Daňový systém České republiky 1, 2 Úvod do zdanění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

Struktura daní v ČR.
Struktura daní v ČR.
DAŇOVÝ SYSTÉM České republiky. Daňový systém České republiky je ve svých hlavních znacích podobný systémům většiny vyspělých zemí Daňový systém České.
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
definice daně přímé daně (daň z příjmu, majetkové daně) nepřímé daně
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Daňový systém Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Důchodové daně Petr Mrkývka.
Daňová teorie a politika
5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
Základy daní úvod do českého daňového systému
Zdanění subjektů terciárního sektoru
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Daň z příjmů právnických osob Michal Radvan
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Finanční a rozpočtové právo
Daňová teorie a politika
Daň z příjmů fyzických osob - závislá činnost a funkční požitky
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Druhy daní Daně FO.
ZÁLOHY NA DAŇ Z PŘÍJMU. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1271Ročník:3. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Mzdy Téma: Záloha na daň z příjmu.
Základní prvky daňové techniky
1. téma Úvod do daňové teorie.
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.15 Ročníktřetí.
DANĚ Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
DANĚ a jak na ně. daň odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) odvody do veřejných rozpočtů (státu a obce) daň: přímá z příjmů z příjmů z nemovitostí,
Přímé daně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jitka Jirmanová Název materiálu:
EKONOMIKA DAŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY 1. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.14 Ročníktřetí.
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Úvod do daňové problematiky Konstrukční prvky daně I.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.13 Ročníktřetí.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Daně a daňová soustava Ročník / obor studia:
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
DAŇOVÁ SOUSTAVA.
Zdanění fyzických osob poskytujících služby
Podniková ekonomika.
Veřejné finance 6 Ing. Yvona Legierská.
DAŇOVÁ SOUSTAVA CHARAKTERISTIKA DANÍ.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Základní pojmy daňové teorie
Obecná část daňového práva procesního I
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_44_890 Projekt.
9b Daň z nabytí nemovitých věcí
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Daň z příjmů právnických osob
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Teorie fiskálního federalismu
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Daňová soustava České republiky
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Spotřební a energetické daně
Transkript prezentace:

Daňový systém České republiky 1, 2 Úvod do zdanění Ing. Yvona Legierská 10.10.2017

Literatura Povinná VANČUROVÁ, A., LÁCHOVÁ, L. Daňový systém ČR 2014. Praha: VOS, 2014. 391 s. ISBN 978-80-87480-23-6. KUBÁTOVÁ, K. Daňová teorie a politika. 6. aktualiz. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 275 s. ISBN 978-80-7478-841-3. Doporučená VYBÍHAL, V. a kol. Mzdové účetnictví 2015, praktický průvodce. 18. vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 464 s. ISBN 978-80-247-5499-4. DUŠEK, J. DPH 2015, zákon s přehledy. Praha: Grada Publishing, 2015. 256 s. ISBN 978-80-247-5434-5. 10.10.2017

Obsah předmětu Úvod do daňové problematiky. Klasifikace a funkce daní, daňová harmonizace a konkurence, daňová kvóta, základní prvky daňové techniky. Zdravotní a sociální pojištění. Zdaňování příjmů fyzických osob. Specifika zdaňování příjmů z nezávislé a závislé činnosti. Zdaňování příjmů právnických osob. Daňové odpisování majetku. Daňově uznatelné a neuznatelné náklady. Majetkové daně. Spotřební a ekologické daně. Daň z přidané hodnoty – tuzemsko. Daň z přidané hodnoty – intrakomunitární plnění, dovoz a vývoz 10.10.2017

1. Úvod do daňové problematiky. 10.10.2017

Daňová soustava v ČR Popis jednotlivých daní http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/danovy-system-cr/popis-systemu https://www.celnisprava.cz/cz/dane/Stranky/default.aspx

Prameny daňového práva Ústavní základy Listina základních práv a svobod – čl.11 odst.5: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona“ 2) Ostatní vnitrostátní prameny daňové zákony https://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/ Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí Zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů (ekologické daně) Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád

Prameny daňového práva podzákonné normy – vyhlášky MF (minimálně) metodické pokyny - v praxi se můžeme setkat s tzv. daňové pokyny ministerstva financí – nejsou právními normami a postrádají obecnou závaznost, ministerstvo je vydává ke sjednocení interpretační praxe daňových zákonů ze strany finančních orgánů a pouze pro ty jsou závazné, nemohou zakládat práva ani povinnosti subjektů nepodřízených ministerstvu financí

Prameny daňového práva 3) Mezinárodní smlouvy – např. o zamezení dvojího zdanění 4) Evropské právo – v souvislosti se vstupem České republiky do EU od 1.5.2004. Obecně lze konstatovat, že spolupráce v oblasti daní je zakotvena již v zakládacích smlouvách Evropského společenství a je neustále rozšiřována, a to zejména v oblasti nepřímých daní (harmonizace). Přímé daně zůstávají v kompetencích národních vlád a jejich harmonizační proces stagnuje (konkurence).

Daňový systém, jeho charakteristika a geneze Daňový systém a požadavky na něho kladené. Český daňový systém od roku 1993. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze

Daňový systém a požadavky na něho kladené Daňový systém je systémem zahrnujícím všechny daně, které se na daném (státním) území vybírají. Na daně a daňový systém jsou kladeny zpravidla tyto požadavky : daňová spravedlnost; daňová efektivnost; právní úroveň (kvalita, perfektnost); jednoduchost a srozumitelnost; správné ovlivňování chování ekonomických subjektů. Daňový systém 1.Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Daňový systém a požadavky na něho kladené Daňová spravedlnost spočívá v tom, že objem prostředků, kterým každý subjekt přispívá do veřejných rozpočtů, by měl odpovídat jednak jeho možnostem a jednak prospěchu, který pociťuje ze spotřeby služeb poskytovaných státem nebo územními samosprávami. Princip tedy řeší problematiku rozdělení daňového břemene mezi jednotlivé poplatníky. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Daňový systém a požadavky na něho kladené V souvislosti s daňovou spravedlností se uplatňují 2 principy, resp. přístupy ke zdaňování, a to : princip platební schopnosti (zdaňování podle schopnosti daňové úhrady); princip prospěchu (zdaňování podle užitku). Princip platební schopnosti znamená, že každý má přispívat na veřejné výdaje právě tolik, kolik odpovídá jeho možnostem, tj. podle své platební kapacity. Princip prospěchu znamená, aby daně platil ten, kdo má užitek z veřejných služeb (např. silniční daň provozovatelé motorových vozidel). Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Daňový systém a požadavky na něho kladené Daňová efektivnost především znamená, aby ztráta prostředků vznikající na straně daňového subjektu z titulu výběru daně se co nejvíce přiblížila objemu získaných příjmů veřejných rozpočtů (tj. aby byly co nejnižší zejména administrativní náklady zdanění). Přímé a nepřímé administrativní náklady. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Daňový systém a požadavky na něho kladené Právní úroveň, jednoduchost a srozumitelnost daňových zákonů je nezbytným požadavkem pro řádný a účinný výběr daně. Každý daňový subjekt by měl dopředu přesně znát rozsah svých daňových povinností. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Daňový systém a požadavky na něho kladené Správné ovlivňování chování ekonomických subjektů znamená především podporu podnikatelských aktivit, preferenci investování před spotřebou, podporu ekonomických aktivit šetrnějších k životnímu prostředí. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené

Český daňový systém od roku 1993 Český daňový systém vznikl k 1.1.1993 a prošel určitým vývojem. Jeho vznik byl spojen s naplněním strategie radikální ekonomické reformy zabezpečující přechod ekonomiky na tržně orientované hospodářství. Daňový systém přinesl oproti předcházejícím daňovým systémům podstatné změny zejména v těchto oblastech : Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993

Český daňový systém od roku 1993 v soustavě daní; ve vymezování základny zdanění; v daňových sazbách; v okruhu poplatníků a plátců; v oblasti osvobození od daně; v nezdanitelných částech základu daně; ve slevách na dani. Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993

Český daňový systém od roku 1993 Český daňový systém zahrnuje tyto daně : daně z příjmů (fyzických osob a právnických osob); daň z nemovitých věcí; daň silniční; daň z nabytí nemovitých věcí (daň z nemovitostí 1993-2013); daň dědická, daň darovací a daň z převodu nemovitostí (1993 až 2013); daň z přidané hodnoty; daně spotřební; daně ekologické (od 1.1.2008). Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993

Daňová soustava v ČR od r.1993 DANĚ PŘÍMÉ 1. Z příjmů FO, PO Daň z příjmů 2. Majetkové Daň z nemovitostí z nemovitých věcí (od 2014) Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí Daň z nabytí nemovitých věcí (od 2014) Daň silniční DANĚ NEPŘÍMÉ 1. Všeobecné (univerzální) Daň z přidané hodnoty 2. Selektivní Spotřební daně Cla (při dovozu) Ekologické daně (od 1.1.2008) Daňová soustava ČR (daňová reforma z roku 1993) Zdaňují se: příjmy (důchody), spotřeba majetek: ve vlastnictví či v držbě, nabytí majetku, Daně dělíme na přímé a nepřímé 1. přímé daně (zákony z roku 1992 několikrát novelizované, některé z roku 1993) • důchodové (z příjmů): dle poplatníků: a) daň z příjmů fyzických osob b) daň z příjmů právnických osob • majetkové c) daň z nemovitostí, tj. daň z pozemků a daň ze staveb. Zdaňuje majetek ve vlastnictví popřípadě v držbě d) tzv. daně převodové: daň dědická (poplatníkem je dědic ze zákona nebo ze závěti, předmětem daně jsou movité a nemovité věci, cenné papíry aj.), daň darovací (předmět daně podobný jako u daně dědické, získaný bezúplatným darováním) a daň z převodu nemovitostí (poplatníkem je převodce, předmětem je hodnota úplatného převodu vlastnictví k nemovitosti). e) silniční daň – předmětem daně jsou silniční motorová vozidla s SPZ, používaná k podnikatelské činnosti. 2. nepřímé (spotřební) daně • univerzální f) daň z přidané hodnoty (ZDPH z roku 2004) - předmětem jsou veškerá zdanitelná plnění v tuzemsku (dodání zboží, poskytování služeb) a zboží z dovozu ..... • specifické (selektivní) plátci jsou fyzické a právnické osoby, které vyrábějí, dovážejí či vyvážejí vybrané výrobky g) spotřební daně z piva, vína, lihu, uhlovodíkových paliv a maziv, tabákových výrobků (ZSD z roku 2003). h) Clo (při dovozu ze třetích zemí, zdroj rozpočtu EU) Nově od 1.1.2008 ekologické daně – daň ze zemního plynu, pevných paliv a z elektřiny (plátci jsou výrobci). Daň svěřená a sdílená Tabulka příjmů v roce 2009 a rozpočet 2010 10.10.2017

Charakteristika a klasifikace daní Charakteristika daně. Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů. Klasifikace daní. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní

Charakteristika daně Daň je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci daně ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.1. Charakteristika daně

Charakteristika daně Forma vlastnictví peněz se mění ze soukromé na veřejnou, protože daně jsou vybírány především ze soukromých zdrojů, tj. od fyzických a právnických osob. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.1. Charakteristika daně

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Odvod je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci daně ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla nemění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Jde o kategorii, jejíž ekonomickou podstatou je přerozdělování peněžních prostředků v rámci státního vlastnictví majetku. Prostřednictvím odvodů je např. odčerpávána část výnosů státních podniků (např. České národní banky). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Poplatek je zákonem stanovená platba, kterou jsou povinny hradit fyzické a právnické osoby za úkony či jinou činnost státních a místních orgánů, k nimž dali poplatníci podnět nebo v jejichž zájmu byl úkon proveden. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Věcnou podstatou poplatků je bránit zatěžování státních orgánů zbytečnými úkony. Ekonomickou podstatou poplatků je pak opatřování peněžních prostředků na úhradu veřejných potřeb. Poplatky soudní, správní, místní. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Clo je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci cla při dovozu, průvozu a vývozu zboží ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz; Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů zajišťující zájem státu na kontrole dovozu, vývozu a průvozu zboží; jíž stát odčerpává část prodejní ceny výrobku s přesunutím celního břemene na koupěschopnou poptávku, a to při přechodu zboží přes hranice; která je nástrojem obchodní politiky státu; která má cenotvornou funkci; která může být regulátorem domácí spotřeby. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Sociální pojistné je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; účelová (případně neúčelová); neekvivalentní; vybíraná správou sociálního zabezpečení ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Sociální pojistné zahrnuje : pojistné na důchodové pojištění; pojistné na nemocenské pojištění; příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Pojistné se stanovuje v % z tzv. vyměřovacího základu zaměstnance nebo OSVČ. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Sankční platby zahrnují : pokuty; penále; úroky z prodlení. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Půjčka je úvěrový příjem veřejného rozpočtu. Je to návratná nepovinná nepravidelná platba účelového nebo neúčelového charakteru (dle úmyslu vlády financovat projekt nebo deficit rozpočtu). 31.1.2011

Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů Dar je dobrovolná nenávratná platba účelového nebo neúčelového charakteru do veřejného rozpočtu, často v nepeněžní formě. 31.1.2011

Příjem, který není příjmem veřejných rozpočtů Příspěvky na veřejné zdravotní pojištění zabezpečení je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná zdravotními pojišťovnami k zabezpečení zdravotní péče; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz. 31.1.2011

2. Klasifikace a funkce daní, daňová harmonizace a konkurence, daňová kvóta, základní prvky daňové techniky. 31.1.2011

Funkce daní Jednotlivé funkce daní jsou odvozeny od funkcí veřejných financí, neboť právě daňové příjmy tvoří jejich nejpodstatnější část a daně tedy plní totožné základní funkce. Těmito základními funkcemi jsou: funkce fiskální funkce alokační funkce (re)distribuční funkce stabilizační 31.1.2011

Funkce daní Funkce fiskální: cílem daní je vytvořit dostatečný objem zdrojů pro úhradu veřejných výdajů. Tato funkce je funkcí nejstarší a je velmi úzce spjata s funkcí následující. Funkce alokační: část vytvořených zdrojů je užívána pro produkci veřejných statků, které jsou poskytovány buď zcela zdarma nebo za ceny nižší, než jsou vynaložené náklady na jejich produkci. Vloží se tedy prostředky (formou daňových úlev) tam, kam jich trh vkládá málo (př. školství) nebo naopak se odejmou z oblastí, kde jich je buď mnoho či je nutné některé činnosti potlačit (př. zdanění ekologické). 31.1.2011

Funkce daní Funkce (re)distribuční: bez vlivu státu by působení ekonomiky vedlo ke vzniku velmi výrazných rozdílů v dělení bohatství a celková úroveň by byla velmi nízká. Proto stát (vláda) prostřednictvím daní odebírá část vytvářených důchodů jejich vlastníkům a pomocí plateb různého druhu (transferů) vyrovnává tyto rozdíly. Způsob rozdělování a určení místa použití vytvořených zdrojů je pravděpodobně nejsložitější a politicky (veřejně) nejcitlivější záležitostí. 31.1.2011

Funkce daní Funkce stabilizační: zdroje získané prostřednictvím daní mohou být použity pro řešení rozdílů, nestability v tržním mechanizmu. Užití zdrojů v ekonomice z úrovně státu pak lze označit za makroekonomický nástroj, kterým jsou tedy i daně. 31.1.2011

Klasifikace daní Pro potřebu hodnocení daní, jejich významu a dopadu do činnosti těch, kteří daně platí (i těch, kteří řeší jejich užití), je vhodné daně roztřídit podle základních kritérií. Velmi zjednodušeně tedy za základní kriteria členění použijeme odpovědi na otázku KDO, CO, JAK a KOMU platí. Třídění podle: dopadu objektu veličiny adresnosti druhu sazby daňového určení institucionální klasifikace OECD metodiky ESA 31.1.2011

Klasifikace daní Z hlediska směru dopadu daňového břemene rozlišujeme daně : přímé (daně z příjmů, daň z nemovitých věcí, daň silniční, daně z nabytí nemovitých věcí); nepřímé (daň z přidané hodnoty, daně spotřební, daně ekologické). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Z pohledu zdaňovaného objektu rozlišujeme přímé daně : důchodového typu; majetkového typu. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Přímé daně důchodového typu zdaňují proměnlivý základ daně (příjem, výnos, zisk, úrok, dividendy) v čase. Daňové břemeno přímo dopadá na poplatníka a nelze jej přenést na jiný subjekt. Tyto daně jsou adresné a respektují majetkovou a důchodovou situaci poplatníka daně. V teorii daní se uvádí, že tyto daně mají v tržní ekonomice do určité míry význam jako vestavěné stabilizátory. V ČR patří k těmto daním daň z příjmů fyzických osob a daň z příjmů právnických osob s uplatňováním tzv. jednotné sazby daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Přímé daně majetkového typu zdaňují majetek, který je : ve vlastnictví; v držbě (provozu); v převodu (přechodu) vlastnických práv z jednoho subjektu na jiný subjekt z důvodu : dědění; darování; převodu (prodeje, nabytí). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Nepřímé daně jsou daně postihující objekt daně nepřímo, neboť se vybírají jako část ceny výrobku či služby (převodu, pronájmu) při jeho výrobě nebo prodeji či při jejím poskytnutí, přičemž daňové břemeno nedopadá na plátce daně, ale na kupujícího (spotřebitele). Dochází zde k tzv. přesunu daňového břemene. Tyto daně nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci osoby, neboť jsou vyměřeny ve stejné výši pro osoby s vysokými i nízkými příjmy či bohatstvím. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Podle schopnosti zohlednění platební kapacity poplatníka rozlišujeme : daně osobní; daně in rem. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Daně osobní jsou adresné, respektují důchodovou situaci poplatníka, neboť se vyměřují na základě výše příjmu poplatníka. Jsou to důchodové daně placené fyzickými osobami (DPFO). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Daně in rem se platí bez ohledu na platební kapacitu poplatníka. Jejich výše není závislá na příjmech poplatníka, poplatník je odvádí z titulu vlastnictví či jeho nového nabytí, nákupu zboží a služeb. Patří sem daně spotřební, z přidané hodnoty, majetkové daně, daň z příjmů právnických osob, ekologické daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Klasifikace daní Dále rozlišujeme daně : svěřené (výlučné, rozpočtově určené), u nichž celý výnos plyne do určitého rozpočtu; sdílené, u nichž plyne do určitého rozpočtu zákonem stanovená část daní (v %) z celostátního výnosu těchto daní. Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (viz graf). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Zákon o rozpočtovém určení daní 10.10.2017

Klasifikace daní Třídění institucionální slouží k účelům srovnávacím. Týká se statistického zpracování údajů o příjmech veřejných rozpočtů prováděné různými národními či mezinárodními institucemi. Klasifikace daní Eurostatu OECD Mezinárodního měnového fondu. 31.1.2011

Klasifikace daní Eurostat - členění daní podle metodiky ESA Podle metodiky ESA jsou daně členěny v jiné struktuře a s odlišným obsahem . Tvůrcem metodologie je Eurostat a je používána jednak pro výpočet Maastrichtských kritérií, jednak je povinné její použití při zpracování všech údajů o hospodaření vládního sektoru v dokumentech předkládaných orgánům Evropské unie. 31.1.2011

Klasifikace daní Na mezinárodní úrovni se uplatňuje klasifikace daní podle OECD. Podle této klasifikace jsou rozděleny daně do 6 hlavních skupin : 1000 Daně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů. 2000 Příspěvky na sociální zabezpečení. 3000 Daně z mezd a pracovních sil. 4000 Daně majetkové. 5000 Daně ze zboží a služeb. 6000 Ostatní daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní

Daňová kvóta Daňová kvóta je velmi často používaným kritériem pro hodnocení daňových systémů a mezinárodní srovnávání míry celkového daňového zatížení poplatníků. Čistá daňová kvóta je poměr mezi objemem vybraných daní včetně poplatků a vytvořeným hrubým domácím produktem. Složená daňová kvóta je poměr mezi objemem vybraných daní vč. poplatků, cla, sociálního a zdravotního pojistného a hrubého domácího produktu. daně + clo + pojistné Složená daňová kvóta (%) = ---------------------------------------------* 100 HDP v běžných cenách

Daňová kvóta Konsolidovaná daňová kvóta je složená daňová kvóta očištěná o duplicitní započtení příjmů (např. vyloučení části pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které je financováno ze státního rozpočtu).

Základní prvky daňové techniky Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Subjekt daně. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky

1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Daňovým objektem je veličina (příjem, přidaná hodnota, pozemek, stavba, spotřeba piva, vína aj.), ze které se daň vybírá. Obecně lze objekt zdanění rozdělit na 4 skupiny : hlava; majetek; důchod; spotřeba. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně

1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Daně z hlavy jsou daně, kde předmětem zdanění je osoba, tj. každá nebo určitá hlava. Ve světě se již uplatňuje málo, dopad na jednotlivé poplatníky může být neúnosný (v ČR má charakter daně z hlavy poplatek z odpadu). Daně z majetku jsou oblíbeným objektem zdanění, zejména pokud jde o nemovitosti. Nemovitosti jsou imobilní a daňové úniky jsou zde zcela výjimečné. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně

1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Daně důchodové jsou nejvýznamnějším objektem zdanění v současných daňových systémech. Jsou významným nástrojem přerozdělování, poskytují prostor pro uplatnění fiskální, redistribuční a stabilizační funkce. Daně ze spotřeby dnes hrají významnou roli v daňových systémech, neboť na celkovém výběru daní se pohybují z 25 až 45 % (v zemích EU). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně

1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Přesněji vymezeným pojmem než objekt daně je pak předmět daně, kdy zdaňovaná veličina musí být jednoznačně a přesně stanovena zákonem. Objekt daně představuje totiž jen rámcové vymezení veličiny, která se bude zdaňovat. U každého zdaňování je kromě přesného vymezení předmětu daně nutné vymezit, co není předmětem daně. Kromě pozitivního a negativního vymezení předmětu daně, je třeba stanovit, co se bude zdaňovat a co bude od daně osvobozeno. Osvobození od daně definuje část předmětu, ze které se daň nevybírá, resp. co se nezahrnuje do základu daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně

1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Osvobození od daně je definováno z hlediska konstrukce různými způsoby, a to : úplné (bez vazby na podmínky, limity nebo časový test); částečné (do určitého limitu); s vazbou splnění 1 nebo více podmínek; s vazbou na časový test (počet měsíců nebo let). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně

2. Subjekt daně Daňové subjekty jsou osoby, které jsou povinny odvádět nebo platit daň. Mezi daňové subjekty patří : poplatník daně; plátce daně; právní nástupce osoby. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.2. Subjekt daně

2. Subjekt daně Poplatník daně je osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani. Plátce daně je osoba, která pod vlastní majetkovou odpovědností odvádí správci daně daň vybranou od poplatníků nebo sraženou poplatníkům. Právní nástupce osoby je fyzická nebo právnická osoba, která je jako daňový subjekt vymezena zákonem. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.2. Subjekt daně

3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani. Základ daně je veličina, ze které se prostřednictvím sazby daně vybírá daň. Základ daně je vyjádřen v měřitelných jednotkách, a to : v peněžních jednotkách (Kč); ve fyzických jednotkách (m2, cm3, hl, l, t, ks). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…

3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani. V daňových systémech vyspělých zemí lze využít daňového instrumentu v podobě tzv. nezdanitelných částek, které lze od základu daně odečíst a které tak snižují základ daně. Tyto položky patří mezi tzv. solidaristické prvky daňové soustavy, neboť umožňují zohlednit poměry poplatníka : rodinné (manželka, děti); zdravotní (invalidní důchod, držitel průkazu ZTP-P); sociální (student); příslušnost k určité daňově zvýhodněné skupině (člen odborové organizace, úředník veřejného sektoru); poplatník přispívající na veřejně prospěšné účely, pojišťovací systémy, apod. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…

3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani. Solidaristické prvky se též uplatňují ve slevách na dani, které snižují výslednou daňovou povinnost poplatníka. U daně z příjmů fyzických osob v ČR jsou formou slevy na dani řešeny tyto situace : slevy z titulu zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností; slevy na poplatníka, manželku, invalidní důchod 1., 2., 3. stupně, na držitele průkazu ZTP-P, na studenta; daňové zvýhodnění na dítě; sleva z titulu poskytnutí investiční pobídky. U daně silniční existuje sleva na dani z titulu kombinované přepravy. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Zdaňovací období je časový interval, za který se stanovuje základ daně a výše daňové povinnosti. Za toto období se daň hradí. Zdaňovací období jsou stanovena převážně takto : kalendářní rok; hospodářský rok; období od rozhodného dne fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní společnosti nebo družstva do konce kalendářního roku nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jmění na společníka anebo rozdělení zapsány v obchodním rejstříku; účetní období, pokud je toto účetní období delší než nepřetržitě po sobě jdoucích 12 měsíců; kalendářní čtvrtletí; kalendářní měsíc; není stanoveno. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Kalendářní rok je zdaňovacím obdobím u poplatníků daně z příjmů fyzických a právnických osob, silniční daně, daně z nemovitostí. Hospodářský rok je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Období od rozhodného dne fúze … je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Účetní období je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Kalendářní čtvrtletí je zdaňovacím obdobím u plátců daně z přidané hodnoty, pokud obrat plátce za předcházející kalendářní rok nedosáhl 10 mil. Kč. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Kalendářní měsíc je zdaňovacím období u : plátců spotřebních daní; plátců DPH, u nichž obrat dosáhl 10 mil. Kč, anebo dosáhl 2 mil. Kč, a plátce si zvolil jako zdaňovací období měsíc; plátců ekologických daní (daně z pevných paliv, daně z elektřiny, daně ze zemního plynu a některých dalších plynů). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Záloha je povinná platba, kterou je povinen daňový poplatník platit v průběhu zálohového období, jestliže skutečná výše za zdaňovací období není ještě známa. U daně z příjmů je zálohové období období od 1. dne následujícího po uplynutí posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání za minulé zdaňovací období do posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání v následujícím zdaňovacím období. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. U silniční daně je zálohové období 3 nebo 2 měsíce, neboť zálohy jsou splatné do 15.4. (za měsíce I,II,III), 15.7. (za měsíce IV,V, VI), 15.10. (za měsíce VII, VIII, IX) a 15.12. (za měsíce X, XI). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně

4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Daně jsou vybírány s využitím těchto technik výběru daně : prostřednictvím přiznání k dani pod majetkovou odpovědností poplatníka nebo plátce daně; srážkovou daní, tzn. prostřednictvím plátce daně zvláštní sazbou daně ze samostatného základu daně; prostřednictvím paušální daně stanovené správcem daně na základě žádosti poplatníka; zajištěním daně; splátky daně; případně kombinací uvedených technik výběru daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně