Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Ukládání finančních prostředků  Valorizace příjmu  Valorizační spirála  Nákup hmotného majetku  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah.
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Reakce bank na inflaci  Reakce podniků na inflaci  Může inflace nekonečně růst?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Agregátní poptávka a nabídka
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Magický čtyřúhelník hospodářské politiky
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Autor: Ing. Alice Horáčková
Hospodářská politika VY_32_INOVACE_40_815
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Autor: Ing. Alice Horáčková
DUM - Digitální Učební Materiál
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Ukazatele vývoje ekonomiky - rozdělení inflace a její důsledky Autor: Ing. Alice Horáčková

Národní hospodářství a hospodářská politika Anotace Tematický okruh Národní hospodářství a hospodářská politika Anotace Materiál je určen žákům 4. ročníku oboru Ekonomického lycea pro předmět Ekonomika. Zabývá se rozdělením inflace a jejími důsledky. Metodický pokyn Prezentace bude doplněna výkladem učitele. Na konci materiálu jsou umístěny otázky sloužící k procvičení daného tématu. Druh materiálu prezentace Datum tvorby 30.8.2012 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_Ho1_9 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Rozdělení inflace  podle závažnosti mírná pádivá hyperinflace obr. 1 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

míra inflace je jednociferné číslo inflace je stabilní mírná inflace míra inflace je jednociferné číslo inflace je stabilní - peníze plní svou funkci, lidé jim důvěřují 4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

- míra inflace je dvou až trojciferné číslo pádivá inflace - míra inflace je dvou až trojciferné číslo - lidé přestávají věřit penězům, vkládají peníze do jiných aktiv - není výhodné spořit - finanční trh nefunguje …. 5 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

- peníze už neplní svou funkci ceny rostou až tisícinásobně hyperinflace - peníze už neplní svou funkci ceny rostou až tisícinásobně rozpad ekonomiky 6 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Německá bankovka z roku 1923 v hodnotě 10 milionů marek obr. 2 7 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Německá bankovka z roku 1923 v hodnotě 100 milionů marek obr. 3 8 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Rozdělení inflace  podle příčin vzniku nabídková poptávková obr. 4 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

znehodnocení měny zdraží dovážené suroviny nabídková inflace příčinou je většinou růst cen vstupů, tedy surovin  firmám rostou náklady  růst cen znehodnocení měny zdraží dovážené suroviny 10 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

příčinou je nadbytečná poptávka poptávková inflace příčinou je nadbytečná poptávka v ekonomice je větší množství peněz, než by odpovídalo množství vyrobených statků (např. nadměrné úvěrování) když mzdy rostou rychleji než produktivita práce 11 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Důsledky inflace lidem se stálými příjmy (důchodci, státní zaměstnanci, pobírající sociální dávky)  reálně klesají příjmy  valorizace (při určité míře inflace stát tyto příjmy zvýší) znehodnocuje vklady – pokud je míra inflace vyšší, než úroková míra u vkladů, reálně klesá hodnota vkladu je nevýhodná pro věřitele a výhodná pro dlužníky – dlužníci reálně vracejí menší částky EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

banky zpravidla zvyšují úrokové sazby jak u úvěrů, tak u vkladů vysoká inflace  lidé investují do aktiv, která tolik neztrácí na hodnotě (nemovitosti, umělecká díla, zlato) pokud rostou ceny surovin  zdražení výrobků  další růst inflace - navíc odbory často vyjednají růst mezd pro zaměstnance (vyšší náklady)  vyšší ceny (inflační spirála) EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

1. Jak se rozděluje inflace podle závažnosti? Otázky k procvičení: 1. Jak se rozděluje inflace podle závažnosti? 2. Co je příčinou inflace na straně nabídky? 3. Co je příčinou inflace na straně poptávky? 4. Co je to valorizace příjmů? 5. Jaké důsledky má vysoká míra inflace? 6. Vysvětlete pojem inflační spirála. 14 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154

Použité zdroje obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 30. 8 Použité zdroje obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/1923_gdansk_10mln.JPG obr. 3 AUTOR NEUVEDEN. wikimedia [online]. [cit. 30.8.2012]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/100_Millionen_Mark.jpg EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0154