STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období)
Advertisements

Úhel Převody jednotek velikosti úhlů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radomír Macháň. Dostupné z Metodického portálu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ČAS A JEHO MĚŘENÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
ŽIVNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem K, k Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Marca Aurelia Téma: Řím za Marca Aurelia Téma: Řím za 1
Sparta ve starověku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
CO VŠECHNO VÍM O HODINÁCH
Vlastnosti látek − hustota
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem P, p
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Poznávačka - sudokopytníci a lichokopytníci
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Raná řecká tyranida, Sparta
Najdi rozdíl II. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název a číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Ruský obrázkový slovník XXX. Slovesa A
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Vítejte v Písmenkově – seznamte se s písmenkem K, k
Římská republika.
Ruský obrázkový slovník XX Hudba – музыка
České země za 1. světové války
Matematické pexeso Hra určená k opakování či procvičování učiva
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Ruský obrázkový slovník XVII Části těla a hlavy – тела и головы
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Body Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SČÍTÁME A ODČÍTÁME DO 5 S KAMARÁDEM
Ruský obrázkový slovník XIX Místnosti – комнату
Vlastnosti látek − hustota
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Definiční obor funkce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vy_32_Inovace_14_Rozklad výrazů na součin
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

STAROVĚKÁ SPARTA (archaické období) Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Území starověké Sparty 1)

SPARTA Peloponéský poloostrov. Sparta – 5 vesnic bez hradeb Jak se jmenuje poloostrov, na němž se nachází Sparta? Peloponéský poloostrov. Jak se nazývá oblast, v níž se Sparta nachází? Oblast Lakónie. Sparta – 5 vesnic bez hradeb Které území ve svém sousedství Sparťané ovládli? Sparťané ovládli sousední Messénii. Původní obyvatelstvo bylo podmaněno.

HEILÓTI = otroci, byli majetkem státu. Jak se nazývalo původní podmaněné obyvatelstvo? HEILÓTI = otroci, byli majetkem státu. Jak Sparťané udržovali heilóty v poslušnosti? Prostřednictvím každoročních válek mladých Sparťanů proti heilótům. Války nesly název KRYPTEIA. Jaké práce museli heilóti vykonávat? Zemědělské práce.

Obyvatelstvo Sparty PLNOPRÁVNÍ OBČANÉ – Sparťané, Dórové - nepracovali, jen válčili. PERIOIKOVÉ – příbuzní Sparťanů - svobodní, měli jen některá práva, - zemědělství, řemeslo, obchod, - neměli nárok na půdu ani na řízení státu, - vojenská služba. HEILÓTI – otroci, tj. bezprávné obyvatelstvo.

Otázky Porovnejte rozdělení obyvatelstva ve Spartě a v Athénách. Pokuste se o srovnání života otroků ve staroorientálních státech a v Řecku. Liší se něčím? Kdybyste si mohli vybrat, kde byste raději žili? Proč?

Výchova spartské mládeže Přečtěte si následující text a odpovězte na otázky. Do sedmi let byli chlapci vychováváni v rodině. Od sedmi let převzal starost o jejich výchovu stát. Byli rozděleni do družin podle věku a cvičili se ve fyzické zdatnosti a znalosti zákonů. Od dvanácti let jim byl výrazně omezen příděl potravy a chlapci byli nuceni si život přilepšovat krádežemi. Pokud však byli přistiženi při krádeži, následovaly fyzické tresty. To chlapce motivovalo k tomu, aby se naučili jisté obratnosti i při krádežích. V patnácti letech bylo chlapcům dovoleno účastnit se hostin spolu s dospělými muži a naslouchat jejich rokování. Mluvit mohli jen tehdy, byli-li tázáni, ale vždy se očekávala jen krátká, stručná a výstižná odpověď (dodnes se označuje jako lakonická). Od osmnácti do dvaceti let absolvovali vojenský výcvik a v aktivní službě byli až do svých šedesáti let. Byli rozděleni do patnáctičlenných družin, spali společně ve stanech, společně se stravovali. Ve třiceti letech si mohli Sparťané založit vlastní rodinu. Dívky byly rovněž vychovávány k fyzické zdatnosti, ale i po sedmém roce života zůstávaly doma. Fyzická kondice byla u dívek důležitá nejen kvůli rození silných bojovníků, ale také proto, aby ženy dokázaly bránit město v době, kdy byli muži na válečné výpravě.

Otázky k textu Kdo se staral o výchovu chlapců do 7 let? Co se stalo s chlapci, kteří dosáhli 7 let? Jak se změnila výchova od 12 let? Jakou výhodu získali po patnáctém roce života? Co je to lakonická odpověď? Co čekalo chlapce mezi 18. a 20. rokem? Jak dlouho trvala aktivní vojenská služba? Jak byly vychovávány dívky? Proč bylo důležité, aby i dívky byly fyzicky zdatné? Co znamená, když se řekne sparťanská výchova? Zkuste srovnat postavení žen ve Spartě a v Athénách.

Xenofon: Lakedaimonské zřízení „Otec neměl výsostné právo vychovávat novorozeně, nýbrž po narození je vzal a odnášel na jakési místo zvané lesché, kde seděli nejstarší z krajanů; ti nemluvně napřed ohodnotili, a jestliže bylo dobře vzrostlé a silné, kázali je vychovávat a poskytovali mu jeden z oněch devíti tisíců podílů; bylo-li však slabé a nepohledné, posílali je do takzvaných Apothet, jakési to propasti blíže pohoří Taygetu, neboť bylo lépe pro novorozeně i pro obec, když nežilo, nejsouc hned od počátku patřičně způsobilé k dobrému vzrůstu a síle.“ ______________________________________ POPELKA, M. - VÁLKOVÁ, V. Dějepis 1- Pravěk a starověk. 1. vyd. Praha : SPN, 2001. s. 72. ISBN 8072351451. 2)

Otázky k textu Víte, kdo byl Xenofon? Kdo ve Spartě rozhodoval o životě a smrti dítěte? Podle čeho se dítě posuzovalo? Jak se na tuto spartskou zvyklost díváte Vy? Proč si myslíte, že tak Sparťané jednali?

Vojenský způsob života Prohlédněte si následující obrázky a popište zbraně a výzbroj spartských válečníků. 3) 4)

5) Bojující hoplíté, detail z černofigurové keramiky (560 – 550 př. n. l.)

HOPLÍTÉ (těžkooděnci) Proč si myslíte, že se spartským bojovníkům říká těžkooděnci? Jaké zbraně a zbroj hoplíté používali? Kopí, meč, štít, přilbu, pancíř a náholenice.

Státní zřízení Rada starších 2 králové - zákony, soudní moc; mohla zrušit rozhodnutí sněmu. 2 králové - vojenští velitelé s náboženskou a soudní mocí, již byli voleni na doživotí. 28 starců - muži nad 60 let, rovněž voleni na doživotí. 5 eforů – měli dozor nad králi, byli voleni na jeden rok. Sněm – členy byli muži nad 30 let, volili úředníky, schvalovali zákony, rozhodovali o válce a míru.

Otázky Prostudujte si schéma spartského státního zřízení a porovnejte ho s athénským státním zřízením. Kdo stál v čele státu ve Spartě a kdo v Athénách? Které zřízení bylo demokratičtější? Proč? Co si myslíte o tom, že významnou roli ve Spartě zastávali starci nad 60 let?

Peloponéský spolek ■ Sparta a spojenci ■ Athény a spojenci ■ neutrální státy 6 )

Otázky Kdy vznikl Peloponéský spolek? V 6. století př. n. l. Co byl Peloponéský spolek? Bylo to vojenské uskupení Sparty a jejích spojenců. Jakou úlohu v něm hrála Sparta? Sparta měla vrchní velení v době válek. Jaké bylo postavení ostatních členů spolku? Členové spolku byli na Spartě nezávislí. Kdo byl členem spolku? Státy jižního Peloponésu s výjimkou Argu.

Použité zdroje Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-03]. Dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org. 1) Území starověké Sparty - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sparta_territory.jpg 4) Hoplít - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Helmed_Hoplite_Sparta.JPG 6) Peloponéský spolek - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pelop_krieg1.png Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2010-09-03]. Dostupné pod licencí Public domain na http://www.wikimedia.org. 2) Xenofon - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Xenophon.jpg 3) Hoplít - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hoplit.png 5) Bojující hoplíté - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hoplites_fight_Louvre_E735.jpg Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.