Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bakalářská práce Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu Autor práce: Petr Kopic Vedoucí práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D. Oponent práce: Ing. Marcela Juraszková České Budějovice, červen 2016
Motivace a důvody Zaměření na Krajskou správu ČSÚ v Českých Budějovicích, kde 23 let pracuji na pozici IT administrátor Komunikace - nedílná a velice důležitá součást našeho života Bez efektivní komunikace se neobejde žádná organizace Nefunkčnost a neefektivnost vnitropodnikové komunikace se nevyhnutelně odrazí v činnosti organizace
Cíl práce Zjistit a analyzovat ve vybraném podniku, jaké chyby dělají řídící pracovníci, jak tyto chyby ovlivňují zaměstnance a pracovní výkony Na základě analýzy zjistit, jestli vedoucí dostatečně komunikuje se svými zaměstnanci, či poskytuje zpětnou vazbu apod.
Výzkumné otázky Je četnost komunikace s vedoucími pracovníky pro zaměstnance postačující? Je komunikace z hlediska toku informací efektivní ve všech směrech? Jaké komunikační klima v Českém statistickém úřadu panuje? Poskytují vedoucí pracovníci svým podřízeným dostatečnou zpětnou vazbu? Je efektivita vnitropodnikové komunikace v ČSÚ z pohledu vedoucích pracovníků a z pohledu podřízených zaměstnanců hodnocena shodně?
Použité metody Řízené rozhovory se třemi vedoucími pracovníky manažeři na dvou stupních řízení rozhovor obsahoval 15 otázek Dotazníkové šetření s řadovými zaměstnanci osloveno 75 zaměstnanců 19 uzavřených otázek a 1 otázka otevřená sběr dotazníků pomocí webové aplikace Survio zpracování dotazníků v MS Excel (vytvořeny grafy) Výzkum probíhal ve dnech 17. – 24. března 2016
Dosažené výsledky Četnost komunikace s vedoucími pracovníky je pro zaměstnance převážně postačující nejvíce se využívá e-mail, osobní rozhovor a porady téměř není využíván intranet Komunikace z hlediska toku informací není efektivní ve všech směrech největší problém v diagonální komunikaci Komunikační klima je spíše otevřené, přesto se našlo mnoho nedostatků některé informace jsou blokovány některé informace jsou předávány pouze vybraným zaměstnancům
Dosažené výsledky Zpětnou vazbu poskytují vedoucí pracovníci svým podřízeným převážně dostatečně Efektivita vnitropodnikové komunikace v ČSÚ je z pohledu vedoucích pracovníků i z pohledu podřízených zaměstnanců hodnocena převážně shodně
Návrhy opatření Zlepšit diagonální komunikaci Úplně otevřít komunikační klima na porady Krajské správy zvát i zaměstnance, kteří mají v Č. Budějovicích sídlo, ale do organizační struktury Krajské správy nepatří Více využívat intranet Přihlásit vedoucí pracovníky na kurz komunikačních dovedností
Závěrečné zhodnocení Informace zjištěné výzkumem i návrhy opatření budou předány vedení Krajské správy ČSÚ České Budějovice BP může být zdrojem informací a inspirací pro vedoucí pracovníky Pokud budou návrhy přijaty a zrealizovány, bude vhodné tento výzkum po určité době zopakovat a výsledky porovnat To povede ke zjištění, zda navrhovaná opatření jsou efektivní a účelná
Dotazy vedoucího a oponenta Dotaz vedoucího práce: Objasněte přidanou hodnotu Vaši bakalářské práce Dotazy oponenta: Na str. 45 doporučujete ve větší míře využívat pro vnitropodnikovou komunikaci intranet. Můžete být konkrétnější - jaký typ informací byste šířil tímto kanálem? Jakými vhodnými opatřeními byste snížil či dokonce potlačil komunikační šumy ve sledované instituci?
Děkuji za pozornost