svalu (např. uklouznutí, nekoordinovaný švih) na něž sval vzápětí reaguje svým stahem. Tímto mechanismem je zajištěno, aby se svalová vlákna neprotáhla více, než je jim fyziologicky dovoleno a nedošlo tak k natržení a poškození svalu. Základním rysem cíleného protahování je snaha zamezit vzniku napínacího reflexu.

Studie - statický x dynamický s. Před výkonem se nedoporučuje statický s.: Negativně ovlivňuje výkon, kde je důležitá především síla a rychlost. Snižuje schopnost produkovat sílu. snížení tuhosti svalově šlachových jednotek nebo snížení aktivace motorických jednotek v důsledku protahovacích procedur Díky napínacímu reflexu dochází k reflexnímu stažení svalu.

Studie - statický x dynamický s. Před výkonem se doporučuje dynamický s.: V intenzivně aktivovaných svalech rychlejší kontrakce.  Produkce větší síly především vlivem zvýšené aktivace motorických jednotek. Vyšší tepová frekvence, vyšší teplota jádra (bubínková teplota), vyšší aktivace nervové soustavy (EMG) vyšší výkonnost

Studie - statický x dynamický s. Podle studie z r.2008 má dynamické protahování tato pozitivní hlediska: nervové dráhy, které reagují na protahovací napětí, jsou při této metodě aktivovány silněji než při protahování statickém, protahování probíhá často s větším soustředěním na daný cvik než u protažení statického, rychlá síla ve svalech zůstává lépe uchovávána než u statické metody, zlepšuje se koordinace uvnitř svalu, kapiláry zůstanou při cvičení touto metodou zcela otevřené, a svaly tak mohou být průběžně prokrvovány.