Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Advertisements

Slohové postupy.
Gramatika Vypravování
VYPRAVOVÁNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
VYPRAVOVÁNÍ.
Funkční styly Marcela Jurková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
KOMPOZICE příběhu ČASOVÉ VZTAHY
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
Postavení českého jazyka mezi evropskými
Významní představitelé renesanční literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počátky písemnictví na našem území
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Mocniny s racionálním exponentem II.
Středověká literatura - úvod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Literatura vlády Karla IV.
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Shoda přísudku s podmětem
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Sloveso sein v přítomném čase
Renesance a humanismus
Prozodické systémy a druhy rýmů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozvrstvení národního jazyka
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Jazykověda a její disciplíny
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČASOVÉ VZTAHY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Sotolář. Dostupné z Metodického portálu ISSN ,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Procvičování – slohotvorní činitelé
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Neúplné kvadratické rovnice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Aritmetická posloupnost - součet
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Úpravy algebraických výrazů
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Český jazyk Ročník: 1. ročník učebního oboru Autor: Mgr. Jana Velacká Vypravování Anotace: Žáci se seznámí se základními zásadami vypravování, které pak využijí v praktickém cvičení Klíčová slova: vyprávěcí slohový postup, zápletka, napětí, živost, zápletka, chronologický postup, historický prézens, přímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Sada: 36 Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJKD1_12

VYPRAVOVÁNÍ Útvar slohového postupu vyprávěcího Děj, příběh, vystižen tak, aby si ho čtenář dovedl představit Důležitost zápletky x dějový popis -> chybí zápletka ( popis návštěvy Prahy) Názornost a živost vypravování Zajímavost tématu Napětí

Kompozice: Vedle postupu vyprávěcího,popisný, charakterizační, úvahový, informační Základní čas: minulý Řeč vypravěče (er-forma) se nejčastěji prolíná s řečí postav (ich-forma) Vyprávět můžeme ve sledu, jak se staly = chronologicky Od konce k začátku = retrospektivně Více dějů = paralelně

Jazyk vypravování používají se všechny útvary jazyka: spisovná a hovorová čeština, dialekty, slang i argot – nespisovné prostředky se používají hlavně v přímé řeči  slovník vypravování je bohatý, názorný, objevují se všechny slovní druhy, zvláště slovesa (nositel děje), slova citově zabarvená, obrazné vyjadřování, rčení, přirovnání

Větná stavba opakování spojek zvl. souřadicích nebo bezespoječné věty vedle vět oznamovacích také věty zvolací, tázací, rozkazovací, přací věty jednoduché, často i jednočlenné slovesné i neslovesné zrychlují dynamiku děje a napětí, složitější souvětí naopak děj uvolňují, zpomalují

infinitivní konstrukce (Ne a ne pršet infinitivní konstrukce (Ne a ne pršet.), osamostatnělé větné členy (První padl na zem mladý muž. Znenadání. Jako podťatý.)  historický prézens – místo minulého času použijeme přítomný k oživení minulých dějů

Odlišení řeči postav a vypravěče  řeč přímá   polopřímá, nevlastní přímá, vnitřní monolog 

Struktura vyprávění Otevření děje: Vzpomínám si, jak jsem jednou… Zápletka Stupňování zápletky, a tím i napětí Vyvrcholení, rozuzlení zápletky: Pak byla svatba, a jestli neumřeli, žijí dodnes

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Sochrová, M.: Český jazyk v kostce. 1. vydání, Fragment, Praha 1999. 104s. ISBN 80 -7200-041-1 Kolektiv autorů: Český jazyk a komunikace pro střední školy. 1. díl.1. vydání. Didaktis 2010. 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Velacká Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.