VY_52_INOVACE_552 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pohyb tělesa opakování
Advertisements

Proč se tělesa zahřívají při tření?
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Tepelná výměna prouděním
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Mechanická práce a energie
Vodič a izolant v elektrickém poli
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
Mechanika tuhého tělesa
5. Práce, energie, výkon.
Daniel Gabriel Fahrenheit
Dynamika.
MECHANIKA.
Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_12 Hustota látky
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Co a jak měříme?
Dynamika.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
Zákon vzájemného působení dvou těles
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální učební materiál
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
DYNAMIKA HARMONICKÉHO POHYBU.  Vychýlíme-li kuličku z rovnovážné polohy směrem dolů o délku y, prodlouží se pružina rovněž o délku y.  Na kuličku působí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Energie LC.
23.1 Mechanická energie a její přeměny
4.Dynamika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Mechanická práce, výkon a energie
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličiny Creation IP&RK.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Měření fyzikálních veličin
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A JEJICH JEDNOTKY.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_31.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Polohová energie tělesa TÉMATICKÝ CELEK:
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Daniel Gabriel Fahrenheit
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1A_07
VY_32_INOVACE_
Mezinárodní soustava jednotek SI (základní jednotky)
Přípravný kurz Jan Zeman
Elektrický odpor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Elektromagnetická indukce
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
11. Vodič, cívka a částice v magnetickém poli
Práce ve fyzikálním slova smyslu
MECHANIKA.
Fyzika 7.ročník ZŠ Pohybová a polohová energie tělesa Creation IP&RK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
Elektrický proud Elektrické pole Elektrické siločáry Elektrické napětí.
VY_32_INOVACE_
Elektrické vlastnosti látek
Energie.
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_552 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace Jméno autora Mgr. Pavel Koudelka Datum: 1. 9. 2012 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Opakování učiva fyziky Téma: Souhrnné opakování učiva fyziky ZŠ (12/76) Metodický list/Anotace Opakování, procvičování a rozšiřování učiva různými formami + řešení Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Fahrenheit http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Daniel_Fahrenheit%27s_birthplace.jpg

kolikrát se necháš nachytat?) … je to pravda nebo lež? … (následuje 10 výroků, kolikrát se necháš nachytat?)

1. Elektroskopem zjišťujeme, zda je těleso elektricky nabité, popřípadě zda je jeho náboj kladný, nebo záporný. Podle výchylky ručky elektroskopu usuzujeme na velikost přeneseného náboje.

PRAVDA

2. Protažená nebo stlačená pružina má nulovou polohovou energii pružnosti.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Protažená nebo stlačená pružina má polohovou energii pružnosti. 2. Protažená nebo stlačená pružina má polohovou energii pružnosti.

3. Čím větší síla po určitou dobu na těleso působí, tím je změna jeho rychlosti větší.

PRAVDA

4. Procházejícím elektrickým proudem se vodič zahřívá. Při větším proudu se zahřívá více.

PRAVDA

Těleso se pohybuje, nemění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu. 5. Těleso se pohybuje, nemění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu.

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Těleso se pohybuje, mění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu. 5. Těleso se pohybuje, mění-li svou polohu vzhledem k jinému tělesu.

6. Vzájemným silovým působením se může změnit tvar tělesa nebo pohyb tělesa (uvést do pohybu, zbrzdit nebo urychlit pohyb, změnit směr pohybu nebo zastavit pohyb).

PRAVDA

Různé kapaliny se za stejných podmínek vypařují různě rychle. 7. Různé kapaliny se za stejných podmínek vypařují různě rychle.

PRAVDA

8. V důsledku těchto jevů může elektricky nabité těleso přitahovat i elektricky nenabitá tělesa.

PRAVDA

Jednotkou příkonu je joule (J). 9. Jednotkou příkonu je joule (J).

LEŽ

Jak to teda mělo být správně?

Jednotkou příkonu je watt (W). 9. Jednotkou příkonu je watt (W).

10. Čím kratší je vlnová délka elektromagnetické vlny, tím se tato vlna šíří přímočařeji, jako paprsek. Pak ji zpravidla nazýváme zářením.

PRAVDA

A nyní si chvilku započítáme, máme tady dva jednoduché příklady, pojďme se hned mrknout na jejich zadání: (následovat bude samozřejmě řešení, pro názornost vše „růčo“, komplet bez použití kalkulaček).

22. - B Modelka Kikina, která má hmotnost 55 kg si stoupne na podpatky, které mají dohromady styčnou plochu 1 cm2. Jaký tlak vyvolá na podložku, na které stojí?

10. - A Fery jede ve svém Cadillacu rychlostí 105 km/h. Kolik metrů ujede za jednu sekundu?

To musí mít každý už dávno hotovo. Čistě jen pro kontrolu:

22. - B Modelka Kikina, která má hmotnost 55 kg si stoupne na podpatky, které mají dohromady styčnou plochu 1 cm2. Jaký tlak vyvolá na podložku, na které stojí?

10. - A Fery jede ve svém Cadillacu rychlostí 105 km/h. Kolik metrů ujede za jednu sekundu?

… nyní následuje bleskovka, základ základů:

… najde se tu snad bábovka, která by tohle nezvládla…? …

fyzikální veličina značka základní jednotka teplota t °C s dráha m W P výkon elektrický odpor Ω R I elektrický proud Hz A U elektrické napětí rychlost V v M moment síly m/s N.m f frekvence

… čistě jen pro kontrolu: ( p. s. jinak by snad musel být obnoven trest smrti ).

fyzikální veličina značka základní jednotka teplota t °C dráha s m výkon P W elektrický proud I A elektrický odpor R Ω elektrické napětí U V rychlost v m/s moment síly M N.m frekvence f Hz

… nejen ve fyzice, … ale hlavně v každodenním, běžném životě je zkrátka potřeba umět správně a výstižně definovat pojmy. Učíme se tak přesnému vyjadřování a samozřejmě tím i bystříme svůj mozek…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak jako má ruka pět prstů…

… tak bude následovat pět pojmů…

… dokážete výstižně říct, co znamenají?

Dynamika Stator Jaderná fyzika Sluneční fotosféra Kosmická navigace

Dynamika

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin.

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje.

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika – část fyziky, která zkoumá vlastnosti atomového jádra a procesy při jaderných reakcích.

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika – část fyziky, která zkoumá vlastnosti atomového jádra a procesy při jaderných reakcích. Sluneční fotosféra

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika – část fyziky, která zkoumá vlastnosti atomového jádra a procesy při jaderných reakcích. Sluneční fotosféra – nejnižší vrstva sluneční atmosféry.

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika – část fyziky, která zkoumá vlastnosti atomového jádra a procesy při jaderných reakcích. Sluneční fotosféra – nejnižší vrstva sluneční atmosféry. Kosmická navigace

Dynamika – část klasické mechaniky, která se zabývá studiem mechanického pohybu materiálních těles a jeho příčin. Stator – nehybná část točivého elektrického stroje. Jaderná fyzika – část fyziky, která zkoumá vlastnosti atomového jádra a procesy při jaderných reakcích. Sluneční fotosféra – nejnižší vrstva sluneční atmosféry. Kosmická navigace – určování polohy a rychlosti kosmického tělesa.

… a teď malá soutěž na závěr: poznáte našeho neznámého? …

(24. května 1686, Gdaňsk – 16. září 1736, Haag, Nizozemsko) byl německý fyzik.

Narodil se v polském Gdaňsku, který byl provincií tehdejšího Pruska.

Byl nejstarším synem kupce Daniela ----------- Byl nejstarším synem kupce Daniela -----------. Byl jedním z pěti sourozenců, které přežily dětství.

Po brzké a nešťastné smrti jeho rodičů, způsobené požitím jedovatých hub, musel Gabriel začít s prací.

Jeho zájem o přírodní vědy způsobil, že začal studovat a konat pokusy v této oblasti. Studie jej přivedly až do nizozemského hlavního města Amsterdamu, kde se živil přednáškami z chemie.

V roce 1724 se stal členem královské akademie věd v Londýně.

Jeho nejvýznamnějším vynálezem je jeho skoro dokonalý rtuťový teploměr s dochovanou stupnicí.

Tato stupnice se podle autora nazývá ----------ova, odpovídající jednotka se značí °F. Tato stupnice se v některých zemích světa dodnes používá, a to hlavně v USA a Jamajce.

Když začal sestavovat své první teploměry, používal do nich jako náplň alkohol. Později zjistil, že lepších výsledků se dosahuje s rtutí, a tak začal své teploměry plnit rtutí místo alkoholu.

Rodný dům našeho neznámého:

Gabriel Fahrenheit (a jeho rodný dům)

http://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Fahrenheit http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Daniel_Fahrenheit%27s_birthplace.jpg

Červená – hlavní město; Ať si na chvilku odpočineme od fyziky a logického uvažování vůbec, máme tady na odreagování pár jmen z celého světa. Jedná se buď o hlavní město, jiná města, nebo řeku. Fialová – zadání; Červená – hlavní město; Černá – jiná města; Modrá – řeka. (Všechno nepozná asi nikdo, ale v kolika jménech uspějete? Jak velký máte přehled? …)

jméno země světadíl Carelles Carlos Caroni Casablanca Casamance Castries Catania Cauca Caunao Celje Cess Ciudad de México

jméno země světadíl Carelles Carlos Caroni Casablanca Casamance Castries Catania Cauca Caunao Celje Cess Ciudad de México

jméno země světadíl Carelles Svatá Lucie Carlos Kostarika Caroni Trinidad a Tobago Casablanca Maroko Casamance Senegal Castries Catania Itálie Cauca Kolumbie Caunao Kuba Celje Slovinsko Cess Libérie Ciudad de México Mexiko

jméno země světadíl Carelles Svatá Lucie Amerika Carlos Kostarika Caroni Trinidad a Tobago Casablanca Maroko Afrika Casamance Senegal Castries Catania Itálie Evropa Cauca Kolumbie Caunao Kuba Celje Slovinsko Cess Libérie Ciudad de México Mexiko