Obsah prezentace Volný čas

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Diagnostika SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Věra Michalová manažerka kurzů CCV PF UJEP
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Terénní sociální práce
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ V ČR
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
dotazníkové šetření na vysokých školách
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Dnes ty mně, zítra já tobě!
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Volnočasové aktivity dospělých
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Obsah prezentace Volný čas
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Pedagog.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Obsah prezentace Volný čas Přehled institucí nabízející pohybové aktivity ve volném čase Profil pedagoga volného času Výchovné a vyučovací činnosti pedagoga pohybových volnočasových aktivit Legislativní požadavky na pedagoga volného času (PVČ)

1. VOLNÝ ČAS je to doba, kdy si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi, přináší nám pocit uspokojení a uvolnění, Zahrnuje pojmy odpočinek, rekreace, zábava, zájmové činnosti, zájmové vzdělávání specifickou zvláštností volného času dětí je to, že z výchovných důvodů je žádoucí jeho pedagogické ovlivňování (při neorganizovaném trávení volného času hrozí - úrazy, experimentování s drogami, šikana, krádeže) - děti potřebují citlivé vedení

Prostředí, ve kterém děti nejvíce tráví volný čas: domov (rodinní příslušníci), škola (učitelé), společenské organizace a instituce (pedagogičtí pracovníci, vychovatelé), sportoviště (trenéři), veřejná prostranství (často bez dohledu-ohrožena výchova i bezpečnost) KVALITNÍ VÝCHOVA DĚTÍ VE VOLNÉM ČASE MÁ VÝRAZNÝ PREVENTIVNÍ VÝZNAM.

2. Instituce nabízející pohybové aktivity ve volném čase Školy - kroužky + družiny (činnosti odpočinkové, rekreační, zájmové ) Střediska pro volný čas dětí a mládeže (DDM) – jsou zařazovány do sítě školských zařízení, mají tedy nárok na státní příspěvek, zřizovatel je školský úřad, obec, církev (kroužky, kluby,jednodenní aktivity) Organizace církví a náboženských společností (Salesiánské středisko mládeže-Brno)

Tělovýchovné a sportovní organizace (Sokol, Český svaz tělesné výchovy,Sportovní kluby) Junák – český skaut Pionýr Česká tábornická unie Duha – sdružení zdůrazňuje herní aktivity, hry Hnutí Brontosaurus – zaměřené na ochranu životního prostředí

3.Profil pedagoga volného času Kdo je „pedagog volného času“? Pedagog volného času je pedagogický pracovník, který pomáhá dětem, mládeži i dospělým k tomu, aby mohli využít potenciál svého volného času k rozvoji své osobnosti, k vytváření a prohlubování sociálních vazeb i k dobru celé společnosti.

Specifické kompetence pedagoga volného času Jako aktuální se jeví zejména: a) aplikace sociální psychologie v práci se skupinou, b) aplikace alternativních pedagogických metod, zejména pedagogiky zážitku, c) schopnost organizace a řízení volnočasových aktivit.

Osobnost pedagoga volnočasových aktivit Měl by mít zájem o práci s dětmi Měl by mít organizační a metodické schopnosti Měl by u dětí vzbuzovat důvěru Měl by být odborně způsobilý Měl by mít didaktické předpoklady (řídící a organizační předpoklady) Měl by mít výrazové a komunikativní schopnosti (řeč, gestikulace,vlastní vzhled) Má být dětem rádcem, instruktorem, přítelem

Vedoucí zájmové činnosti má několik základních rolí: Role instruktora – jenž vysvětluje,stimuluje a ukazuje činnosti, které má dítě zvládnout Role inspirátora činností – aktivity využívá k navození procesu učení, svým výchovným působením vede děti k využívání volného času hodnotným způsobem Role rádce – vede děti k pochopení smyslu činnosti a také k činnosti motivuje Role diagnostika – pomáhá řešit konflikty a osobní problémy, pomáhá překonávat problémy Role přítele – sdílí radosti i neúspěchy dětí, dokáže povzbudit

Funkce pedagoga volnočasových aktivit : Dbát na rozvoj zájmů a specifických schopností jednotlivců Mít pochopení a zájem o děti jako individuality Dokázat děti vhodně motivovat Podporovat jejich nápaditost, tvořivost, zájem o činnost i vzdělávání Vytvářet kladné vztahy a získat důvěru Poskytovat pocit jistoty a bezpečí

4.Výchovné a vyučovací činnosti pedagoga pohybových volnočas.aktivit Iniciační-podněcování žáků, jejich motivace Řídící- pedagog je hlavním a řídícím činitelem v didaktickém procesu Organizační- závisí na ni kvalita pohybové jednotky Diagnostická- objektivní a spravedlivé hodnocení činnosti dětí, přesné určení chyb, pochopení individuálních možností každého jedince Pozorování- umožní pedagogovi korekci motorického učení pozorovaných osob Činnosti analyticko-syntetické- umět nacvičenou dovednost rozložit na jednotlivé metodické kroky a zase je včas spojit do celkové dovednosti Předcvičování- vyžaduje fyzickou zdatnost (záchrana a dopomoc) Výchovná- formovat morálně-volní vlastnosti

5.Legislativní požadavky na pedagoga volného času (PVČ) K vykonávání práce pedagoga volného času stačí dle české legislativy maturita a absolvování pedagogické přípravy jednou z následujících forem: vysokoškolské bc. nebo mgr. vzdělání v pedagogice volného času nebo v soc. pedagogice, případně vzdělání učitelské vzdělání v oboru PVČ, vychovatelství nebo sociální pedagogika na VOŠ CŽV v oboru PVČ, vychovatelství nebo soc. pedagogika SPŠ v oboru PVČ nebo vychovatelství

563/2004

Profesní příprava PVČ a přehled studijních oborů Následující přehled platný pro rok 2014

MU Brno VŠ Magist.program Fakulta Bakalář.program Pedagogická Sociální pedag. a volný čas Sociální pedagogika FSpS ASAK OU OSTRAVA Rekreologie-Pedag.volného času Vychovatelství Vych. s resocializačním a voln.zaměřením (4 roky) UHK Hradec Králové Pedagogika volného času se zaměřením na tělesnou výchovu a sport (4 roky) Sociální ped. se zaměřením na etopedii (4 roky) UJEP Ústí nad Labem Pedag.volného času JU Č.Budějovice Teologická Pedag.volného času (5letý studijní obor) UP Olomouc Fakulta tělesné kultury TU Liberec UK Praha

AVPVČ - asociace vzdělavatelů pedagogů volného času - je nezisková organizace, která sdružuje zejména zástupce škol, které profesně připravují pedagogy volného času, zástupce organizací pro další vzdělávání pedagogů Vznik neformální setkávání pracovní skupiny od podzimu 2004 Registrace a ustavující schůze na jaře 2006 Cíle asociace přispět k rozvoji pedagogiky volného času jako vědního a studijního oboru cíl činnosti je naplňován zejména prostřednictvím expertní, poradenské a publikační činnosti v oboru, pořádání odborných setkání, seminářů a konferencí www.avpvc.cz

Použité zdroje 1) Pávková, J.,Hájek, B., Hofbauer, V a kol. (2002). Pedagogika volného času. Praha: Portál. 2) Školský zákon č. 561/2004 Sb.