Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček."— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček

2 Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou V STUPNÍ PERIFERIE – P OLOHOVACÍ ZAŘÍZENÍ VY_32_INOVACE_09_2_02_IT

3 Z MĚNA POLOHY KURZORU Relativní Kurzor se vždy pohybuje od místa, kde naposledy skončil, bez ohledu na to, kam položíme umístíme polohovací zařízení. Myš, Trackball, Touchpad, Trackpoint, … Absolutní Poloha kurzoru je přesně sladěna s polohou zařízení. Tablet, Dotyková obrazovka, … 3

4 M YŠ (M OUSE ) Použití pro pohodlnější ovládání grafických operačních systémů (např. Windows) a některých počítačových programů. Přenáší relativní změnu polohy kurzoru. Obsahuje většinou 2 až 3 tlačítka, případně navíc scrollovací kolečko. Rozhraní: sériový port (COM) … dříve USB rozhraní nebo PS/2 (zelené barvy) bezdrátové přes Bluetooth 4

5 T ROCHA HISTORIE Vynalezena Douglasem Engelbartem ve Stanfordském výzkumném institutu v roce 1963. Veřejnosti byla představena 9. prosince 1968. tehdy se vůbec nepoužívala, neboť veškeré ovládání počítačů mělo textový režim Masové využití teprve nástupem grafických operačních systémů, zejména Windows. 5

6 M ECHANICKÁ MYŠ Změna polohy je dána pohybem pogumované kuličky po podložce, který se přenáší na dva kolmé válcové snímače umístěné uvnitř myši. Kombinací otáčení obou snímačů přenáší pohyby šikmé. Kurzor myši se na obrazovce znázorňuje nejčastěji šipkou. V současnosti se již prakticky nepoužívají. 6

7 O PTICKÁ MYŠ Ke snímání polohy kurzoru využívá optický senzor. Snímač pulsně osvětluje červenou LED diodou malou plošku pod sebou. Digitální kamera 1500x za sekundu (moderní až 6000x za sekundu) skenuje změny obrazu ve speciálním kříži. DSP procesor tyto snímky analyzuje, porovná a pohyby myši převádí na signál pro počítač. 7

8 C ITLIVOST MYŠI Citlivost myši = rychlost poklepání. Jak rychle za sebou musíme dvakrát kliknout, aby to operační systém považoval za poklepání. Parametry lze nastavit v Ovládacích panelech. 8

9 D RUHY MYŠÍ Klasické (s kabelem) Nejrozšířenější. Mohou být různě tvarované, ergonomické. Bezdrátové Myš vysílá signál do přijímače, který je připojen k počítači kabelem (PS/2 nebo USB). rádiový signál 27 MHz nebo 2,4 GHz infračervený signál (musí být přímá viditelnost mezi vysílačem a přijímačem) Myš je napájena baterii. Výhodou je nepřekážející kabel. 9

10 T RACKBALL Vstupní zařízení podobné myši. Kulička umístěná v podložce, jíž se dá pohybem prstů pohybovat. Kulička je navrchu, nikoliv zespodu jako v případě myši. Bývá buď samostatně, nebo zabudován přímo v počítači (notebooku). Změna polohy kurzoru je, stejně jako u myši, relativní. 10

11 T OUCHPAD Vstupní zařízení běžně používané u notebooků, jako náhrada počítačové myši. Jeho účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu po dotykové destičce. Změna polohy kurzoru je relativní. Pracuje na principu snímání elektrické kapacity v místě dotyku prstu. Vyrábějí se v různých velikostech, ale jen zřídka větší než 50 cm 2. 11

12 T RACKPOINT Malá páčka (joystick), sloužící k relativní změně polohy kurzoru. Na klasické klávesnici je umístěn mezi klávesami G, H a B. Používá se u některých notebooků, v současné době čím dál méně. 12

13 T ABLET Podložka s dotykovým perem, kterým se na ni píše. Princip spočívá ve snímání elektrické kapacity, která se mění v místě dotyku. Na rozdíl od myši má absolutní souřadnice. Na stejném principu pracují také např. dotykové displeje, kapesní počítače PDA nebo navigační přístroje GPS. 13

14 H ERNÍ ZAŘÍZENÍ Joystick (pákový ovladač) Vstupní zařízení sloužící k relativní změně polohy objektu na obrazovce. Využívá se především u počítačových her, ale také u ovládání průmyslových strojů a robotů. Jednoduchý joystick obsahuje ovládací páku, kterou lze pohybovat do čtyř stran a jedno nebo více tlačítek, jejichž funkce je závislá od oblasti použití. 14

15 H ERNÍ ZAŘÍZENÍ Gamepad Herní zařízení využívané u počítačových her. Rozhraní: USB Gameport 15

16 P OZNÁMKY 16


Stáhnout ppt "Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček."

Podobné prezentace


Reklamy Google