Novela stavebního zákona a zákonů souvisejících

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
15. konference o územním plánování a stavebním řádu Ing.arch.Hana Bártová OÚP MMR
Novostavba rodinného domu
Povolování staveb Stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují a) budovy, a to např. stavby o jednom nadzemním podlaží do 25 m 2 zastavěné.
Výklad č. 84 č.j. 2551/ Společná řízení  k § 115 odst. 11 vodního zákona a § 140 správního řádu.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Stavební právo. NOVÝ STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k , velká novela k
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor politiky bydlení ---- Podpora výstavby technické infrastruktury.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
1 Ing. Zdeňka Fialová ředitelka odboru Stavební úřad NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA A SPOLEČNÉ ŘÍZENÍ.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
MĚSTSKÝ ÚŘAD VALAŠSKÉ KLOBOUKY STAVEBNÍ ODBOR DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 13. A 20. BŘEZNA 2013.
Informace o novelách SZ v roce 2016 a o projednávané novele SZ
Stavební právo.
Vodohospodářské aktuality
náměstek Ministerstva životního prostředí
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
o ochraně přírody a krajiny
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Odbor životního prostředí MHMP
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Stavební zákon Od října 2017.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Stavební pozemky (teze)
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

Novela stavebního zákona a zákonů souvisejících XXXII. SETKÁNÍ VODOHOSPODÁŘŮ V KUTNÉ HOŘE 23. KVĚTNA 2017

Aktuální stav novely SZ legislativní práce započaty v 08/2014 mezirezortní připomínkové řízení 05 – 12/2015 01/2016 předložení návrhu zákona na Úřad vlády návrh zákona, kterým se mění stavební zákon a dalších 43 souvisejících právních předpisů v LRV projednáván 3x, naposledy 25. 8. 2016 ve vládě projednáván 12. 9. 2016 a 21. 9. 2016, schválen usnesením č. 828

Aktuální stav novely SZ 3. 10. 2016 doručen do Poslanecké sněmovny Parlamentu, sněmovní tisk č. 927 1. čtení proběhlo 26. 10. 2016 a zákon přidělen k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru hospodářskému výboru pro životní prostředí výbory návrh zákona schválen 8.2.2017, přijato celkem 63 PN 2. čtení 28. 2. 2017 – načteny další PN 3. čtení 5. 4. 2017 – bylo hlasováno o celkem 148 PN

Aktuální stav novely SZ 9. 5. 2017 doručen do Senátu, senátní tisk č. 108 projednání ve výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí jako ve výboru územně-právním v hospodářském výboru ve stálé komisi pro rozvoj venkova schválen na 7. schůzi Senátu účinnost ??????????

SZ + Související předpisy č. 133/1985 Sb., o požární ochraně č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči č. 44/1988 Sb., horní zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu č. 266/1994 Sb., o dráhách č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě č. 289/1995 Sb., o lesích č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích č. 49/1997 Sb., o civilním letectví č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku č. 166/1999 Sb., veterinární zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií č. 458/2000 Sb., energetický zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech č. 254/2001 Sb., vodní zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích č. 312/2001 Sb., o státních hranicích č. 449/2001 Sb., o myslivosti č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách č. 150/2002 Sb., soudní řád správní č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty č. 500/2004 Sb., správní řád č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích č. 127/2005 Sb., o elektronických kom. č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot č. 111/2006 sb., o pomoci v hmotné nouzi č. 184/2006 Sb., o vyvlastnění č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu

Aktuální stav novely SZ Základní pilíře novely SZ: jedno rozhodnutí zahrnující všechna povolení potřebná k realizaci záměru spojení procesů posuzování vlivů na životní prostředí s povolováním stavby upřesnění působnosti dotčených orgánů kolaudace „obyčejný“ stavebník dokládání majetkoprávních dokladů

Jedno povolující rozhodnutí Změna principu: jedno povolovací – společné rozhodnutí pouze na žádost stavebníka územní rozhodnutí a následné stavební povolení (zachování dnešního principu)

PŘEHLED KOMPETENCÍ STAVEBNÍCH ÚŘADŮ

Jedno povolující rozhodnutí Posílení postavení úřadů územního plánování: dotčený orgán + vydání závazného stanoviska z hlediska: souladu záměru s územně plánovací dokumentací souladu záměru s cíli a úkoly územního plánování bez ohledu na to, který stavební úřad bude rozhodovat neplatí pro stavební záměry, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení v případě řízení u ORP závazné stanovisko zajistí SÚ

Jedno povolující rozhodnutí Varianty možného řešení: 1/ obecná stavba příslušný k vedení řízení obecný SÚ řad územního plánování DO + vydává závazné stanovisko

Jedno povolující rozhodnutí 2/ Speciální stavba : stavba pozemní komunikace stavba dráhy stavba vodního díla příslušný k vedení řízení speciální stavební úřad úřad územního plánování v postavení DO vydává závazné stanovisko

Jedno povolující rozhodnutí 3/ Jiná stavba: stavba energetické infrastruktury v působnosti MPO příslušný k vedení řízení MPO úřad územního plánování v postavení DO vydává závazné stanovisko

Jedno povolující rozhodnutí 4/ soubor staveb příslušný k vedení řízení ten SÚ, který by byl příslušný k povolení stavby hlavní ostatní SÚ a úřad územního plánování v postavení DO vydávají závazná stanoviska vodní dílo, které vyžaduje povolení k nakládání s vodami, jako vedlejší stavba

EIA a povolení stavby bude zajištěno respektování požadavků Směrnice EIA celý proces územního/společného řízení bude veden v součinnosti SÚ s orgánem EIA k žádosti o vydání jednotného povolení stavebník doloží jednu dokumentace – její součástí bude samostatná část o vlivech na ŽP

EIA a povolení stavby zůstane zachována příslušnost orgánů EIA se všemi kompetencemi územní/společné řízení s integrací EIA bude mít 2. fáze závazné stanovisko EIA - bude vydáváno v rámci územního nebo koordinovaného řízení - stanoví podmínky z hlediska vlivů na ŽP - SÚ musí podmínky DO ve výroku rozhodnutí respektovat

Dotčené orgány Stav: roztříštěnost právní úpravy (více než 40 zákonů) různé způsoby vyjadřování (závazná stanoviska, vyjádření, rozhodnutí) nejednoznačnost věcné působnosti

Dotčené orgány Správní řád (§ 149 odst. 2): Závazné stanovisko obsahuje závaznou část a odůvodnění Závazná část obsahuje: řešení otázky, která je předmětem závazného stanoviska ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen

Dotčené orgány V odůvodnění DO uvede: důvody, o které se opírá obsah závazné části závazného stanoviska podklady pro jeho vydání úvahy, kterými se řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen

Kolaudace kolauduje ten SÚ, který stavbu povolil ruší se forma „oznamování“ užívaní staveb kritéria pro kolaudaci zůstávají beze změny možnost „překlopení“ do kolaudačního řízení z důvodů: nesplnění kritérií pro kolaudaci projednání nepodstatných odchylek od ověřené PD stanovení podmínek pro užívání

Kolaudace Kolaudační souhlas vyžaduje: stavba veřejné infrastruktury a další stavby, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu změna stavby, která je kulturní památkou

„obyčejný“ stavebník ploty do výšky 2m, které nehraničí s veřejným prostranstvím budou mimo režim stavebního zákona u všech rodinných domů postačí ohlášení stavebnímu úřadu bazén nebo skleník na pozemku RD nebo stavby pro rodinnou rekreaci nebude vyžadovat stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu

Majetkoprávní doklady Společné ustanovení (§ 184a) žadatel je vlastníkem – SÚ ověří v katastru nemovitostí dálkovým přístupem žadatel není vlastníkem – doloží souhlas vlastníka nebo potřebné většiny spoluvlastníků  postačí prostý souhlas dotčených vlastníků, příp. spoluvlastníků pozemků nebo staveb Souhlas nemusí být ověřen musí být vyznačen na situačním výkresu není třeba, je-li stavební záměr titulem pro vyvlastnění

DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Marcela Pavlová, ředitelka odboru stavebního řádu e-mail: marcela.pavlova@mmr.cz tel.: +420 224 862 267 GSM: +420 731 628 446