Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/ Operační řízení útvarů Policie ČR s celostátní působností CZ.1.06/1.1.00/
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Změny ve smluvních vztazích s dopravci Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Financování dopravní infrastruktury v období
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Jednotný evropský železniční prostor
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Zpráva o uplatňování územního plánu
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Rychlá železnice, plány a realita
Pozemkové úpravy.
Centrální nákupy SŽDC pro opravu, údržbu a modernizaci železničního svršku Stanislav Smeták Workshop „Oprava a údržba kolejí železničních drah“ Praha –
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Radek Čech Odbor koncepce a strategie
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Rozvoj moderní železniční infrastruktury
Prázdniny 2011 Policie České republiky
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
Integrace tramvaje se železnicí
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Technologická platforma silniční doprava
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje Projekt Interreg V A č Mobilně a efektivně ve společném příhraničí Spolupráce policie.
Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR
Vítáme Vás v Luhačovicích
Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Systém odměňování výkonu
Spojení Prahy, letiště a Kladna v širším kontextu
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Transkript prezentace:

Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel 19. 4. 2017 Praha

Koncept RS v ČR Potřeba posílit naši konkurenceschopnost a zajistit do budoucna kvalitní dopravní spojení občanům ČR vedla Ministerstvo dopravy k definici konceptu Rychlých spojení RS. Rychlá spojení jsou tvořena novými tratěmi a modernizacemi stávajících tratí, smyslem je vytvořit provázaný systém, který propojí hlavní sídla v ČR, na rozdíl od původního projektu VRT, který byl určen primárně pro mezinárodní spojení, zahrnují i maximální míru využití pro vnitrostátní vlaky včetně meziregionálního spojení, cílem je spojení Prahy a všech významných regionálních center ČR do 2 hodin, tratě budou otevřeny i pro stávající typy expresních vlaků (např. Railjet nebo Pendolino).

Evropská spolupráce Rozsah vysokorychlostní sítě definuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Příprava jednotlivých tras RS probíhá ve spolupráci s DB Netz AG a  ÖBB  Infrastruktur AG. Spolupráce byla navázána i se zástupci High Speed Two Limited. Bundesverkehrswegeplan 2030 obsahuje jako projekty „potenciální potřeby“ k pověření i modernizované železniční spojení na Mnichov a  Drážďany.

Rozvoj a modernizace železniční sítě VRT jsou příspěvek nejen v rámci evropské mobility obyvatelstva, přinesou také zvýšení kapacity hlavních konvenčních tratí vstupujících do velkých aglomerací v ČR. Nové tratě umožní segregaci dálkové, nákladní a příměstské dopravy. Nastane možnost využít uvolněnou kapacitu dálkové dopravy na konvenčních tratích pro zahuštění regionální obsluhy sídel a pro nákladní dopravu. Akcent na využitelnost VRT pro rozvoj regionů ČR je v  souznění s požadavkem vytvářet podmínky pro zkvalitnění dopravní dostupnosti obcí, které jsou přirozenými regionálními centry v území. Modernizované a nově budované stanice budou standardně přístupné pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (včetně osob s  těžkými zavazadly, kočárky, jízdními koly či  malými dětmi) a budou vybaveny jednotným a přehledným informační a orientační systémem.

Interoperabilita Záměr EU je iniciovat integraci železničního průmyslu za pomoci interoperability, jakožto nástroje pro zvýšení konkurenceschopnosti železnice – silniční, letecká a vodní doprava jsou v současné době plně interoperabilní. Cíl: Zajistit bezpečný a nepřerušovaný provoz vlaků dosahujících stanovených úrovní výkonnosti. Nástroje: Tato schopnost je založena na všech předpisových, technických a provozních podmínkách, které musí být dodrženy v zájmu splnění základních požadavků. Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

Bezpečná železnice Vysokorychlostní tratě se budují jako rychlá spojení mezi významnými aglomeracemi v rámci daného státu, ale zejména jako rychlá mezinárodní spojení. Je tedy nutné zajistit vzájemnou kompatibilitu řízení a zabezpečení jízdy vlaku mezi jednotlivými státy. Nově budované či rekonstruované tratě zařazené to systému vybrané železniční sítě TEN-T musí být vybavovány systémy třídy A., tzn. systémem jednotného systému řízení a zabezpečení. V současnosti splňuje parametry kladené na systém třídy A pouze systém ERTMS/ETCS. Evropský vlakový zabezpečovací systém ERTMS/ETCS má umožnit bezproblémovou přechodnost vlaků mezi jednotlivými státy bez výměny hnacích vozidel na hranicích. S nasazováním systému se počítá zejména na vysokorychlostních tratích, tranzitních koridorech a dalších vybraných tratích.

Možné využití družicových systémů na železnici Poloha vlaku – základní informace Informační systémy (bez zaručení bezpečnosti) hlášení pro cestující ve vozidle Kontrolní činnost (bez zaručení bezpečnosti) sledování polohy vozidel na síti logistika – sledování polohy nákladu kontrola dodržování grafikonu vlakové dopravy Automatizační systémy pro podporu řízení vozidel například systém automatického vedení vlaku Údržba dopravní cesty Diagnostické systémy Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

RADIOBLOK pro vedlejší tratě „Radioblok je soubor technických prostředků a administrativních opatření tvořící systém řízení a zabezpečení vedlejších tratí, určený pro nasazení na dirigovaných tratích. „Informace o poloze vlaku zadává strojvedoucí po příjezdu do stanice formou odhlášky a GPS kontroluje práci strojvedoucího. Družicový polohový systém kontroluje pohyb vozidla (doplňková funkce) – pokud je vyhodnocen pohyb vozidla mimo dovolenou oblast, je strojvedoucí varován a následně dojde k nouzovému zastavení vlaku Pro přenos informací se využívá mobilní síť veřejného operátora s využitím přenosu dat GPRS. Určeno pro jednokolejné tratě s nejvyšší traťovou rychlostí 100 km/h Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

Ekologizace železnice Příspěvek ke snížení ekologické zátěže způsobené železniční dopravou je elektrizace tratí. V ČR elektrizováno pouze 34 % tratí (1774 km 3 kV DC a 1305 km 25 kV AC) => v elektrické trakci zaostáváme za mnoha státy EU. Rozvoj železniční sítě je významným počinem v ochraně životní prostředí a podpoře udržitelného rozvoje. Kapacitní a spolehlivý systém umožní převést část přeprav ze silnice na ekologicky příznivější druh dopravy v souladu se záměry evropské i národní dopravní strategie. Přesun dopravy na železnici také sníží hlukovou zátěž území.

Jednotná trakční soustava Jednou z překážek interoperability je zatím elektrická trakce – značná fragmentace různorodých systémů napříč Evropou. Na některých úsecích stejnosměrném systému máme již dnes problémy s výkonem, které jsou umocněny provozem vysokovýkonných lokomotiv okolo 6 MW. Při rozvoji vysokorychlostní železniční dopravy se také narazilo na strop možností stejnosměrné trakce. VRT jsou dnes převážně elektrifikovány střídavým napětím. Tento systém napájení je dobře využitelný pro dnešní výkonné lokomotivy i pro vysokorychlostní jednotky dosahující rychlostí 300 km/h. Zpracována studie „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě na priority programového období 2014 – 2020 a naplnění požadavků TSI ENE“ pořizovatelem koncepční studie Ministerstvem dopravy, řeší přechod v rámci celé České republiky na jednotnou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz, Studie byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy dne 20. prosince 2016.

Děkuji za pozornost!