Základní postupy ve správním řízení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
 Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)  Zákon č. 500/2004 Sb., správní.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Zrušení trvalého pobytu JUDr. Lenka Cundová odbor správní Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ VEDENÍ ŘÍZENÍ, SPISOVÝ MATERIÁL, PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ AKTUÁLNĚ SEMINÁŘ KÚ LK
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Příprava novely stavebního zákona
Zahájení a průběh správního řízení
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
soukromých středních škol
Pojem přeměna obchodní společnosti
Povinná elektronická komunikace v zadávacích řízeních
Přijímací řízení 2017 Porada ředitelů škol a školských zařízení Libereckého kraje Ing. Eva Kotková.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Zpráva o uplatňování ÚP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Správní právo procesní
Etapy procesu a řízení.
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Doc.JUDr.Soňa Skulová, Ph.D.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Soutěsky civilního procesu
Správa sociálního zabezpečení
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Občanské soudní řízení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Pracovněprávní minimum…
Poznatky z kontrolní činnosti - rok 2018
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Občanské soudní řízení II.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Občanské soudní řízení I.
Komunikace při správě daní
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Přijímací řízení, odvolací řízení
Transkript prezentace:

Základní postupy ve správním řízení Mgr. Bc. David Mazánek Krajský úřad Královéhradeckého kraje

Vedení spisu Spis musí obsahovat spisový přehled, jehož obsahem je název listiny a datum, kdy byla do spisu založena, resp. kdy byla doručena správnímu orgánu. Jako nutné se jeví uvádět i to, kdo ji předložil. S výše uvedeným souvisí nutnost číslování stránek, resp. označení dokumentů čísly. Dokumenty nesmí být volně ložené, ale svázané, sešité atd. Platí pravidlo – 1 spis = 1 správní řízení. Výše uvedené plyne z ust. § 17 z.č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen SprŘ) i ze z.č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Vedení řízení – prvotní postupy O tom, kdo je oprávněnou úřední osobou, se provádí záznam do spisu (ust. § 15 odst. 4) SprŘ) – odkazem na ustanovení vnitřního předpisu správního orgánu nebo přímým pověřením nadřízeného. Úkony v řízení se provádí zpravidla písemně; pokud nikoli, je povinností o nich sepsat protokol (povinnost plyne z ust. § 15 odst. 1) a § 18 odst. 1) SprŘ; obsah protokolu viz ust. 18 odst. 2), 3) SprŘ) – půjde zpravidla o ústní jednání, ústní podání, výslech svědka, důkaz listinou, ohledáním, podstatný telefonický hovor v souvislosti s řízením atd.

Podjatost § 14 SprŘ Povinnost informovat „představeného“ oprávněnou úřední osobou o důvodech nasvědčujících… Právo účastníka řízení vznést námitku podjatosti Způsob vyřízení a důsledky - dle oznamující osoby a také dle doby, ve které je námitka uplatněna (u účastníka řízení) Systémová podjatost (existence, postupy)

Doručování SpŘ (§ 19) stanovuje priority způsobu doručování takto: 1. datová schránka (pozor na osoby s více DS – např. advokáti apod.) 2. provozovatel poštovních služeb (policie, správní orgán) pokud to může přispět zejm. k rychlejšímu doručení, je možné doručit na adresu, kterou si účastník zvolí Doklad o doručení: zpravidla je povinností spr. org. volit takový způsob doručení, který zajistí existenci tohoto dokladu nelze-li doručení prokázat, musí být doručováno opakovaně doklady o doručení (jakoukoli formou) musí být součástí spisu (a pro přehlednost spojeny s dokumentem, který byl doručován) doklad o doručení správnímu orgánu

Doručování Fikce doručení (ust. § 24 odst. 1) SprŘ) – může nastat jen tehdy, jestliže správní orgán doručuje správnou formou na správnou adresu a za podmínky oznámení o uložení zásilky a poučení (ust. § 23 odst. 4) SprŘ). Za doručenou se považuje písemnost i tehdy, pokud správní orgán doručí sice na nesprávnou adresu (nesprávným způsobem), avšak adresát se s písemností fakticky seznámí. Správní orgány by měly zajistit, aby byla zásilka v případě nevyzvednutí vložena do schránky (výjimka – osoba s protichůdnými zájmy na identické adrese). Do vlastních rukou jen adresátovi - obálka s červeným pruhem - jen výjimečně (povinnost k nezastupitelnému plnění aj.).

Účastníci řízení Určí se dle správního řádu (ust. § 27 odst. 1) a 2) SprŘ) nebo (a navíc dle) zvláštního zákona. Tzv. vedlejší účastník (ust. § 27 odst. 2) SprŘ – osoba, která může být rozhodnutím přímo dotčena na právech/povinnostech. Nepřímé dotčení = jde o situace, kdy ovlivnění práv osoby není z povahy věci (což by mělo vždy vyplývat z právní úpravy daného postupu) předmětem rozhodovací činnosti správního orgánu. Nepřímé dotčení práv tak může představovat situace osoby, která má zájem na základě smlouvy s vlastníkem provozovat dosud neexistující nemovitost v silničním ochranném pásmu – tato osoba nebude účastníkem řízení o povolení stavby v silničním ochranném pásmu; X uživatelé VPÚK z nutné komunikační potřeby v řízení o omezení přístupu na VPÚK – možnost přímého dotčení.

Zahájení správního řízení a podání Žádost / z moci úřední – v obou případech nutné určitě vymezit předmět řízení. Správní orgán musí o zahájeném řízení informovat bezodkladně další účastníky (ust. § 47 odst. 1) správního řádu). Podání musí mít stěžejní náležitosti (kdo se čeho domáhá), jinak musí být podatel bezodkladně vyzván k odstranění vad podání [lhůta k odstranění vad podání – usnesením (ust. § 39 odst. 1) správního řádu), samotná výzva je přípisem]. Podání se musí posoudit dle svého obsahu, nikoli pouze dle formálního označení (ust. § 37 odst. 1) SprŘ).

Podklady pro rozhodnutí §§ 49 – 63 SprŘ Vztah mezi podkladem a důkazem Obecné zásady při dokazování (protokol, zásada materiální pravdy, procesní ekonomie…), důkazní prostředky (důkaz fotografií, mapou, „vyšetřovací pokus“,….) Specifika při důkazu ohledáním místa, svědeckou výpovědí Hodnocení provedených důkazů – kdy a jak hodnotit Předvedení účastníka/svědka – zásada proporcionality, pořádková pokuta

Předběžná otázka § 57 odst. 1) SprŘ Rozhodující okolnosti: 1/ jde o otázku důležitou pro řízení? (algoritmus postupu správních orgánů) 2/ je příslušný k jejímu řešení jiný orgán než ten, který vede řízení? 3/ nebylo o ní dosud pravomocně rozhodnuto? Pokud jsou odpovědi na všechny otázky kladné, nabízí se 1 ze 3 možností, jak dále postupovat (vlastní úvaha, výzva účastníkovi k iniciaci řízení, podnět) Nejčastější důsledek existence předběžné otázky – přerušení řízení nebo vlastní úsudek – výhody/nevýhody

Předběžné opatření § 61 (příp. § 143 – řízení na místě) SprŘ Zásada proporcionality X ochrany veřejného zájmu Na základě požadavku účastníka/z moci úřední Může být spojeno s prvním úkonem v řízení Odvolání X rozhodnutí nemá odkladný účinek (poučení) Zrušení – rozh. pro pominutím důvodů; nejpozději vykonatelným rozhodnutím ve věci

Rozhodnutí § 68 - 69 SprŘ S ohledem na to, že je pouze věcí správních orgánů, nikoli účastníků řízení, konstatovat, kdy je naplněna zásada materiální pravdy (a kdy je tedy možné přistoupit k vydání rozhodnutí ve věci), musí být účastníci informováni ze strany správních orgánů o tom, kdy takováto doba nastane. Účastník tak má možnost na shromážděné podklady reagovat obdobně, jak bude činit správní orgán v odůvodnění rozhodnutí. Pokud na uvedenou informaci ve smyslu § 36 odst. 3) SprŘ účastníci řízení reagují (např. uvedou, že z výslechu svědka dovozují určitý závěr nebo uvedou důvody, pro které nepovažují zásadu materiální pravdy za naplněnou), musí správní orgán v odůvodnění rozhodnutí uvést, jak takovéto vyjádření účastníka řízení hodnotí (viz ust. § 68 odst. 3) SprŘ).

Rozhodnutí Výrok musí být dostatečně určitý, musí být rozhodnuto pouze v rozsahu („mantinelech“) žádosti či o skutku o kterém bylo řízení vedeno. Ve výroku musí být uvedeno, podle jakého ustanovení je správní orgán příslušný a dále, podle jakého ustanovení je správní řízení vedeno. Pakliže je rozhodnutím ukládána povinnost, musí být uvedeno: jakému subjektu se ukládá, co má učinit a v jaké lhůtě. Pokud nejde o předběžně vykonatelné rozhodnutí, měl by se počátek této lhůty vázat na právní moc (a s tím spojenou vykonatelnost) rozhodnutí (nikoli na doručení rozhodnutí).

Rozhodnutí Ust. § 50 odst. 4) SprŘ: Pokud zákon nestanoví, že některý podklad je pro správní orgán závazný, hodnotí správní orgán podklady, zejména důkazy, podle své úvahy; přitom pečlivě přihlíží ke všemu, co vyšlo v řízení najevo, včetně toho, co uvedli účastníci. Odůvodnění se v praxi často omezuje pouze na popis úkonů v řízení a popis podkladů pro rozhodnutí. Chybí v něm obvykle to, co uvádí ust. § 68 odst. 3) SprŘ, nebo jsou tyto okolnosti (zejm. hodnocení podkladů) zmíněny zcela obecně a tedy nedostatečně – důsledkem je nepřezkoumatelnost takového rozhodnutí.

Postup po podání odvolání § 81 - 93 SprŘ I odvolání je podáním a proto musí mít obecné náležitosti podání a dále musí obsahovat údaje uvedené v ust. § 82 odst. 2) správního řádu. Pokud odvolání neobsahuje zákonem stanovené náležitosti, pak je vždy povinností správního orgánu postupovat podle ust. § 37 odst. 3) SprŘ. Musí tak učinit i tehdy, pokud např. odvolatel v blankentím odvolání uvede, že doplní odvolací důvody do určité doby. Správní orgán musí nejprve vyhodnotit, zda jde o odvolání včasné, podané k tomu oprávněnou osobou a podle toho zvolit další procesní postup.

Postup po podání odvolání Pokud je odvolání opožděné nebo nepřípustné, pak se takovéto odvolání nezasílá dalším účastníkům řízení k vyjádření, ale ve lhůtě 10 dnů se spolu se spisem a stanoviskem předá odvolacímu správnímu orgánu. Pokud je odvolání včasné a přípustné, pak se takovéto odvolání rozešle dalším účastníkům řízení k vyjádření a po uplynutí lhůty (minimálně 5 prac. dnů) se spis spolu se stanoviskem předá odvolacímu správnímu orgánu. Autoremedura Stanovisko k odvolání Rozhodnutí nadřízeného org./soudu

Exekuce na nepeněžitá plnění § 103 – 105 a 107 – 129 SprŘ Povinnost správních orgánů zjišťovat, zda jsou plněny povinnosti, které rozhodnutím založily Exekuční titul (vykonatelnost, roz. o předběžném opatření) Exekuční orgán (správní orgán, soudní exekutor, soud) Exekuční výzva, donucovací pokuty Exekuční příkaz (§ 111 SprŘ) – způsob provedení exekuce atd. Exekuce náhradním výkonem Exekuční náklady – postup dle z.č. 280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů Institut námitek – pokud je vyloučeno odvolání; rozhodnutím

Děkuji za pozornost Kontakt: dmazanek@kr-kralovehradecky.cz Tel. 495 817 635