Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Práce s počítačem Ročník: 1. ročník učebního oboru Autor: Mgr. Marie Mazurová Vstupní zařízení Anotace: Seznámit se se vstupními zařízeními počítače Klíčová slova: klávesnice, myš, dotyková obrazovka, světelné pero, gamepade, joystic, haptická rukavice, Trackball , čtečka,digitální fotoaparát, kamera, scaner, ploter… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 39 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PRPC1_05
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Vstupní zařízení klávesnice, myš, tablet, LCD tablet, dotykový displej, interaktivní tabule, skenner(scanner), digitální fotoaparát, joystick, čtečka otisků prstů, webkamera, mikrofon…… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co to je vstupní zařízení? Vstupní zařízení je hardware, kterým počítač nebo jiný přístroj pořizuje data. Většinou jsou součástí uživatelského rozhraní, ale může se jednat i o různé senzory. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Druhy vstupních zařízení textové (např. klávesnice, rozpoznání písma, rozpoznání řeči) ukazatelové (např. myš, trackpoint, trackball, touchpad, světelné pero, dotyková obrazovka) herní (např. joystick,gamepad, pedál) zvukové a obrazové (např. mikrofon, webkamera,videokamera, scanner, čtečka) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Klávesnice (keyboard) slouží jako základní vstupní zařízení pro zadávání údajů a ovládání počítače nebo ovládání připojeného zařízení Klávesy lze rozdělit do těchto skupin: základní alfanumerické klávesy klávesy numerické klávesnice funkční klávesy speciální klávesy klávesy určené pro konkrétní operační systém Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Klávesnice obr.1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Myš myš je základním a nejjednodušším polohovacím zařízením. Základní typy myší: myš s jedním tlačítkem se využívá pouze u počítačů Apple, druhé tlačítko se nahrazuje speciálními klávesami. dvoutlačítková myš - levé tlačítko pro kliknutí, pravé má speciální funkci. třítlačítková myš - třetí tlačítko slouží k dalším speciálním akcím, např. posouvání dokumentu, ... myš s kolečkem - tento typ myši má místo třetího tlačítka otočné kolečko. Jeho otáčení lze využít např. k posouvání dokumentu. Většinou lze tlačítko také stisknout jako třetí tlačítko. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Trackball , Světelné pero trackball je vstupní počítačové zařízení podobné myši.Jde jednoduše o kuličku umístěnou v podložce, jíž se dá pohybem prstů pohybovat - kulička je navrchu, nikoliv zespodu jako v případě myši. Bývá buď samostatně nebo zabudován v notebooku světelné pero snímá pozici pera na monitoru ve spolupráci s grafickým adaptérem. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Myš Trackball obr.3 obr.2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Světelné pero obr.4
Touchpad, Dotyková obrazovka touchpad je vstupní zařízení běžně používané u notebooků. Jeho účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu. dotyková obrazovka (anglicky touchscreen) je v informatice označení pro elektronický vizuální displej, který dokáže detekovat přítomnost a místo doteku na zobrazovací ploše. Termín zpravidla označuje dotýkání se prstem nebo rukou. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Touchpad, Dotyková obrazovka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Joystick, Gamepad joystick patří mezi herní zařízení. Tato zařízení byla vyvinuta, protože polohovací zařízení typu myš se pro hraní některých her příliš nehodí. Typickým příkladem jsou letecké simulace. gamepad je vstupní zařízení k ovládání počítače nebo herní konzole, používané při hraní počítačových her a videoher. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Gamepad, Joystick obr.8 obr.7 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ¨ Haptická rukavice Hmatová – haptická rukavice je určena k přenosu hmatových a silových vjemů z virtuálního či reálného prostředí na hmatové a silové stisky prstů operátora hlavními oblastmi použití hmatové rukavice jsou virtuální realita, ale i rehabilitace a další lékařské obory. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Scanner, Webová kamera scanner, skener (doslovný překlad snímač) je vstupní zařízení umožňující převedení fyzické 2D nebo 3Dpředlohy do digitální podoby pro další využití, většinou pomocí počítače webová kamera („webkamera“) patří do počítačových vstupních zařízení. Pořizuje snímky, které většinou ukládá na internet. Díky tomu je aktuální záběr dostupný uživateli na počítači s připojením k internetu kdekoliv na světě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Interaktivní tabule Interaktivní tabule je velká interaktivní plocha, ke které je připojen počítač a datový projektor, případně jde o velkoplošnou televizi s dotykovým senzorem. Projektor promítá obraz z počítače na povrch tabule a přes ni můžeme prstem, speciálními fixy, nebo dalšími nástroji ovládat počítač nebo pracovat přímo s interaktivní tabulí. Tabule je většinou připevněna přímo na stěnu, nebo může být na stojánku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Scanner, Interaktivní tabule obr.10 obr.9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Videokamera, Webová kamera, Mikrofon,Čtečka videokamera je elektronické zařízení, sloužící k zachycení pohyblivého obrazu a synchronního zvuku. digitální fotoaparát je zařízení zaznamenávající obraz v digitální formě, takže může být okamžitě zobrazen na zabudovaném displeji nebo nahrán do počítače. mikrofon je zařízení pro přeměnu akustického (zvukového) signálu na signál elektrický. čtečka je zařízení, které umí číst čárové kódy, nebo čte paměťové karty (fotoaparát,kamera…) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje obr.1.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Microsoft_Keyboard.jpg obr2[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:3-Tastenmaus_Microsoft.jpg obr.3.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Logitech-trackball.jpg obr.4.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HypertextEditingSystemConsoleBrownUniv1969.jpg obr.5.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Touchpad_-_Trackpoint.jpg obr.6.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AcerN10Wiki.jpg obr.7.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SNES_controller.jpg obr.8.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joystick.jpg obr.9.: [online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scanner.view.750pix.jpg obr.10.:[online]. [cit. 2012-12-02]. Dostupné z http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/Interactive_whiteboard_at_CeBIT_2007.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Mazurová Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.